Att främja elevers motivation och prestationer: vilken motivation, hur, varför Joanna Giota.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Att identifiera och utveckla ledare
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vs..
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Ulf P Andersson GMV
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Epikuréerna, hedonism och döden
Mental träning Mål & Motivation
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Behovsanpassat ledarskap
Fakta om undersökningen
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Moria: Tidig feminism.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Utmaningar i arbetet med BfL
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Systemdesign som process
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Moria: Tidig feminism.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
System arbetssystem informationssystem
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Motivation is the direction and intensity of effort
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
”Projects are about People”
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Strategic Sustainable Development
Practice and challenges in involving fathers
Collaboration platform, AllAgeHub
The director of education and Research-Based Education
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
Reporting of indicators i Sweden step by step
It all starts with a good teacher
Presentationens avskrift:

Att främja elevers motivation och prestationer: vilken motivation, hur, varför Joanna Giota

…but what is learned matters too

Aristoteles fronesis eller praktisk klokhet Den praktiska klokheten är den kunskap som vi behöver utveckla för att leva ett gott liv tillsammans men också för att göra mänskliga förhållanden bättre, att åstadkomma ett gott samhälle och ett gott liv för människan.

Kännetecknen för enskilda framgångsrika skolor ett tydligt och demokratiskt men kraftfullt ledarskap från rektors sida som framför allt inriktas på skolans kunskapsmål lärarna görs delaktiga i utformandet av skolans kultur och struktur samarbete mellan lärare om mål och innehåll i undervisning och fostran

Hard-to-Reach Low-Achieving Students Develop positive teacher-student relationships 2. Make school more interesting 3. Teach strategies to make learning enjoyable 4. Consider including a mentor

13-åriga elevers uppfattningar om varför man går i skolan ”Därför att man måste, för att kunna få ett jobb så att Sverige ska klara sig i framtiden och inte gå i konkurs på grund av vår okunnighet” ”Om de inte har någon kunskap i framtiden kommer Sverige så småningom att bli mer och mer ett uland, välfärden kan ej bevaras utan skolgång” ”För att lära sig någonting, regeringen hoppas att få fler intelligenta ungar, den har nog med de arbetslösa som inte läst när de gick i skolan”

Inre vs yttre motivation Motiverade Elever Visar självbestämmande genom att göra något för dess egen skull. Deras motivation ökar när de får göra personliga val. Yttre Motiverade Elever Gör något för att uppnå något annat. Deras motivation influeras av belöningar och bestraffningar.

Lärandeorienterade/inre motiverade elever Är fokuserade på att Bemästra och lära ett innehåll enligt självsatta kriterier Utveckla nya färdigheter Förbättra sin kompetens Åstadkomma något utmanande Erhålla förståelse och insikter Tillfredsställa egna behov och intressen

Prestationsorienterade/yttre motiverade elever Är fokuserade på att Demonstrera sin förmåga för andra Överträffa normativa prestationskrav (kriterier satta av andra) Erhålla höga betyg eller olika belöningar Överträffa andras prestationer och erhålla socialt erkännande för dessa prestationer Tävla med andra i klassen Agera i enlighet med samhälleliga normer och värderingar

Vad främjar elevers lärandeorientering? Mängden olika uppgifter och variationen inom uppgifterna hur de olika uppgifterna och aktiviteterna introduceras för eleverna Uppgifternas och aktiviteternas svårighetsgrad Uppgifter och aktiviteter som bygger på specifika mål och mål som kan uppnås inom kortare tidsperspektiv Hur läraren bedömer och belönar elevernas prestationer i skolan

Vad främjar elevers inre motivation? Möjlighet att lära i klasser som de anser främjar eller tillåter att de handlar självständigt Att kunna göra egna val och att få positiv återkoppling från lärare Att inte få yttre belöningar på skoluppgifter som eleverna finner intressanta och som de redan tycker om Möjlighet till att göra vissa val och utöva viss kontroll när det gäller skoluppgifter

Målkombinationer som förknippas med de högsta prestationerna i skolan Låg grad av prestations-/hög grad av lärandemål Hög grad av prestations-/hög grad av lärandemål  lika höga prestationer som Hög grad av lärande-/låg grad av prestationsmål

Stickprov i UGU-projektets olika datainsamlingar Födelse- Första datainsamling Samplings- Ålder prov år År Åk design 2008 1 1948 1961 10 3 Födelsedag 60 2 1953 1966 ” 55 1967 1980 Klass i åk 6 41 4 1972 1982 13 6 Klass i åk 3 36 5 1977 1987 31 1992 26 7 1997 21 8 9 1998 2002 16

Brief descriptions of each of the eight goal orientations Self-now: 30.6% Focus on learning and self-development in a here-and-now perspective. Self-future: 13.3% Focus on the long-term consequences of learning and self-development and a desire to use attained outcomes as a strategy to structure the future and adult life. Others-now: 11.6% Going to school and engaging in the school content because society, the labour market, and/or the parents require that. Preventive-future: 4.5% Going to school and engaging in the school content because of a self-defined request (a must). Focus on the prevention of personally relevant fears with respect to the future by learning and a social responsibility towards society, the labour market and other people. Self-now + Self-future: 17.0% Integrative goal orientation. Focus on learning, self-actualisation, self-determination, self-growth and well-being through the realisation of own potentials and capacities in a here-and-now and a future perspective. Others-now + Preventive- future: 2.0% Integrative goal orientation. Focus on the attainment of requirements set by authorities, and a willingness to achieve for the best of oneself, society, the labour market and other people. Integrative: 16.1% Integrative goal orientation. Involves nine different goal orientations, which integrate various internal and external sources of pupil motivation. Negative/critical: 4.4% Indicates an avoidance or helpless orientation towards school and education.