Temagruppen Unga i arbetslivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Temagruppen Unga i Arbetslivet Katarina 20 år ”Efter studenten så … jag vet inte jag var jätteförvirrad när jag gick ut … och hade ingen aning.
Advertisements

Temagruppen Unga i arbetslivet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Barnanpassad utredning
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Idrottslärare om astma
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Samla in och sprida kunskaper och erfarenheter från ESF-projekt för unga.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Temagruppen Unga i arbetslivet Peter Pedersen
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
SET Social Emotionell Träning
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Bertil Almgren.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Välkomna!.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Askersunds kommun
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Samverkansinsats Trampolinen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Skolutveckling via digitala medier
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Motivationen att lära sig svenska
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Fyren Insats till unga vuxna inom Öckerö socialtjänst.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Mobila Skolteamet Sjöbo
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
- Om de långsiktiga effekterna av ungdomsprojekt
Presentationens avskrift:

Temagruppen Unga i arbetslivet www.temaunga.se

Temagruppen unga i arbetslivet www.temaunga.se

A. Målgruppen B.Metoder/arbetssätt C.Systemfel

Många både i låg- och högkonjunktur

Målgruppen Det är en mycket heterogen grupp unga med mång olika behov. Det speglar av sig på projekten, som använder sig av många metoder och arbetssätt. Inte avslutad utbildning Depression Bristande kunskaper i svenska språket Läs- och skrivsvårigheter ADHD Neuropsykiatrisk nedsättning Fysisk funktionsnedsättning Intellektuell funktionsnedsättning Social fobi Kriminalitet Missbruk Problem i hemmet

Metoder/arbetssätt Vanligt i ungdomsprojekten Samtalsstöd Praktik Motivationshöjande insatser Stöd för att deltagaren ska få en struktur i sin vardag Vägledning i att söka arbete Yrkesutbildning Vägledning i att söka studier Vidareslussning till stöd/andra insatser Stöd för att avsluta grundskole- eller gymnasieutbildning Vägledning stimulera entreprenörskap/eget företagande Friskvård Entreprenörskap Transnationellt erfarenhetsutbyte med andra länder Psykologstöd Tid utomlands i arbete, studier eller praktik för deltagare Mindre vanligt i ungdomsprojekten

Generella framgångsfaktorer i projekt Handplockad personal / multikompetent arbetsgrupp Samverkan (skola, socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, rättsväsendet liksom arbetsgivare, frivilligorganisationer och föreningsliv) Helhetsperspektiv Frivillighet Bemötandet och engagemanget En stor verktygslåda och ett flexibelt förhållningssätt Samarbete med arbetsgivare Individuellt Långsiktighet – det får ta tid Tydligt syfte med varje insats

10 orsaker till avhopp Ungas erfarenheter om avhopp från gymnasieskolan 379 unga (188 tjejer och 191 killar) mellan 16 och 29 år har svarat. Av 126 aktuella projekt har vi fått svar från deltagare i 55 projekt. Även besökt två ESF-projekt och intervjuat sex unga deltagare samt projektledarna om avhopp. De flesta projekt som svarat har varit belägna i Mellansverige och södra Sverige

3 frågor Hur skulle en perfekt gymnasieutbildning vara enligt dig där nästan inga elever vill avluta sina studier? Varför avslutade du dina gymnasiestudier i förtid? Vad hade kunnat förhindra ett beslut från din sida att hoppa av dina gymnasiestudier?

Teoretisk-, IV eller yrkesutbildning

De främsta orsakerna till avhopp Mobbning Bristande pedagogiskt stöd Psykisk ohälsa vanligt Små skillnader mellan könen. Fler killar som valt yrkesprogram tyckte det var för mycket teori.

Orsaker till avhopp (i fallande ordning) Mobbning/ Socialt utanförskap Brist på pedagogiskt stöd i skolan Vuxna som inte bryr sig Dåligt bemötande i skolan Bristfälligt pedagogiskt stöd i skolan efter en långvarig frånvaro i skolan (på grund av sjukdom eller missbruk) Behov av mer praktik och mindre teori Stökig skolmiljö

Fel val Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som inte upptäcks under utbildningen Dåliga hemförhållanden Andra orsaker som nämns är att praktikperioden upplevdes som väldigt jobbig. Sex tjejer blev gravida och tolv nämner ätstörningar.

Drömskolan Lärare och andra vuxna som bryr sig och inte blundar för problem Pedagogiskt stöd i skolan Mindre klasser/grupper Individuell och anpassad studieplan Mer praktik och mindre teori Flexibla tider/schema

Vuxna ska bry sig och inte ge upp så fort, de ska fråga hur man mår och vara ett stöd – inte släppa taget. I skolan ska man få hjälp så att man kan hänga med i alla ämnen. Det ska vara små grupper och gärna ett individanpassat schema där man tillsammans med lärarna kommer överens om rimliga ämnen och mål, men också möjligheter att anpassa tiderna, vi alla lär oss bäst på olika tider och vi lär oss på olika sätt. Några lär sig bättre genom att göra saker och inte genom att läsa sig till kunskaper. Att varva teori och praktik lite olika mycket beroende på vad man klarar av för stunden vore optimalt. I skolan ska det finnas anti-mobbnings program och vuxna ska kunna ge rätt stöd när dom märker att man mår dåligt. Miljön i skolan är viktig, det går inte att koncentrera sig när det är högljutt och stökigt och lärarna ska bemöta oss på ett bra sätt.

”Jag var totalt osynliggjord i min klass, kände ingen tillhörighet och lärarna ansträngde sig inte att få oss att känna att vi tillhör en grupp. Hade jag känt att jag hör till och om det hade varit glädjefullt och roligt hade jag stannat. ”. Tjej 18 år ”Det behövs fler lärare till varje klass. Jag saknade möjligheten till bra lärare som fanns till hands vid behov. Kunde få sitta länge på lektioner och räcka upp handen efter hjälp, till slut ger man upp, kommer efter och orkar inte ta igen” Kille 27 år

Gråzonselever En projektledare uttrycker det så här: ”Vi måste tala öppet och lyfta problematiken om den här gruppen. Det är absurt att tro att alla elever kan klara utbildningsmålen i grund- och gymnasieskolan. Denna tro utsätter många unga för långvarig tortyr i skolan och deras tilltro till sig själva avtar alltmer med åren, till slut ger dom upp och hoppar av. Vi måste skräddarsy utbildningsalternativ som får våra unga att utveckla de funktioner de är bra på och fokusera på deras resurser.”

Tidigare forskning • Att genomföra stora ansträngningar utan att detta leder till resultat är relaterat till utveckling av depression. • Kompetenser och prestationer i skolan är relaterade till psykisk hälsa. • Goda resultat i skolan har en positiv effekt på självuppfattningen. • En god självuppfattning bidrar inte direkt till bättre resultat, men andra faktorer som är relaterade till självuppfattning (motivation och upplevd inre/yttre kontroll) påverkar lärande och resultat.

Lidija.Kolouh@ungdomsstyrelsen.se www.temaunga.se