Ingeniørutdanning Klækken 2006-10-19 Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Advertisements

Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
för sjuksköterskeexamen ©
Utbildning på universitet och högskolor
Det nya teknikprogrammet
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Utlandsstudier för I:are
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
Bildning / personlig utveckling
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Biomedicinsk analytiker:
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Första antagningen med nya reglerna – uppföljning av antagningen till ht 2010 Beställ eller ladda ner rapporten (2011:7 R) i Högskoleverkets.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Sveneric Årsunda Långängarna Föddes 11 mars 1961 Ottnaren AnderssonFreijd.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Institutionen för teknik TEK School of Engineering Januari 2011.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
1 KTH, Sveriges största tekniska universitet, ligger i Stockholm Välkommen till KTH.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Bolognaarbete vid Institutionen för Datavetenskap, Umeå Lennart Edblom.
GY11 Teknikprogrammet. Arbetsgrupp  Carina Malmback  Jerry Ahlström  Gunilla Rooke  Gunilla Linton  Representanter för LTH  Representant från SIK.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
TFYY51 Informationssökning
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg

Ingeniørutdanning Klækken Ingenjörsutbildningar före 1989 •Civilingenjör –4,5 år efter naturvetenskapligt gymnasium •Gymnasieingenjör –4-årig teknisk utbildning •Övriga –institut mm i liten omfattning

Ingeniørutdanning Klækken Nytt 1989 •Tvååriga högskoleingenjörsutbildningar –samma inriktningar som i gymnasiet –efter tre år i tekniskt gymnasium –ökad teknisk kompetens •Försöksverksamhet i fem år –kommunerna höll med lokaler •Nya regionala högskolor fick ökat underlag

Ingeniørutdanning Klækken Ändrade villkor 1995 •Högskoleingenjörsutbildningarna blir i allmänhet treåriga –nytt gymnasium ger annan bas, utan teknik –nya behörighetsregler •matematik, fysik, kemi (naturvetenskapligt program) –internationell anpassning, Bachelor of Science –ökad frihet att skapa nya program

Ingeniørutdanning Klækken KY- kvalificerad yrkesutbildning •Ej högskola •1/3 praktik - 2/3 teori •1 - 3-årig - samarbete med näringslivet •Poängberäkning förvirrande lik högskolan •Ex. Byggteknik i Göteborg, 2 år •lyckat samarbete mellan bransch och kommunal vuxenutbildning •utbildning till arbetsledare

Ingeniørutdanning Klækken Ny högskoleförordning 2007 •Grundläggande nivå –högskoleingenjör/kandidat, tre år •Avancerad nivå –master, två år –magister, ett år •Forskarnivå –licenciat/doktor, fyra år •max ett år på avancerad nivå kan räknas in

Ingeniørutdanning Klækken •Yrkesexamina blir kvar –Sammanhållen civilingenjörsutbildning, 5 år –Högskoleingenjörsutbildning, 3 år –m fl

Ingeniørutdanning Klækken •Nytt poängsystem –som ECTS, 30 högskolepoäng/termin •Ev nytt betygssystem –högskolan får rätt att välja betygsystem –några högskolor har planerat övergång till 7-gradig skala, men målrelaterat (ECTS har en relativ skala)

Ingeniørutdanning Klækken Ny målbeskrivning •Learning outcomes (lärmål) –kunskap och förståelse –färdighet och förmåga –värderingsförmåga och förhållningssätt –fokuserat på vart studenten skall nå –CDIO-inspirerat (Conceive - Design - Implement - Operate)

Ingeniørutdanning Klækken Grundnivå •Självständiga och kritiska bedömningar •Urskilja, formulera och lösa problem •Möta förändringar i arbetslivet •Söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå •Följa kunskapsutvecklingen •Utbyta kunskaper även med icke fackfolk

Ingeniørutdanning Klækken Avancerad nivå •Fördjupning från grundnivå •Självständigt integrera och använda kunskaper •Komplexa företeelser, frågeställningar och situationer •För yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller forsknings- och utvecklingsarbete

Ingeniørutdanning Klækken Chalmers •Flera stora förändringar sker samtidigt •Ändrad utbildningsstruktur från 2004 –Chalmers går före mot Bologna •Ändrad organisation, jan 2005 –stärka forskningen –bryta upp gamla strukturer, spara pengar •Ny rektor juni 2006

Ingeniørutdanning Klækken Chalmers •Högskoleingenjör •Enstaka kandidatutbildningar •Civilingenjör –Delas upp i Kandidat och Master (3+2) •Master –Svenska och utländska studenter –Chalmers studenter har platsgaranti

Ingeniørutdanning Klækken Kandidatdelen på civilingenjörsprogrammet •Så små förändringar som möjligt –liknar gamla år •Kandidatarbetet –utformningen omdiskuterad •Ej anställningsbar efter tre år !

Ingeniørutdanning Klækken Masterdelen på civilingenjörsprogrammet •Engelska som undervisningsspråk •Tvååriga •50% utländska studenter •Specialiserade •Stark forskningsanknytning •Över 40 program

Ingeniørutdanning Klækken Chalmers organisation •16 institutioner –gemensamt forskningsintresse –fackspråk tillhör biblioteket •Beställare - utförare –programansvarig förhandlar med institutioner –överenskommelse –i allmänhet bara en utförare att välja på

Ingeniørutdanning Klækken •Nytt antagningssystem ? –Bonus för vissa kurser •Förutsatte gymnasiereformen, som nya regeringen stoppat