Här får du inte vara med om du inte flyttar härifrån!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Ungas frågor om alkohol och droger
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Den nationella ungdomspolitiken
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Att samtala med ungdomar om tobak
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Hur fungerar missbrukarvården i Piteå? Resultat och Ekonomi!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
i kommuner, landsting/regioner
Här får du inte vara med om du inte flyttar härifrån!
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
© Synovate Ungas attityder till rökning
Flickors psykiska ohälsa
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Nätverk Ungdomsdialog enkätresultat 11 juni 2009.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Lokal uppföljning av ungdomspolitiken (LUPP) 25/ Jonas Karlsson.
Bra uteliv – för unga.
Argumenterande text.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Presentationens avskrift:

Här får du inte vara med om du inte flyttar härifrån!

Flytta/stanna? Vad tänker unga innan de vet hur det blir? Och vad tänker vuxna? • Ett lokalt/regionalt uppfattat problem: Ungdomars utflyttning, och låga återflyttning • Hur får man veta något om det? • Intervjuer med 4 killar och 4 tjejer • Uppsatser: Har jag en framtid i Söderhamn? • Gruppdiskussioner om resultatet • Projektarbete Att vara ung i Söderhamn • Enkät gymnasiet årskurs 3 • Deltagande och observationer vid formella och informella möten, unga – vuxna.

Intervjuer med blivande flyttare • Normalt och naturligt att flytta • ”Man vill ju ut, det är ju så. Om man reser ut, till Stockholm eller så, från Söderhamn – då har man utvecklats, det känns så. (…) Men jag tror att de flesta vill utvecklas och vill ut, prova på något nytt. Det är ju liksom ungdomligt, att prova på nytt och känna på …” Pojke 18 år • Inskränkt och stillastående i hemkommunen • ”Ja, jag menar ju hur Söderhamn tar emot folk som flyttar hit. Det orkar jag inte riktigt med. Det blir jag så less på. Och det är ju samma personer som säger så här: jävla bögar och jävla … allting, som de inte vill förstå.” Flicka 20 år

Intervjuer med blivande stannare • Allt man behöver finns i hemkommunen • ”Men vad finns det i Stockholm som inte finns här – bara en massa folk?!” (Pojke 17 år) • Det är lagom och nära, och man är någon • ”Det är inte för stort och inte för litet, och man känner många. Det är kanske tryggt att man – som när man är i Stockholm då är man en i mängden – men här är man någon. Man har kompisar och så där, man har något att ramla tillbaka på. Det är liksom nära till allting” Flicka 17 år

Uppsatser: Har jag en framtid i Söderhamn: positivnegativ flickor,yrkesf pojkar,yrkesf & studief, flickor,studief Viktigt med vänner, familj, trygghet Arbetet klart viktigast, bor där man får utbildning/arbete Viktigt med inflytande o egen utveckling. Vill ut, bort, testa nytt

Gruppdiskussioner • Starka gruppnormer tydliga, främst i studieförberedande grupper. • ” Stanna? Då skulle jag verkligen fråga vad han vill med sitt liv” (kille te3) • ”Äh, när vi är med samhällarna säger vi inte så mycket, de tycker ju alltid att de vet allting bäst i alla fall” (kille roh3)

Enkät bekräftar att social bakgrund och kön spelar stor roll Pojkar från arbetarklass: Vill stanna men är tveksamma till om det går Flickor från arbetarklass: Flexibla i boendet men många vill vara kvar Pojkar från medelklass: Kommunen är ok, men bra jobb och status finns någon annanstans Flickor från medelklass: Söderhamn passar inte, det är tråkigt och instängt

Ett annat sätt att uttrycka det … (utställning: I unga ögon, Virserums konsthall 2009)

(”Riktiga”) Ungdomar flyttar, enligt de vuxna – Det är väl högst naturligt att ungdomar flyttar. – Så har det väl alltid varit, att ungdomar flyttar. – Det är bra och nyttigt att ungdomar flyttar. – Det är inte de som flyttar som är problemet, det är de som stannar. – Vi vill absolut inte hindra någon från att flytta.

(Alltför) enkla slutsatser - Unga ä r inte intresserade av lokala fr å gor. - Det är ingen id é att dra med ungdomar i politiskt arbete, de flyttar ju ä nd å efter n å got å r. - De unga som vill n å got flyttar ju h ä rifr å n. - Man f å r hoppas att man kan locka tillbaka dem n ä r de ska bilda familj.

Hur påverkar dessa förväntningar de som faktiskt vill stanna? • Enkät: Tror du att lokalpolitikerna vill att du ska bo kvar i kommunen? Andel ja-svar, %PojkarFlickor Etablerad medelklass 6967 Arbetarklass2831

Ett regionalt problem? En grupp ungdomar anser sig ha vissa möjligheter till inflytande och uppfattas som ungdomar med resurser. Denna grupp säger i hög grad att de kommer att flytta från regionen.

En regional möjlighet? En grupp ungdomar säger att de inte har något inflytande - de vet inte vem de ska tala med och inte heller om vad – och förväntas inte heller ha sådana ambitioner eller resurser. Dessa ungdomar är de som visar störst intresse för och vilja att stanna i regionen. Men de (och de vuxna) tror inte att de har något att bidra med …

Regional förankring: Kunskap visar väg för utveckling • ”Och sen har man också fått någon sorts kvitto på att: nu jäklar gäller det, vi kan tappa en hel generation om vi inte skärper till oss. (..) Och vilka är våran framtid? De som är barn idag, hur tar vi hand om dem?! Shit, det gjorde vi inget bra! Det sätter igång processer! Och eftersom det är så många som varit inblandade i det du har gjort så har de här eldarna tänts lite överallt – och det har gjort att det funnits grogrund för diskussioner på ett annat sätt, det törs jag säga.” (dåvarande kommunalråd i Söderhamn) • Söderhamns kommun gör en storsatsning på sina ungdomar. 25 miljoner på tre år (

Nya frågor … • - Ser det likadant ut överallt? • - Spelar kommunala insatser någon roll? • - Vad händer i kommuner där man försöker? Fortsatt forskning: • Samtal om dessa frågor, i hela Sverige • Fördjupning i Småland • Uppföljning Söderhamn

Även andra regioner känner igen sig, och Region Dalarna gör en pudel!

Söderhamn har storsatsat: : 25 milj på tre år! ”Ungdomslyftet” och ”Drivkraft” har gett unga en mer positiv syn på kommunen • Jämförelse enkät 2003 och Andelen som planerar att ”bo kvar tills vidare” har ökat från 3 till 26 % - Andelen som planerar att flytta och inte komma tillbaka har minskat från 31 till 21 %

Fler tycker att Söderhamn är bra Andelen som tycker att Söderhamn är bra, när man är 5, 15, 25 och 35 år har ökat i varje alternativ. 5 år - från 63 till 90% 15 år - från 37 till 59 % 25 år - från 11 till 25 % 35 år - från 33 till 60 %

Söderhamn, ett positivt framtidsalternativ för fler • - ”Att studera i Söderhamn” är nu ett positivt alternativ för 60 % av de unga, 2003 var det 31 %. • - ”Att ha ett jobb vilket som helst i Söderhamn” nu positivt för 54 % jämfört med 39 % år 2003 Och nu har unga vuxna i Söderhamn bestämt sig för att styra upp stan! Kolla in facebook-gruppen ”Nu styr vi upp stan!” Ett fint exempel på lokalt stolthetsarbete.

Stora likheter mellan små kommuner: ”Här kan jag påverka viktiga beslut:” % ja-svarSmålands- kommunerna Söderhamn I min familj92 Bland mina kamrater 9094 I min klass6974 I min skola3926 I mina föreningar3933 I min kommun137 I samhället i stort136

Likheter men även intressanta skillnader: ”Tycker någon att du ska bo kvar?” %EksjöHultsfredVimmerby Söderhamn Ja, mina kompisar Ja, mina föräldrar Ja, mina lärare 6862 Ja, vuxna på fritiden Ja, lokalpolitiker na (oförändrat sedan 2003) Nej, ingen

Ungdomsstyrelsen, Fokus 10 • Unga på landsbygden: -Upplever i större utsträckning att de inte är delaktiga i samhället -Stödjer i något lägre grad demokratin och dess principer

Slutsatser Storstadnormen präglar oss alla! • Unga på landsbygden upplever sig inte delaktiga. • Värderingar och normer vägleder agerande och beslut. • Det spelar roll vad vuxna gör! Olika insatser ger olika resultat. Olika beslut gynnar olika grupper. Vilka satsar ni på?

Vill du läsa mera? • Avhandlingen och andra publikationer kan hämtas hem via: • -

Här får du inte vara med om du inte flyttar härifrån: Hur ser det ut i din kommun?