Ledarskap i klassrummet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Om risk- och skyddsfaktorer
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Kärnvärden.
Föräldramöte augusti 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Bra skolor kännetecknas av:
Välkomna på utbildning i ärendehantering på MoS – Rätt från början!
Lyckad träning Hur?.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Kommunikation och samspel
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Välkommen till Braås skola
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
Årsbesked Studiebesök. STUDIEBESÖK Årets viktigaste händelse i ITP-världen 1,6 miljoner utskick mars–april
Föräldrakraft.
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Elevdemokrati i praktiken
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Ekonomi/Juridik programmet Sociologi Fördjupningsuppgift i utbildning och delaktighet.
Kunskapsbaserat förebyggande arbete.
SET och kunskapsbaserat förebyggande arbete
Mobila Skolteamet Sjöbo
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Dagordning Presentation Förskoleklass Grupputveckling/Ledarskap
Coaching.
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Vad vi behöver när vi kunskapar
Inkludering och skolans uppdrag
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Träff 13 Välkomna!.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Ledarskap i klassrummet Pernilla Starck pernilla.starck@telia.com 2017-04-02

Hörnsten 2 – I klassrummet Ledarskap i klassrummet GRUPPNIVÅ INDIVIDNIVå Att utveckla kunskaper om och erfarenheter av ett ledarskap och förhållningssätt som stärker det sociala klimatet i klassen och främjar lärandet. Att utveckla kunskaper om och verktyg för att målformulera kring problem. 2017-04-02

Hörnsten 2 – I klassrummet Ledarskap i klassrummet Tydliga regler och rutiner som främjar positivt beteende Uppmuntra elever när de fungerar bra Skapa ett gott klassrumsklimat Hantera ”stökiga” elever och grupper Målgrupp: Pedagoger i grundskolan Ledarskap i klassrummet handlar om metoder som hjälper läraren att skapa struktur och arbetsro i klassrummet. I de metoder som finns tillgängliga för pedagoger idag ingår verktyg för att arbeta med hela klassen men också med enskilda barn som på något sätt är problematiska. Ett framgångsrikt pedagogiskt tillvägagångssätt för att skapa lugn och arbetsro i klassrummet är tydliga sociala spelregler och konsekvenser om man bryter mot dem i kombination med att uppmuntra eleverna när de gör något bra (”ta barnen på bar gärning när de gör något bra!”). Upprepade tillsägningar och negativ uppmärksamhet trappar snarare upp olika problembeteenden. Negativa reaktioner kan behövas då och då men de positiva bör överväga. Även forskningen om framgångsrika skolor (effective schools) visar på att faktorer som ett välstrukturerat arbete, engagerade lärare, noggrann feedback till eleverna och ett positivt klimat minskar risken för utagerande beteenden och därigenom alkoholbruk. Källa: Att göra det möjliga, Statens folkhälsoinstitut, 2006 Skolans mål och möjligheter, Terje Ogden Den svenska supen, Sven Andreasson (red) (se kapitel av Sven Bremberg) 2017-04-02

Förhållningssätt/ledarskap Klimatet i klassrummet Skapa ro i klassrummet Tillåtande gruppklimat Alla ska känna sig välkomna och behövda Alla ska känna sig sedda och bekräftade 2017-04-02

Förhållningssätt/ledarskap Struktur, att vara steget före - regler, rutiner och instruktioner Känslors påverkan, peppning Elevers behov av att bli sedda Belöning, uppmuntran, förstärkning Veckobrev, loggbok, det skrivna ordet Strategier då elever missköter sig - konsekvenser 2017-04-02

Framsteg och framgångsjournaler Lösningsfokuserat Från problem till lösning Se det som är möjligt och det som fungerar Visa på framsteg istället för misslyckanden Fokusera på resurser och tillgångar istället för problem 2017-04-02

Elever om lärares uppmuntran & skäll Källa: Knut Sundell, en undersökning i 4 kommunala Stockholmsskolor våren 2006 (1309 elever i årskurs 4-9, 153 lärare) 2017-04-02

Social inlärningsteori Modellinlärning - Människor lär av varandra, förebilder Kognitiv inlärning - man tror sig veta vad som händer (belöning-straff) Beteende - förstärkning 2017-04-02

--------------------------------- TYDLIGA INSTRUKTIONER REGLER KONSEKVENSER --------------------------------- TYDLIGA INSTRUKTIONER UPPMÄRKSAMMA, IGNORERA ------------------------------------------------- POSITIV TID TILLSAMMANS BERÖM, BELÖNING, POSITIV FÖRSTÄRKNING 2017-04-02

KASAM Begriplighet - förnuftsmässigt gripbart Struktur Tydlighet Hanterbarhet - resurser till förfogande Meningsfullhet - värt att lägga energi på 2017-04-02

KASAM Människor med stark KASAM mår bra, känner sig sällan som offer för omständigheterna, kan hantera svårigheter och klarar av stressituationer på ett bra sätt. HÄLSOSAMT LIV 2017-04-02

Viktig skyddsfaktor Trivas på jobbet Trivas i skolan Trivas på fritiden 2017-04-02

John Hattie Meta-metastudie (över 800 metastudier) ”Visible Learning” Meta-metastudie (över 800 metastudier) Resultat från 50 000 studier 80 miljoner elever 15 år 2017-04-02

John Hattie Lärarens ledarskap är en av de enskilt mest betydelsefulla faktorerna för att påverka elevers skolprestationer 2017-04-02

John Hattie Läraren måste systematiskt arbeta med att utveckla sig själv som ledare och pedagog 2017-04-02

John Hattie Läraren måste tillämpa insatser som minskar störande beteenden i klassrummet 2017-04-02

John Hattie Tydlig målsättning – ”vad händer i nästa steg?” Läraren måste vara tydlig i sina instruktioner och i sin undervisning samt ge eleverna positiv "feedback” Tydlig målsättning – ”vad händer i nästa steg?” 2017-04-02

John Hattie Ömsesidig undervisning ska tillämpas. Dvs läraren lär eleverna att ställa frågor som klargör otydligheter samt att summera och reflektera över sitt lärande. 2017-04-02

John Hattie Bygga goda relationer med alla på skolan, men framförallt med eleverna 2017-04-02

John Hattie Det räcker inte med sunt förnuft och praktisk erfarenhet för att avgöra om undervisningen är bättre än annan. De framsteg som har gjorts i ”framgångsrika skolor” bygger på forskning kring effektiva såväl som ineffektiva metoder. Vi måste tillämpa metoder som vetenskapligt utformade studier visats ge effekt. 2017-04-02

VARA STEGET FÖRE Målsätt dagen/lektionen Se till att dagen/lektionen är förutsägbar Inledning och avslutning Regler 2017-04-02

SKAPA ETT LUGNT, POSITIVT KLIMAT - SPRID GLÄDJE Musik Massage, Avslappning Humor Bjuda på sig själv, skratta med Visa att rummet är viktigt 2017-04-02

SE VARJE ELEV Personliga kommentarer Det skrivna ordet Egna målsättningar 2017-04-02

BERÖM I STÄLLET FÖR KLANDER Positiv tid tillsammans Ta dem på bar gärning när de gör rätt Beröm, tacka, uppmuntra, belöningar Förmedla hopp i stället för att anklaga Säg ja istället för nej, positiva omformuleringar Ställ krav 2017-04-02

Om man missköter sig är sannolikheten 10ggr större att man får uppmärksamhet än om man sköter sig. 2017-04-02

Utbildning Innehåll: Forskning (skola/positiv utveckling hos barn och unga) Förhållningssätt som främjar ett gott lärande Struktur - en förutsättning för lärande Systemteori Konflikthantering/problemlösning Lyssnandets konst Kursen kan ges under tre hela dagar, sex halvdagar eller under 10 tillfällen a 2 timmar. Fokus kommer att ligga på processen i det egna ledarskapet 2017-04-02