Järva förskoleenhet 2014-02-05 Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet 2014-02-05.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Språklig medvetenhet.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Vilken förskola går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Verksamhetsbeskrivning
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Järva förskoleenhet 2014-02-05 Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet 2014-02-05

Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet. Läroplan förskola 98/10, kapitel 2.2, Utveckling och lärande

Utvärderingsgruppen har under besöket sett exempel på arbete som fungerar enligt läroplanens intentioner. Arbetet på avdelningarna varierar avseende verksamhetens innehåll, organisation, metoder, pedagogisk miljö och material samt barnens delaktighet och inflytande. Skillnaderna mellan avdelningar som har ett genomtänkt arbete samt en väl anpassad pedagogisk miljö och de som inte har kommit lika långt är stora. Det medför att verksamheten inte håller samma kvalitet för alla barn. Utvärderingsgruppens återkoppling

Kvalitetshöjande insatser Dela barngruppen i mindre grupper under ledning av en eller två pedagoger. Barnen får större möjlighet att använda alla miljöer och mer förutsättningar att samtala (reflektion) med sina pedagoger om sina upplevelser i det pedagogiska arbetet. Tidsanvändningen blir bättre och innebär större möjlighet för pedagogerna att använda t.ex. mikroskop, förstoringsglas, luppar, kameror, lärplattor eller OH-apparat som ett stöd i det pedagogiska arbetet med bland annat natur och djur. Utvärderingsgruppens återkoppling

Lärande exempel Förskoleenhetens arbete med omsorg och trygghet, bl.a. genom rutiner för blöjbyten, mat och vila. Pedagogiskt arbete och pedagogisk miljö för yngre barn Verksamhetspresentationer för intresserade hemmavarande vårdnadshavare Utvärderingsgruppen vill lyfta fram följande exempel på utvecklingsarbete som kan vara av särskilt intresse för andra enheter:

Utvecklingsområden Förskolechefens styrning av verksamheten med tydlig koppling till läroplanen och det systematiska kvalitetsarbetet. Barns inflytande, gällande tillgänglighet och möjlighet att använda utforskande material Sprida goda exempel från enhetens verksamhet mellan avdelningarna. Arbeta i mindre grupper för ökat användande av miljöerna i verksamheten och ökad tidsanvändning. För att höja verksamhetens kvalitet

Utvecklingspotential Engagemang och kompetens hos ledning och pedagoger ger stor möjlighet att utveckla en homogen verksamhet inom enheten

Samling- en lärandesituation Skapa samhörighet, vilket i sin tur ger trygghet och glädje ”Från trygghetssymbol till…

Vi leker språklekar efter Bornholmsmodellen Vi leker språklekar efter Bornholmsmodellen. Gulliga-vivor letar efter ”sina” bokstäver! …mina bokstäver” Gullviva-barnet håller i sin namnlapp: ”Var är mitt namn? Var är mina bokstäver?” Pedagogen: Det sitter nånstans på golvet, vill du att vi letar det tillsammans? Gullviva-barnet: ”Jag kan sjväl !”

TACK! För ytterligare information: Annikki Lensu-Larsson Förskolechef Annikki.lensu-larsson@solna.se 08 - 624 60 34