Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande 2013-00-00 Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande Aleksandra Sjöstrand – Universitets- och högskolerådet
Ny myndighet Universitets- och högskolerådet UHR HSV YH KRUS IPK VHS
Att ta tillvara kompetens Allt viktigare (internationellt och i Sverige), t.ex. EQF (mer information på https://www.myh.se/Sok/?q=nqf) Genom internationella överenskommelser har Sverige åtagit sig att arbeta med dessa frågor
Varför ett Europeisk referensram för kvalifikationer, EQF? Utbildningssystem och arbetsmarknadens regelverk skiljer sig åt mellan de europeiska länderna. EQF - synliggör de kvalifikationer som personer kan uppnå genom formell utbildning eller genom lärande på annat sätt EQF:s - två huvudmålen är att främja medborgarnas rörlighet mellan länder… och stimulera deras livslånga lärande
Regeringen har vid flera tillfällen framhållit vikten av att lärosätena utvecklar metoder för bedömning av reell kompetens - Den öppna högskolan (prop. 2001/02:15) - Ny värld – ny högskola (prop. 2001/05:162) - Vägar till högskolan för kunskap och kvalitet (prop. 2006/07:107)
(Tidigare)Högskoleverkets uppdrag Att följa och stödja universitets och högskolors arbete med bedömning av reell kompetens Att lyfta fram goda exempel på området Ur de goda exemplen ta fram och kvalitetssäkra metoder och bedömningskriterier för bedömning av reell kompetens
Resultat av regeringsuppdraget till Högskoleverket Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknanden (Rapport 2009:21 R)
Högskoleverkets arbete med uppdraget Reda ut begreppen (analysera reglerna i högskoleförordningen samt förarbetena till dessa regler) Lärosätenas årsredovisningar Information på lärosätenas webbplatser En enkät till lärosätena
Reell kompetens Den samlade kompetens en person har oavsett om hon eller han har formella bevis för det eller inte Den person som har formell kompetens har sannolikt motsvarande reella kompetens
Reell kompetens i högskolan avser prövning av behörighet, både grundläggande och särskild prövning för tillgodoräknande
och gäller utbildning på grundnivå avancerad nivå forskarnivå
Överklagande Lärosätena är skyldiga att bedöma den sökandes reella kompetens Beslut från ett lärosäte avseende bedömning av reell kompetens kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH); gäller både behörighetsprövningar och tillgodoräknande
Behörighet Reglerna om att en sökande kan vara behörig genom reell kompetens infördes den 1 jan 2003 SUHF:s projekt Validering av reell kompetens inom högskolan (30 okt 2003)
En sökande kan vara behörig genom svensk utbildning utländsk utbildning praktisk erfarenhet, eller någon annan omständighet
Förutsättningen är att den sökande därigenom bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen En samlad bedömning ska göras Gäller grundläggande och särskild behörighet på såväl grundnivå som avancerad nivå
Forskarnivå En sökande till utbildning på forskarnivå kan ha reell kompetens om hon eller han på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper inom eller utom Sverige
Tillgodoräknande regeln i 6 kap. 7 § HF om tillgodoräknande i princip oförändrad sedan 1993 gäller sedan 2006/2007 all utbildning, dvs. utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.
Tillgodoräknande Om man har kunskaper och färdigheter som är av sådan beskaffenhet och har en sådan omfattning att de i huvudsak svarar mot den utbildning för vilken de är avsedda att tillgodoräknas Även motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkeslivet
Reell kompetens – ett likvärdigt sätt att bli behörig på att skaffa sig kompetens som svarar mot den högskoleutbildning för vilken den är avsedd att tillgodoräknas
Information på webbplatser om reell kompetens Oftast lättillgänglig men kortfattad Sällan information om att regeln om r k även gäller för tillgodoräknande Sällan information om hur bedömningen går till
Ansökan om prövning av reell kompetens Motivera din ansökan. Vilka speciella kunskaper har du? Hur har du skaffat dessa? Varför anser du att dessa kunskaper kan hjälpa dig att följa utbildningen? Motiveringen ska styrkas med kopior på handlingar/intyg.
Enkätens resultat Svårt att garantera likvärdiga bedömningar utifrån de mycket olika förkunskaper och erfarenheter Bedömningar av reell kompetens har låg prioritet på lärosätena De upplevs ofta som ”nödvändigt ont” Tid- och resurskrävande (mycket arbete – lite resultat)
Enkätens resultat Reglerna i HF upplevs som otydliga Det råder oklarhet kring vissa begrepp Ofta oklart vad det är som ska bedömas Svårt att beskriva för studenten vad det är som studenten ska visa att hon/han kan och hur detta ska redovisas
Viktigt att bedömningar av reell kompetens uppfattas som legitima rättvisa rättssäkra pålitliga
Kvalitetssäkringssystem för bedömningar av reell kompetens En organisatorisk struktur med en klart uttalad ansvarsfördelning Rutiner för uppföljning, kvalitetskontroll och utvärdering Utförlig och lättlillgänglig information
Att definiera vad som ska bedömas – det första steget i bedömningsprocessen
Viktigt med vägledning i den inledande fasen av bedömningsprocessen Tillräckliga resurser bör avsättas Kompetensen på hela lärosätet bör höjas Bedömningar bör göras av en grupp bedömare med bedömarkompetens
Ett övergripande dokument för kvalitetssäkring av reell kompetens bör tas fram Bedömningsmetoder ska vara transparenta Viktigt med tydliga riktlinjer och rutiner Uppföljningar bör göras
Kriterier för bedömning bör tas fram Ansvarsfördelningen en mycket viktig del i ett kvalitetssäkringssystem
Goda exempel Det saknas heltäckande lösningar på lärosätena när det gäller bedömning av reell kompetens Det finns goda exempel när det gäller vissa aspekter som krävs för att kvalitetssäkra en bedömningsprocess: information, riktlinjer, kriterier för bedömning av reell kompetens och samarbete
Förslag till nationella kriterier och riktlinjer för validering av reell kompetens (Myndigheten för yrkeshögskolan) https://www.valideringsinfo.se/sv/Senaste-nytt/Forslag-till-nationella-kriterier-och-riktlinjer-for-validering-av-reell-kompetens--valkommen-att-komma-med-synpunkter/