Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Advertisements

Kompetensinventering
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Tillträdesreglerna och breddad rekrytering
Studierektor/universitetsadjunkt
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.
Att söka till högskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Sören Hansson Kort om mig själv
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Uppdrag validering Björn Scheéle
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Validering Av Livslångt Lärande
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Bedömning utan fullständig dokumentation
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Delegering Vem får delegera?
BARNSKÖTARUTBILDNING
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Anstånd och studieuppehåll
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Sveriges referensram för kvalifikationer, SeQF Nätverksträff , Ylva Blauberg.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till studentdagen 2016
Anstånd och studieuppehåll
Validering inom Lärarlyftet
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Validering av grundläggande behörighet, grundnivå
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande 2013-00-00 Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande Aleksandra Sjöstrand – Universitets- och högskolerådet

Ny myndighet Universitets- och högskolerådet UHR HSV YH KRUS IPK VHS

Att ta tillvara kompetens Allt viktigare (internationellt och i Sverige), t.ex. EQF (mer information på https://www.myh.se/Sok/?q=nqf) Genom internationella överenskommelser har Sverige åtagit sig att arbeta med dessa frågor

Varför ett Europeisk referensram för kvalifikationer, EQF? Utbildningssystem och arbetsmarknadens regelverk skiljer sig åt mellan de europeiska länderna. EQF - synliggör de kvalifikationer som personer kan uppnå genom formell utbildning eller genom lärande på annat sätt EQF:s - två huvudmålen är att främja medborgarnas rörlighet mellan länder… och stimulera deras livslånga lärande

Regeringen har vid flera tillfällen framhållit vikten av att lärosätena utvecklar metoder för bedömning av reell kompetens - Den öppna högskolan (prop. 2001/02:15) - Ny värld – ny högskola (prop. 2001/05:162) - Vägar till högskolan för kunskap och kvalitet (prop. 2006/07:107)

(Tidigare)Högskoleverkets uppdrag Att följa och stödja universitets och högskolors arbete med bedömning av reell kompetens Att lyfta fram goda exempel på området Ur de goda exemplen ta fram och kvalitetssäkra metoder och bedömningskriterier för bedömning av reell kompetens

Resultat av regeringsuppdraget till Högskoleverket Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknanden (Rapport 2009:21 R)

Högskoleverkets arbete med uppdraget Reda ut begreppen (analysera reglerna i högskoleförordningen samt förarbetena till dessa regler) Lärosätenas årsredovisningar Information på lärosätenas webbplatser En enkät till lärosätena

Reell kompetens Den samlade kompetens en person har oavsett om hon eller han har formella bevis för det eller inte Den person som har formell kompetens har sannolikt motsvarande reella kompetens

Reell kompetens i högskolan avser prövning av behörighet, både grundläggande och särskild prövning för tillgodoräknande

och gäller utbildning på grundnivå avancerad nivå forskarnivå

Överklagande Lärosätena är skyldiga att bedöma den sökandes reella kompetens Beslut från ett lärosäte avseende bedömning av reell kompetens kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH); gäller både behörighetsprövningar och tillgodoräknande

Behörighet Reglerna om att en sökande kan vara behörig genom reell kompetens infördes den 1 jan 2003 SUHF:s projekt Validering av reell kompetens inom högskolan (30 okt 2003)

En sökande kan vara behörig genom svensk utbildning utländsk utbildning praktisk erfarenhet, eller någon annan omständighet

Förutsättningen är att den sökande därigenom bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen En samlad bedömning ska göras Gäller grundläggande och särskild behörighet på såväl grundnivå som avancerad nivå

Forskarnivå En sökande till utbildning på forskarnivå kan ha reell kompetens om hon eller han på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper inom eller utom Sverige

Tillgodoräknande regeln i 6 kap. 7 § HF om tillgodoräknande i princip oförändrad sedan 1993 gäller sedan 2006/2007 all utbildning, dvs. utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Tillgodoräknande Om man har kunskaper och färdigheter som är av sådan beskaffenhet och har en sådan omfattning att de i huvudsak svarar mot den utbildning för vilken de är avsedda att tillgodoräknas Även motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkeslivet

Reell kompetens – ett likvärdigt sätt att bli behörig på att skaffa sig kompetens som svarar mot den högskoleutbildning för vilken den är avsedd att tillgodoräknas

Information på webbplatser om reell kompetens Oftast lättillgänglig men kortfattad Sällan information om att regeln om r k även gäller för tillgodoräknande Sällan information om hur bedömningen går till

Ansökan om prövning av reell kompetens Motivera din ansökan. Vilka speciella kunskaper har du? Hur har du skaffat dessa? Varför anser du att dessa kunskaper kan hjälpa dig att följa utbildningen? Motiveringen ska styrkas med kopior på handlingar/intyg.

Enkätens resultat Svårt att garantera likvärdiga bedömningar utifrån de mycket olika förkunskaper och erfarenheter Bedömningar av reell kompetens har låg prioritet på lärosätena De upplevs ofta som ”nödvändigt ont” Tid- och resurskrävande (mycket arbete – lite resultat)

Enkätens resultat Reglerna i HF upplevs som otydliga Det råder oklarhet kring vissa begrepp Ofta oklart vad det är som ska bedömas Svårt att beskriva för studenten vad det är som studenten ska visa att hon/han kan och hur detta ska redovisas

Viktigt att bedömningar av reell kompetens uppfattas som legitima rättvisa rättssäkra pålitliga

Kvalitetssäkringssystem för bedömningar av reell kompetens En organisatorisk struktur med en klart uttalad ansvarsfördelning Rutiner för uppföljning, kvalitetskontroll och utvärdering Utförlig och lättlillgänglig information

Att definiera vad som ska bedömas – det första steget i bedömningsprocessen

Viktigt med vägledning i den inledande fasen av bedömningsprocessen Tillräckliga resurser bör avsättas Kompetensen på hela lärosätet bör höjas Bedömningar bör göras av en grupp bedömare med bedömarkompetens

Ett övergripande dokument för kvalitetssäkring av reell kompetens bör tas fram Bedömningsmetoder ska vara transparenta Viktigt med tydliga riktlinjer och rutiner Uppföljningar bör göras

Kriterier för bedömning bör tas fram Ansvarsfördelningen en mycket viktig del i ett kvalitetssäkringssystem

Goda exempel Det saknas heltäckande lösningar på lärosätena när det gäller bedömning av reell kompetens Det finns goda exempel när det gäller vissa aspekter som krävs för att kvalitetssäkra en bedömningsprocess: information, riktlinjer, kriterier för bedömning av reell kompetens och samarbete

Förslag till nationella kriterier och riktlinjer för validering av reell kompetens (Myndigheten för yrkeshögskolan) https://www.valideringsinfo.se/sv/Senaste-nytt/Forslag-till-nationella-kriterier-och-riktlinjer-for-validering-av-reell-kompetens--valkommen-att-komma-med-synpunkter/