Källkritik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
- Stycken, objektiv, svåra ord
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vem ska jag tro på?.
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Anneli och Christians Datorskola
Närvaro!!.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Högtidstal Retorik.
Informationssökning & Källkritik
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Källkritik.
Ett arbetsområde om poesi
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Debattera.
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Informationssökningsprocessen:
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Källkritik - kontrollera fakta
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Källkritik.
Källkritik.
Skriva noveller.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Att skriva en debattartikel
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Debattartikel.
Judendom Lektion 1.
Vem är jag, Vem är du?.
Källkritisk informationssökning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att söka information och bli källkritisk
Olika texter du behöver känna till
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Källkritik 101.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Källkritik

Förra lektionen Att vara kritisk mot källorna. Hur arbetsområdet kommer se ut. Vad ett reportage är. Hur man känner igen ett reportage. Att Avicii heter Tim i förnamn Jag har lärt mig lite om Avicii. Lite om hur man skriver ett reportage. Vad vi ska göra i nästa arbetsområde.

Förvirrande / Frågor Socrativefrågor Hur man så noggrant som möjligt ska kunna granska en källa. Vad som behövs för att få ett A. Frågor angående förra lektionen Lite hur man ska skriva ett reportage. Vad man ska tänka på för att det ska bli bra.

Källkritik Tro inte på allt du ser och hör! Aspekt E C A Källkritik Du motiverar trovärdigheten i dina källor utifrån ett perspektiv.   Du resonerar mer omfattande kring trovärdigheten i båda dina källor med exempel, rätt begrepp, i flera led samt utifrån minst två perspektiv. Du resonerar kring trovärdigheten i båda dina källor genom att jämföra källorna med andra källor, använda rätt begrepp, ge exempel, resonera i flera led och se på källan utifrån minst tre perspektiv.

Perspektiv Är som att se på källan med olika typer av glasögon.

Tid Tidsperspektiv Hur gammal är källan? Ofta är den senaste forskningen mest trovärdig, men viss gammal fakta går att använda även idag. En artikel som är skriven för tio år sedan är inte lika aktuell som en som är skriven för en vecka sedan. Saknas uppgifter sjunker trovärdigheten.

Syfte Syftesperspektiv Varför har informationen publicerats? Texter eller bilder publiceras för att informera, underhålla, väcka känslor, påverka, sälja, ge fakta eller propagera. Texter eller bilder som är gjorda i syfte att förmedla fakta eller information är mest trovärdiga.

Jämförelse Jämförelseperspektiv Stämmer källans information med andra källor? Om du hittar samma information i andra (trovärdiga) källor ökar källans trovärdighet.

Avsändar Avsändarperspektiv Vem har gjort texten/bilden? Ta reda på uppgifter om vem som skapat källan. Myndigheter, specialister inom olika ämnen, pålitliga personer, professorer och forskare brukar ha hög trovärdighet. Okunniga personer har lägre trovärdighet. Om det saknas uppgifter sjunker trovärdigheten.

Källkritik Exempel E: Dina källor Tidsperspektiv Syftesperspektiv Jämförelseperspektiv Avsändarperspektiv Trovärdighet på skala 1-3. Där 1 är lägst.  Aftonbladet    Artikeln är till för att informera folket om avgaser.  3  Kissies blogg  Är inte någon expert inom avgaser och tycker bara massa egna saker.  1 Resonemang om källornas trovärdighet: Jag anser att min Aftonbladetkälla är trovärdig eftersom artikeln är till för att informera folket. Min Kissiekälla är inte trovärdig alls eftersom hon tycker massa saker och är inte expert på ämnet.

Källkritik Exempel A: Slutsats Dina källor Tidsperspektiv Syftesperspektiv Jämförelseperspektiv Avsändarperspektiv Trovärdighet på skala 1-3. Där 1 är lägst.  Aftonbladet  Skriven 1999  Artikeln är till för att informera folket om avgaser. Informationen finns även i Nationalencyklopedin.  Skriven av Al Gore.  2  Kissies blogg  2013  Att människor ska gå in på bloggen. Det går inte att hitta informationen på andra ställen.  Är inte någon expert inom avgaser och tycker bara massa egna saker.  1 Resonemang om källornas trovärdighet Aftonbladet källa: Om man ser på källan utifrån ett syftesperspektiv är den trovärdig eftersom den är till för att informera vilket leder till att folk inte påverkas att tycka något utan de får själva skapa en åsikt med hjälp av informationen. Om man ser ur ett avsändarperspektiv så är den också trovärdig eftersom den är skriven av Al Gore som är en amerikan som åker runt och föreläser om avgasers påverkan på miljön vilket har lett till att han blivit både omtyck och granskad av andra. Om man ser ur ett tidsperspektiv är den skriven 1999 vilket gör texten mindre trovärdig då det var 14 år sedan och det kan ha kommit massor med mer fakta under dessa år. Tidsperspektivet drar ner källans trovärdighet men utifrån de övriga perspektiven är källan trovärdig. Dessutom finns informationen även på Nationalencyklopedin. Slutsats

Uppgift: Ni delas in i grupper. Ni läser samma text. Varje grupp ser på texten utifrån ett eller två perspektiv. Fyll i mallen. Alla grupper får lyfta sina tankar.

Exit tickets Gå in på hemsidan och fyll i. http://grindskolanklass8.se