Strategier för hur mätvärdes-rapporteringen kan bli bättre

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Systemförändringar – månadsvis mätning
Advertisements

Nyheter kring Ediel® Av Jan Owe.
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Förändringar i Ediel-anvisningar
Informationsutbytet på elmarknaden
Förändringar i Ediel från april 2010 och vad som kan bli aktuellt i oktober Av Jan Owe.
Kapitaltäckningsrapporten Parallellrapportering
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Nordisk slutkundsmarknad
Enkel Tidrapportering på nätet.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Projektförslag för POSITION STOCKHOLM MÄLAREN - 2  Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för Nätverks-RTK.  Omfattar.
Förordning om Stöd till konvertering och effektivisering i off. lokaler Åtgärder i lokal som används för offentlig verksamhet och som finns i byggnad som.
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Årsuppföljning LSO.
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
DG COMP Case nr Swedish interconnectors SvK:s åtaganden – Interim lösning Roger Kearsley
Nordisk balansavräkning 29 april
AU Digital samverkan LO Process
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
en mil öster om Linköping
§ 41 Räddningstjänstlagen
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Balansansvarsavtalet 2009
EDIEL avräkningskonferens
Schablonavräkningspriser
Balans- & slutavräkning Förslag till nya korrektionsrutiner
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Införandet av månadsvis mätning och UTILTS
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
Modell för Utveckling av ledningssystem
Normering, tillsyn, kunskap
Säkerheten främst.
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Hur påverkar föreskrifterna oss som elleverantör?
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Inför kommande översyn av balansansvarsavtalet Elmarknadsråd 10 november 2009 Elin Broström Marknad.
Agneta Kristensson
COBS - SvK & Statnett projekt
Rehabiliteringsmedicin Jönköping. Agenda Presentation Uppdraget RMPG Senaste minnesanteckningar 2009 Årsrapport 2010 Hur arbetar vi fortsättningsvis?
UTILTS – kommer till en dator nära dig den 1 april 2009
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 23 februari 2012.
Ursprungsgarantier (UG) Ediel- och avräkningskonferensen 24 november ett intyg för att säkerställa elens ursprung.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Projektförslag för VÄST-RTK Nätverks-RTK i produktionstest i västra Sverige Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för.
EDIEL-fakturering Birger Fält.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
EDIEL & avräkningskonferens
Penningpolitik och produktivitet Vice riksbankschef Svante Öberg Januari 2008.
Energikartläggning i stora företag
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Regelförbättring/regelförenkling
Presentationens avskrift:

Strategier för hur mätvärdes-rapporteringen kan bli bättre Roger Husblad Biträdande chefsjurist 2008-11-25

Presentation Roger Husblad Jur.kand 1995 Särskilda skattekontoret 1996-1999 Statens energimyndighet/ Energimarknadsinspektionen 1999- Chef företagstillsyn 2007-2008 Biträdande chefsjurist 2008-

Regelverk 3 kap. 10 § ellagen (1997:857) 8-9 §§ förordningen (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el Föreskrifter och allmänna råd om mätning, beräkning och rapportering av överförd el (STEMFS 2001:3) t.o.m. 2009-06-30 Föreskrifter och allmänna råd om mätning, beräkning och rapportering av överförd el (STEMFS 2007:5) fr.o.m. 2009-07-01

3 kap. 10 § ellagen (1997:857) Den som har nätkoncession är skyldig att utföra mätning av mängden överförd el och dess fördelning över tiden.    Om en elanvändare har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere skall nätkoncessionshavaren i stället dels preliminärt beräkna mängden överförd el och dess fördelning över tiden (preliminär schablonberäkning), dels slutligt mäta mängden överförd el och beräkna dess fördelning över tiden (slutlig schablonberäkning). …    Det åligger nätkoncessionshavaren att rapportera resultaten av de mätningar och beräkningar som nämns i första och andra styckena.

8 § förordningen (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el Innehavare av nätkoncession skall sända preliminära rapporter utvisande mätresultaten för varje timme på dygnet enligt följande. 1. Mätresultatet avseende den samlade förbruk-ningen respektive den samlade produktionen … uppdelat per balansansvarig sänds i berörda delar till a) den som är balansansvarig enligt 8 kap. 4 § ellagen. b) Affärsverket svenska kraftnät.    Till Affärsverket svenska kraftnät skall också rapporter sändas utvisande mätresultat för varje timme på dygnet av det samlade flödet i gränspunkterna.

9 § förordningen (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el Innehavare av nätkoncession skall sända slutliga rapporter avseende de rättade resultaten av sina mätningar. Rapporterna, som skall visa mätresultaten för varje timme på dygnet, skall sändas enligt följande. … 6. Mätresultatet avseende den samlade förbrukningen respektive den samlade produktionen per balansansvarig sänds i berörda delar till a) Affärsverket svenska kraftnät, b) den som är balansansvarig.    

9 § förordningen (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el (forts) Till Affärsverket svenska kraftnät skall också rapporter sändas som visar 1. mätresultaten för varje timme på dygnet av det samlade flödet i gränspunkten, och 2. mätresultatet i varje inmatningspunkt där el matas in från en produktionsanläggning som är godkänd enligt 2 kap. 5 § lagen (2003:113) om elcertifikat eller som anmälts enligt 5 § lagen (2006:329) om ursprungsgarantier för högeffektiv kraftvärmeel och förnybar el.

8 kap. 3 § STEMFS 2001:3 resp. 7 kap. 3-5 och 8-10 §§ STEMFS 2007:5 Preliminära rapporter till Affärsverket svenska kraftnät och balansansvariga företag skall sändas senast kl. 10.00 dagen efter mätdygnet i fråga. Slutliga rapporter till Affärsverket svenska kraftnät och balansansvariga företag skall sändas senast den femte vardagen efter mätdygnet i fråga.

Identifierade huvudproblem Tre stycken huvudproblem har identifierats gällande nätföretagens brister vid inrapportering av mätvärden: Svårigheter att komma i kontakt med mätare Svårigheter vid systembyte Resursbrist

Problem med bristande rapportering Prognoserna blir sämre, vilket kan leda till ökade reglerkostnader En mer omfattande kontroll och uppföljning av alla rapporterade värden måste göras löpande, dvs. att nätägarna har rapporterat enligt regelverket Risken att påföras volymer som inte kan faktureras vidare till de elhandlare som ligger under den balansansvariges balansansvar

Bristande kvalitet på rapportering balansansvarig påförs leverantörsserier för elhandlare som man inte är balansansvarig för inga leverantörsserier skickas för de elhandlare man är balansansvarig för Summan av leverantörsserier i nätet stämmer inte med balansserien nätföretaget skickar till Svenska Kraftnät Andelstal rapporteras för fel leverantör eller inte alls Summa andelstal per nät stämmer inte med totala andelstalet som skickas till Svenska Kraftnät

Främsta problemen Försenade mätvärden Uppskattade mätvärden Felrapporterade leverantörsserier Nätområdeskorrigeringar Förseningar och missar vid leverantör-/ balansansvarsbyten

Situationen Svenska Kraftnät publicerar fortlöpande information på www.svk.se Senast tillgängliga data (mars-oktober 2008)

10.00 efter mätdygnet - alla

10.00 efter mätdygnet - prima

5 dagar efter mätdygnet - alla

Energimarknadsinspektionens arbete för förbättrad rapportering Kartläggning hösten 2006 – våren 2007 processen – konsekvenser – tillsynsmetoder Rutiner för tillsyn våren 2007 – våren 2008 tillsynsprocessen – pilottest Tillsyn hösten 2008 (pågående) skarp tillsyn enligt beslutade rutiner

Tillsynsprocessen Urval Frågeenkät utarbetas Kontakt med nätföretagen Platsbesök Utvärdering i rapportform Återkoppling

Pågående tillsyn Sju företag utvalda Urval genom samkörning av SvK:s listor (kl. 10.00 dagen efter mätdygnet samt fem dagar efter mätdygnet) Avser augusti 2008 Företagen kontaktade under november Företagsbesök under november och december

Slutord Rapportera rätt och i tid! Mätvärdesrapporteringen ger inget direkt mervärde för nätföretagen, men är en grundförutsättning för en fungerande marknad, varför brister i rapporteringen stör marknadens funktion på olika sätt. Rapportera rätt och i tid!