Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar 090407
Slutförvarsprogrammet Återstår att lokalisera till någon av kommunerna: Kapselfabrik Investering: 200-300 miljoner Drift o underhåll: 7,7 miljarder Anställda bygge: 10-50, Drift: ca 25 Kärnbränsleförvaret Investering: 12 miljarder Drift o underhåll: 12 miljarder Anställda bygge: 100-500, Drift: ca 225 Östhammars kommun SFR Anställda i dag: 30 Utbyggnad SFR (planerad) Investering: 1 miljard Drift o underhåll: 2,3 miljarder Anställda bygge: 50-250, Drift: befintlig Oskarshamns kommun Clab Anställda: 100 Inkapslingsanläggning (planerad) Investering: 2,3 miljarder Drift o underhåll: 2,8 miljarder Anställda bygge: ca 300, Drift: ca 30
Vägen fram till samarbetsavtal Brev från kommunerna oktober 2007 Samarbetsavtal mellan kommunerna april 2008 Avsiktsförklaring SKB och SKB:s ägare november 2008 Gemensamt samarbetsavtal april 2009 Gemensam styrgrupp tillsätts för löpande genomförande av utvecklingsinsatser
Motiv för avtalet Oskarshamn och Östhammar tar ett stort ansvar för en nationellt viktig fråga. Kärnavfallshantering fortgår i båda kommunerna under ytterligare minst 50 år. OKG:s och Forsmarks kärnkraftverk kommer att vara beroende av ett fungerande näringsliv i flera decennier. Utvecklingsinsatser i kommunerna skapar ännu bättre förutsättningar för kärnkraftsindustrins verksamheter Relevant utbildning Lättare att rekrytera Förbättrad infrastruktur Stärkt lokalt näringsliv Bidrar i förlängningen till ännu bättre förutsättningar för ett genomförande av ett säkert slutförvar.
Avtalet i korthet Ambitionen är att skapa mervärden i kommunerna om två miljarder kronor med tonvikt på perioden efter tillstånd för att få uppföra en slutförvarsanläggning. Dessa mervärden ska fördelas så att cirka 75 procent infaller i den kommun som inte väljs som plats för slutförvaret och cirka 25 procent infaller i den kommun som väljs. Särskild utfästelse om 150 miljoner kronor år 2010 - 2015 i infrastruktursatsningar i den kommun som inte väljs för slutförvaret. Utvecklingsinsatser kommer att genomföras av såväl SKB som dess ägare och medfinansiärer i nära samarbete med kommunerna.
Avtalets innehåll Bakgrund Omfattning av mervärden m m Genomförande Organisation, beslutsordning m m Kommunikation m m Ikraftträdande av Samarbetsavtalet m m Bilagor: 1. Mervärdesinsatser i kommunerna 2. Principer för beräkning av mervärden
Bilaga 1: Mervärdesinsatser i kommunerna Besöksanläggning Infrastruktur Näringslivsutveckling Spin Off Utbildning och kompetens Breddning av arbetsmarknaden Vidareutveckling av SKB:s laboratorier i Oskarshamn Huvudkontorsfunktioner Kapselfabrik Energiproduktion Särskilda satsningar inom energiområdet Ersättning till Kommunerna för medverkan i mervärdesinsatsernas planering och genomförande
Bilaga 2: Principer för beräkning av mervärden Syftar till att ge ledning i hur parterna ska bestämma värdet av mervärdesinsatser
Utvecklingsinsatser skapar mervärden De insatser som prioriteras är sådant som ger hög utväxling per investerad krona Nya jobb Utbildning Företagande Infrastruktur
Ett arbete vi gör tillsammans Gemensam styrgrupp bereder och utvärderar varje utvecklingsinsats för sig. Styrgruppen stöds av ett kansli som upprättas efter platsval. Effekterna av insatserna värderas gemensamt. Innehåll och omfattning ska överenskommas när platsvalet är genomfört. Styrgruppen beslutar om varje insats baserat på projektförslag som anger kostnader, tidsplan och beräkningar av de mervärden som förväntas.
Styrgrupp Ordförande, vice ordförande, vd SKB Kommunstyrelseordföranden i Oskarshamn och Östhammar Beslut i enighet (huvudregel) eller kvalificerad majoritet