Kompetensbehov inom logistik- och transportsektorn i Östergötland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Yrkeshögskolan Information om utbildningsformen
Det framtida kompetensbehovet inom industri och teknik
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter för Kalmar län
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Rekrytering av lastbilsförare lastbilsförare har rekryterats.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Var finns jobben? Bedömning till och med första halvåret 2014 och en långsiktig utblick Presskonferens 27 juni 2013 Håkan Gustavsson Analytiker.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Enkät Enkätundersökning Yrkesförare Annan personal vid åkerier.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Studenter och studentbostäder i Stockholms län Ylva Disheden 7 december 2012 Tillväxt, miljö och regionplanering.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Arbetsförmedlingen Kiruna den 23 augusti Totalt år.
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Europeiska socialfonden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Utvecklingen på arbetsmarknaden Håkan Gustavsson Analysavdelningen
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Jobbmöjligheter i Jämtlands län Maria Salomonsson Analysavdelningen.
Varumärket Luleå kommun
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
TRANSPORT MANAGEMENT Ska tillgodose behovet av kompetens inom transportområdet avseende - operativ verksamhet - intern organisation - transportbranschens.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Yrkeshögskolan. Vad är Yrkeshögskolan? Yrkeshögskolan är ingen institution utan är en utbildningsform. Den är till för de som vill utbilda sig till ett.
Jobbmöjligheter i Jämtlands län Maria Salomonsson Analysavdelningen.
Presentationens avskrift:

Kompetensbehov inom logistik- och transportsektorn i Östergötland Låg svars frekvens. Endast 17 procent som svarat. 50 svar, 49 företag. Kunde se att ca 90 sammanlagt har påbörjat enkäten men inte skickat någon svar.

Syfte: Öka kunskapen om kompetensbehov inom logistik – och transportsektorn i länet Mål: Undersökningen ska ligga till grund för den regionala utbildningsplaneringen.

Frågeställningar   Hur är kompetens- och arbetskraftsbehovet inom logistik- och transportsektorn i Östergötland med utgångspunkt från enkätundersökningen? Hur är arbetsmarknadsläget i form av sysselsättning och arbetslöshet inom logistik- och transportsektorn i Östergötland? Vilka utbildningar tillhandahålls i Östergötland inom logistik- och transportsektorn på gymnasial-, yrkeshögskole-, och universitetsnivå?

Metod och material Enkätundersökningen bygger på ett onlinebaserat enkätverktyg, Webropol Mejladresserna till företagen är inhämtade från SCB och berör företag inom partihandel, transport och logistik 50 svar, svarsfrekvensen är 17%

Resultat - Företag som deltog i undersökningen - Efterfrågan på arbetskraft - Utbud på arbetskraft - Logistik i Östergötland - Omvärldsbevakning

Företag som deltog i undersökningen 3 företag har fler än 250 anställda 16 företag har mellan 50-249 anställda 10 företag har 10-49 anställda 10 företag har mellan 5-9 anställda 5 företag har mellan 1-4 anställda 3 bemanningsföretag 2 företag har inte uppgett antalet anställda

Hur har antalet anställda förändrats vid ert företag under det senaste året i Östergötland? Ett företag har minskat med 16 anställda eller fler, ett med mellan 11-15, resten minskning med mellan 1-5

Efterfrågan på arbetskraft Vilken/vilka yrkesgrupper är det brist på inom transport- och logistikbranschen? - Lastbilsförare och transportpersonal - Speditörer och logistikpersonal - Transportledningspersonal

Efterfrågan på arbetskraft Yrkesgrupper som behöver nyanställas om fem år och framåt: Lastbilsförare och transportpersonal Transportledningspersonal Terminal- och lagerpersonal Speditörer och logistikpersonal Terminal och lagerpersonal kommer att anställas även framöver men det är ingen brist på dem idag.

Viktiga och mycket viktiga kompetenser som krävs för att kunna arbeta inom transport- och logistikbranschen? Vara serviceinriktad Arbeta i team/ samarbeta med andra Ta egna initiativ Använda dator som arbetsverktyg Annat: YKB, affärsmässighet, kör och vilotider

Vilka är de stora förändringarna och trenderna idag inom transport- och logistikbranschen som påverkar företaget? 1. Hårdare konkurrens från utländska företag 2. Omvärlden (bränslepriser, finansiell turbulens) 3. Efterfrågan på miljöklassificerade tranporter 4. Nationella och europeiska regleringar

Hur kommer dessa förändringar och trender att påverka företagets kompetensförsörjning inom transport- och logistikområdet framöver? Effektiviseringar Ökade krav på administration och information Högre krav på specialistkunskapen

Finns det någon yrkesgrupp eller kompetens som inte finns idag men som kommer att behövas om fem år och framåt inom transport- och logistikbranschen? Logistic Flow Manager – en tjänst som fokuserar på att effektivisera flöden och processer indoors. Bör även innehålla ledarskap. Fordonselektriker, tunga fordonsmekaniker. Jurister som kan jobba för transportören pga. tokiga regler kring kör – och vilotider samt cabotage . Specialistkontrollanter för yrkesmässig trafik vad det gäller utbildning och trafiktillstånd. Logistiker med specialistkunskaper och branschvana. Supply Chain Management – kunskap om varuflöden.

Fem logistikkluster i Östergötland Kompetensbaserade logistikföretag, t ex konsult- och IT-företag Omfattar företag med inriktning mot kunskaps- och konsultföretag: (1) Mjukvaruföretag med IT system, (2) Logistikkonsulter (3) Bemanningsföretag Transportföretag och tredjepartslogistikföretag Detta transportkluster är det största av dessa fem kluster och består av företag inom: (1) Åkeri, (2) Styckegods, (3) Hamn/shipping (4) Tredjepartslogistik Industriföretag Industriföretagsklustret omfattas av: (1) Tillverkande teknikföretag (2) Processindustri (3) Producenter av dagligvaror Handelsföretag Detta kluster inkluderar två undergrupper: (1) Grossister (som har till uppgift att sälja mot fristående eller kedjebildningar av företag.) (2) Kedjeföretag (omfattar de företag som själva ansvarar för grossitsverksamheten) Infrastruktur, t ex hamnar Infrastrukturklustret består av (1) Fastighetsföretag (som äger ex. lager- och logistikbyggnader) (2) Myndigheter (som ansvar för regler och tillsyn av olika transportverksamheter – exempelvis sjöfart) Professor Mats Abrahamsson som finns på Liu som forskar inom logistik har identifierat fem logistikkluster i Östergötland.

Fem logistikkluster i Östergötland Kompetensbaserade logistikföretag, t ex konsult- och IT-företag Omfattar företag med inriktning mot kunskaps- och konsultföretag: (1) Mjukvaruföretag med IT system, (2) Logistikkonsulter (3) Bemanningsföretag 3 Bemanningsföretag Transportföretag och tredjepartslogistikföretag Detta transportkluster är det största av dessa fem kluster och består av företag inom: (1) Åkeri, (2) Styckegods, (3) Hamn/shipping (4) Tredjepartslogistik 27 företag Industriföretag Industriföretagsklustret omfattas av: (1) Tillverkande teknikföretag (2) Processindustri (3) Producenter av dagligvaror 5 företag Handelsföretag Detta kluster inkluderar två undergrupper: (1) Grossister (som har till uppgift att sälja mot fristående eller kedjebildningar av företag.) (2) Kedjeföretag (omfattar de företag som själva ansvarar för grossitsverksamheten) 12 företag Infrastruktur, t ex hamnar Infrastrukturklustret består av (1) Fastighetsföretag (som äger ex. lager- och logistikbyggnader) (2) Myndigheter (som ansvar för regler och tillsyn av olika transportverksamheter – exempelvis sjöfart) 2 företag

Bemanningsföretag 3 bemanningsföretag har svarat på frågorna Två större yrkeskategorier som hyrs ut till företag av bemanningsföretag i enkätundersökningen är ”speditörer och logistikpersonal” och ”terminal och lagerpersonal” Hårdare konkurrens från utländska företag samt nationella och europeiska regleringar är två förändringar/trender som kommer att inverka på logistik- och transportsektorn framöver.   Framtida förändringskonsekvenser är högre krav på specialistkunskap, effektiviseringar och ökade krav på administration. Bristyrken inom denna sektor är främst ”lastbilsförare och transportpersonal” och ”speditörer och logistikpersonal”. Transportsledningspersonal är en yrkesgrupp som kommer att efterfrågas om 5 år och framåt. Yrkesgrupp eller kompetens som inte finns idag men som kommer att behövas om fem år och framåt är: Logistic Flow Manager. En tjänst som fokuserar på att effektivisera flöden och processer indoors, alltså en värdeskapande tjänst. Den bör även innehålla ledarskap. Bemanningsföretagen tror att efterfrågan på transportledningspersonal kommer att öka.

Transportföretag 27 företag har svarat på frågorna Den största yrkesgruppen som det råder en brist på inom detta kluster är ”lastbilsförare och transportpersonal”. Lastbilsförare och transportpersonal”, som behöver nyanställas om fem år och framåt. Yrkesgrupp eller kompetens som inte finns idag men som kommer att behövas om fem år och framåt är: Fordonselektriker, tunga fordonsmekaniker. Jurister som kan arbeta för transportören pga. tokiga regler kring kör- och vilotider samt cabotage. Specialistkontrollanter för yrkesmässig trafik vad det gäller utbildning och trafiktillstånd. Säljare Gruppen ”lastbilsförare och transportspersonal” utgör den största yrkesgruppen som är tillsvidareanställda av involverade 27 transportföretag i enkätundersökningen.

Industriföretag 5 företag har svarat på frågorna Omvärldens inverkan, hårdare konkurrens från utländska företag och efterfrågan på miljöklassificerade transporter kommer att påverka branschen framöver. Ökade krav på administration, information och effektiviseringar. Ökade krav på fler personer med eftergymnasial utbildning. ”Transportledningspersonal” och ”lastbilsförare och transportpersonal” behöver nyanställas inom logistik- och transportsektorn om fem år och framåt. Yrkesgrupp eller kompetens som inte finns idag men som kommer att behövas om fem år och framåt är: Chaufförer med hög kompetens och för arbete med handhållna terminaler.

Handelsföretag 12 företag har svarat på frågorna De flesta anställda finns inom ”inköps- och distributionsområdet” Inköps- och distributionspersonal” och ”terminal och lagerpersonal” behöver nyanställas inom logistik- och transportsektorn om fem år och framåt OBS! Ej brist på terminal och lagerpersonal. Yrkesgrupp eller kompetens som inte finns idag men som kommer att behövas om fem år och framåt är: Logistiker med specialistkunskaper och branschvana. Supply Chain Management - kunskap om varuflöden.

Utbud på arbetskraft Antal sysselsatta Arbetslöshetsstatistik för logistik- och transportsektorn Utbildningar

Antal anställda per bransch. Sjätte plats.

Antal sysselsatta inom transport och magasinering i Östergötland 4% (8233) av det totala antalet sysselsatta i länet (Ca 26% av de sysselsatta inom Transport och magasinering är över 55 år) Enkäten skickades även till företag inom partihandel och provisionshandel som vi skickade enkät till.

243 nya lastbilsförare har nyrekryterats I riket uppskattas antalet nyrekryterade lastbilsförare till knappt 10 000 under 2010/2011. Redan etablerade förare som bytt arbetsplats ingår inte i siffrorna. Bland BA-företagen har 3 procent av rekryteringarna skett i Östsam-regionen. Om samma förhållande gäller även för samtliga lastbilsföretag innebär detta att drygt 300 lastbilsförare ha Skattat antal rekryteringar Östsam 2012.

Yrkesgrupper / öppet arbetslösa inom logistik- och transportsektorn i Östergötland Högstarbetslöshet: Andra yrkesgrupper: Truckförare 289 Logistikchef 6 Bussförare 84 Speditörer 4 Distributionsförare 92 Transport planerare 5 Budbilsförare 39 Fjärrbilsförare 52 September 2012

Är kollektivtrafiken bra idag för att ni ska kunna attrahera arbetskraft 58% svarar att kollektivtrafiken är tillräckligt bra. 42 % svarar nej. ”Anpassning till att produktionen alltmer bedrivs på dygnets 24 timmar”. ”Oregelbundna arbetstider”. Svårare för företag i små kommuner!

Utbildningar på gymnasial-, yrkeshögskole- och universitetsnivå inom logistik– och transportsektorn i Östergötland

Fordons- och transportprogrammet En elev som gått fordons- och transportprogrammet kan börja jobba direkt efter utbildningen eller fortsätta att studera på yrkeshögskolan. En annan möjlighet är att välja att läsa extra kurser för att studera vidare på högskolan. Godshantering : Lagerarbetare, terminalarbetare Karosseri och lackering: Billackerare, bilskadereparatör Personbil: Personbilsmekaniker Transport: Lastbilsförare, bussförare Fordons- och transportprogrammet, lastbil och mobila maskiner, lärling

Utbildningar på gymnasialnivå 2012/13 Fordons- och transportprogrammet, år 1 228 2011/12 Inriktning maskin- och lastbilsteknik år 2 och 3 = ca 22 elever Inriktning personbilsteknik år 2 och 3 = ca 100 elever Inriktning transport år 2 och 3 ca 66 elever Våren 2013 utexamineras ca 60 lastbilsförare Våren 2014 utexamineras ca 50 lastbilsförare (om alla når målen) En stor andel elever väljer personbilsteknik. Av de som väljer transport väljer en ? Bussförare 15 i Motala 32 i Norrköping 19 i Vreta

Yrkeshögskoleutbildningar Yrkeshögskoleutbildning (Yh-utbildning) är en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier och stark arbetslivsanknytning. Utbildningarna erbjuds inom branscher där det finns en uttalad efterfrågan på kompetens. 200 Yh-poäng ett års heltidsstudier 400 Yh-poäng två års heltidsstudier

Yrkeshögskoleutbildningar i Östergötland Lokförare, 25 platser Affärslogistik, 400 yhp, 30 platser Kvalificerat inköp, 400 yhp, 30 platser Internationell transportlogistik, 400 yhp, 20 platser (OBS! kommer inte att starta hösten 2012) September 2012 eftergymnasial yrkesutbildning utanför högskolan

Universitetsutbildningar LIU ● Flygtrafik och logistik, kandidatutbildning, 180 p Sökande val 1: 193 Antal platser: 60 ● Samhällets logistik, kandidatutbildning, 180 p Sökande val 1: 44 Antal platser: 30 Ca 350 studenter från civilingenjörs- och civilekonomprogrammen läser en eller flera grundkurser i logistik. Ca 80 teknologer läser huvuddelen av logistikkurserna och som sedan gör ex arbete inom logistik. Källa: LIU september 2012

Omdömen om utbildningar Gymnasieutbildning: bra eller mycket bra 70% Arbetsmarknadsutbildning: bra eller mycket bra 33% (33% har ingen erfarenhet av den) Kvalificerad yrkesutbildning: bra eller mycket bra 55% (31% har ingen erfarenhet av den) Universitetsutbildning: bra eller mycket bra 32% (51% har ingen erfarenhet av den) Obs! Endast 37 företag.

Samverkan mellan företag och gymnasieskolan 33% tycker bra eller mycket bra 40% har ingen erfarenhet

Samverkan mellan företag och yrkeshögskoleutbildning 53% tycker bra eller mycket bra 40% har ingen erfarenhet

Samverkan med universitetet 23% svarar bra 50% har ingen erfarenhet

Slutsatser Logistiksektorn är en fortsatt växande sektor i regionen ¼ del av sysselsatta inom transport och magasinering är över 55 år.

Ökad konkurrens från utländska företag samt omvärlden leder till effektiviseringar och högre krav på specialistkompetens.

Bristyrken inom logistik- och transportsektorn återfinns inom yrkeskategorierna ”lastbilsförare och transportpersonal” samt ”speditörer och logistikpersonal”

Om fem år och framåt kommer även ”transportledningspersonal samt ”terminal- och lagerpersonal att efterfrågas.

Det utbildas inte tillräckligt med lastbilsförare i Östergötland Det utbildas inte tillräckligt med lastbilsförare i Östergötland! TYA uppskattar att det behovs 250-300 lastbilsförare i vårt län. 2013 utexamineras 60!

Det är viktigt att behålla befintliga yrkeshögskoleutbildningar i regionen!

Förbättringspotential vad gäller utbildningar: Kompetens för arbete med handhållna terminaler Effektivisering av flöden och processer Supply Chain Management Juridik

fler företag erbjuder praktikplatser och att För att tillgodose det framtida kompetensbehovet när det gäller lastbilsförare finns behov av att: fler företag erbjuder praktikplatser och att attrahera fler ungdomar till relevanta utbildningar. Mindre än fem procent av lastbilsförare i Sverige är kvinnor.

TACK!