Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Geografi Henrik Carlsson.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Boendekarriärer i ett långsiktigt individperspektiv
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Chefer om mångfald 1. Om undersökningen 2 •Undersökningen är genomförd av TNS Sifo för Proffice. •Frågorna ställdes till 400 chefer inom privat sektor.
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Världens största näring
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Internationell mobilitet
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
“Pejling Dalarna” Hur ser befolkningen i Dalarna på Dalarna? Beställd av REGION DALARNA LÄNSSTYRELSEN Genomförd av:TEMO AB Redovisad i november 2005.
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Ungdomsbarometern 2006 Jakobstad Sami Myllyniemi.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Sida 1 1 Ung ekonomi 2007 Så ser unga på sin ekonomi Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson Privatekonom
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Allhelgonaundersökning
Geografi / samhällskunskap
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Export och import.
Presentationens avskrift:

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån frågor som handel, arbetsmarknad, studier, turism/kultur, miljö och demokrati/fred. 1000 intervjuer nationellt 500 intervjuer vid varje gränsområde (Danmark, Finland & Norge) 300 intervjuer på Gotland

Få har jobbat i annat nordiskt land – men många kan tänka sig det Snabba siffror om Norden 10 % av de tillfrågade har jobbat i annat nordiskt land under en period om minst 3 månader 80 % kan tänka sig jobba i annat nordiskt land Ovanligt att dagspendla från gränskommuner för arbete i annat nordiskt land Vanligast att boende i gränskommun mot Danmark pendlar över landsgränsen för att arbeta Norge är det land som flest svenskar har arbetat i En fjärdedel är mycket positiva till att arbeta i ett annat nordiskt land. Yngre och icke yrkesverksamma är mest positiva Ekonomiska skäl är starkast för att vilja arbeta i annat nordiskt land En femtedel av alla 16-29-åringar är mycket positiva till studier i annat nordiskt land Internationella meriter är det största incitamentet Längre avstånd till familj och vänner störst hinder för studier och arbete

Åtta av tio kan tänka sig arbeta i annat nordiskt land Fråga: Skulle du kunna tänka dig att arbeta i ett annat nordiskt land i framtiden? Personer som angett att de är pensionerade svarade inte på frågan. Majoriteten av svenskar är positiva till att arbeta i annat nordiskt land. 716 svar. 20-30 % kan absolut tänka sig att arbeta i ett annat nordiskt land.

Bättre lön är största incitamentet för att jobba i annat nordiskt land Fråga: Vad är den huvudsakliga anledningen till att du kan tänka dig att arbeta i ett annat nordiskt land? * Baserat på totalt 553 svar

Långa avstånd största hindret för jobb i annat land Fråga: Vad är den huvudsakliga anledningen till att du inte kan tänka dig att arbeta i ett annat nordiskt land? * Baserat på totalt 137 svar

Handel och annan affärsverksamhet Det uppfattas som enkelt att göra affärer med andra nordiska länder – och relativt många gör det Gränskommuner bedriver inte mer internationell affärsverksamhet än Sverige generellt. Gränskommuner mot Norge har dock mer affärsverksamhet med övriga nordiska länder Privat har var fjärde svensk under det senaste året handlat varor och tjänster i annat nordiskt land Boende i gränskommuner handlar i större utsträckning varor och tjänster i de nordiska grannländerna Boende i gränskommuner mot Finland åker mer ofta över gränsen för att handla varor och tjänster Mat är den vara som mest frekvent handlas över gränsen Snabba siffror om Norden 43 % av alla tillfrågade egenföretagare och anställda inom privat sektor har bedrivit affärer med andra nordiska länder 26 % av alla svenskar har under det senaste året handlat varor och tjänster i ett annat nordiskt land

Internationella affärer inom Norden är vanligast Mer än hälften av alla egenföretagare och förvärvsarbetande inom privat sektor har själva eller via sin arbetsgivare bedrivit affärsverksamhet med något annat land än Sverige under det senaste året. Fråga: Med vilka länder har du själv eller din arbetsgivare bedrivit affärsverksamhet med? 313 svar, resp 175 svar

Enklare att göra affärer med Tyskland än Norden Fråga: Hur enkelt uppfattar du att det är att göra affärer med följande länder? 133 svar

Att bo och resa inom norden Det är ovanligt att ha varit bosatt i ett annat nordiskt land Vanligast är att boende i gränskommuner till Finland tidigare varit bosatt i Finland Svenskarna är inte lika positiva till att bo i annat nordiskt land som de är till att arbeta i annat nordiskt land Majoriteten av svenskarna reser inom Norden någon gång per år Danmark är för de flesta det senast besökta resmålet Boende i gränskommuner mot Finland och Danmark reser i något större utsträckning mer ofta till övriga nordiska länder. Reseanledning handel/shopping i Finland är överrepresenterat bland boende i gränskommuner mot Finland. Affärsresor utgör en tiondel av resorna inom Norden Norge är det land där den senaste reseanledningen oftast var affärsrelaterad Island är det nordiska drömresemålet för de flesta svenskar oavsett åldergrupp och sysselsättning Island lockar främst med natur och friluftsliv Snabba siffror om Norden 4 % av svenskarna har någon gång bott i ett annat nordiskt land under en period om minst ett år 18 % kan tänka absolut tänka sig att bo i ett annat nordiskt land i framtiden 7 % reser till ett annat nordiskt land någon gång i månaden eller mer ofta 10 % av resor inom Norden är affärsresor

Mer än varannan svensk kan tänka sig bo i Norden Fråga: Skulle du kunna tänka dig att bo i ett annat nordiskt land i framtiden?

Ekonomiska och kulturella skäl är främsta anledningarna till boende i annat nordiskt land Fråga: Vad är den huvudsakliga anledningen till att du kan tänka dig att bo i ett annat nordiskt land? * Baserat på totalt 605 svar

Turism och kulturevenemang är oftast reseanledning Fråga: Vilken var främsta anledningen att du åkte till det nordiska land du reste till senast?

Positiv inställning till ökat samarbete Inställningen till nordiskt samarbete är generellt mycket positiv. Tre av tio helt information om möjligheterna till samarbeten och utbyten mellan de nordiska länderna. De områden som flest är mest positiva till ökat nordiskt samarbete inom är natur och miljöfrågor samt forskning och innovation. Snabba siffror om Norden 40 % är mycket positiva till samarbeten mellan de nordiska länderna 31 % av alla svenskar saknar helt information om möjligheter till samarbeten och utbyten mellan nordiska länder

Norden står för trygghet och gemenskap Fråga: Vilka värden anser du att begreppet "Norden" står för idag? Ett s.k. ”ordmoln” visar vilka ord som omnämnts som svar på frågan samt hur frekvent. Ju större ordet är i molnet ju mer frekvent är ordet omnämnt. Färgen har ingen betydelse för frekvensen.

För den yngre generationen står Norden för naturen, frihet och välfärd Arbetande 30-54 år 55+ år Övriga

Regional identifikation starkare än nordisk Fråga: Hur starkt identifierar du dig med följande grupper och geografiska områden?