Dorota Lembrér Licentiand

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Masterutbildningen
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
MKL, Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande
Karlstads universitet Datavetenskap Inför tredje året Dataingenjörsprogrammet Information inför tredje året 2009/2010.
Förskola – lärande och yrkesprofession
Svenskt demenscentrum
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Utbildningsvetenskap
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Språk och interkulturell kommunikation
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärande, kommunikation och IT
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Forskarskolan “Management och IT” Presentation för Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden 3 oktober 2002 av Lars Engwall.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Vad är pedagogik på Högskolan i Halmstad
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Politices kandidatprogrammet 180 hp
Forskningsprocessen idealt
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Universitetets organisation
Forskningsprocessen idealt
Forskningsprocessen idealt
Forskningsprocessen idealt
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Forskningsprocessen idealt
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Universitetets organisation
Inriktningar årskurs 4 - Nationalekonomi
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

Dorota Lembrér Licentiand Dorota.lembrer@eslov.se Dorota.lembrer@mah.se dorota.lembrer@eslov.se

Forskarskola för ämnesdidaktik i mångfaldens förskola Förutsättningar och möjligheter för barns språkliga och matematiska utveckling och lärande. FoBaSM Malmö högskola Forskarskolan baseras på ett nationellt samarbete mellan Malmö högskola, Göteborgs universitet, Linköpings universitet och Karlstad universitet dorota.lembrer@eslov.se

Utbildning på forskarnivå Forskarutbildning: 20% arbete på Alebo 80% forskarstudier: består av 30 hp obligatoriska kurser, 30 hp valfria kurser och 60 hp lic. avhandling. Total 120 hp över 5 terminer. Forskarskolan ingår i regeringens satsning på forskning och kompetenshöjning av lärare. Särskilt har kunskapsutveckling och forskning kring barns matematiska och språkliga utveckling betonats. Mer info på: Utbildning på forskarnivå Regeringskansliet dorota.lembrer@eslov.se

Vårterminen 2012: 1. Utbildningsvetenskap: teori och metod 7,5 hp Educational Science: Theories and Methods 7,5 hp Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, paperskrivande och workshops. Kursen baseras på att ett antal teori- och metodinriktningar presenteras: klassrumsforskning, sociokulturella perspektiv, kvantitativa teorier och metoder, arbetsvetenskapliga teorier och metoder, poststrukturalism och diskursanalys, postkolonialism och kontextualisering Malmö högskola dorota.lembrer@eslov.se

2. Children´s play and learning in a goal-oriented practice, 15 hp Barns lek och lärande i en målstyrd praktik, 15 hp Denna kurs, barns lek och lärande i en målstyrd praktik, har en didaktisk inriktning och den ingår i det akademiska kunskapsfält som på engelska heter Early Childhood Education (ECE). Kursens kunskapsområden bearbetas utifrån empirisk forskning och de teoretiska ramverk utvecklingspedagogik/variationsteori och sociokulturella perspektiv. Kurs ges i samarbete mellan Göteborgs universitet , Islands universitet (UI), Massey University i Nya Zeeland (MAU), Queensland University of Technology (QUT) i Australien och FobaSM. dorota.lembrer@eslov.se

3. Forskarmiljöer: BLÄ - Barndom, Lärande och Ämnesdidaktik 3. Forskarmiljöer: BLÄ - Barndom, Lärande och Ämnesdidaktik. BLÄ utgör en utvecklings- och forskningsmiljö, som är praxisnära och tydligt professionsknuten. Där ingår forskarskolor: Foba, Foföba och FobaSM. Handledninsgrupper i pedagogik Seminarier dorota.lembrer@eslov.se

Regeringens satsning har en mottagare – arbetsgivare, kommunen! Diskussion: På vilket sätt kan jag arbeta efter forskarstudierna? - Forskningscirklar, pedagogiska nätverk, bokcirklar etc. Aktionsforskning i förskolan Samarbete med andra licentiander , Mah Utvecklingssamordnare, pedagogiskt övergripande utvecklingsarbete … Frågor dorota.lembrer@eslov.se