Räkna med Popper och livsstilsmedicin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Utredande text - källkritik.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Källkritik.
ADHD problem och åtgärder Vinjett:
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Demokrati och diktatur
Problemsnack eller bygga lösningar.
”Existensen föregår essensen!”
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Att samtala med ungdomar om tobak
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Brister i vården, fokus de äldre Efter 35 år i sjukvården, 17 på sjukhus och med ansvar för äldre förvånas jag av att: 1. Inget gjorts för att korrigera.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Från idé till projektplan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att lära sig att analysera
Delegering Vem får delegera?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Religion?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Presentationens avskrift:

Räkna med Popper och livsstilsmedicin Bo von Schéele www.icalm.se

Kunskapen om människans och dess fömåga att hantera verkligheten är bristfällig eftersom detta är extremt komplex på alla sätt. Vår kunskap skapar vi med en hjärna som utvecklats genom årmiljonerna och som vi saknar tillfredställande kunskap om. Samtidigt så behöver vi inom livsstilsmedicinen kunna hantera denna komplexitet. Livsstilsrelaterade sjukdomar och problem utgör, eller borde utgöra huvudfokus för humanmedicinen. Men så är inte fallet. Den använder sig fortfarande huvudsakligen av samma vetenskapsparadigm (simplistisk, reduktionisk medicinsk paradigm) som framgångsrikt hanterade mikroorganismrelaterade sjukdomar. Det paradigmet kan inte hantera den moderna människans livsstilsrelaterade sjukdomar och problem – hur de utvecklas, analyseras och åtgärdas. Av skäl jag diskuterar på annat håll har biopsykosocial medicin inte utvecklats annat än av de forskare och kliniker som inte accepterar den läkemedelsberoende medicinska dominansen. I denna svåra situation kan vi skönja en möjlig lösning!

Många har försökt finns en metod att hantera det vi inte förstår, t.ex. Aristoteles och Popper. Nedan bygger jag (förenklat) på Karl Poppers ”tänkt” Poppers modell är 3 världar Värld 1 (V1) utgör den fysiska tillvaron (går ej in på filosofiska synsätt här) Värld 2 (V2) utgörs av våra mentala konstruktioner, resonerande, etc Värld 3 (V3) den samlade kunskapen skapad av V2 som finns i våra bibliotek etc.. OBS alltså inte alla kunskap i sig utan den som V2 skapat! Men – hur kan vi hantera V3 som akut exploderar i omfång nu via internet? Kaos? Måste vara ännu värre, t.ex. för livsstilsmedicinen? Ja – det återspelglas på många sätt som kanske inte alltid ”syns”, t.ex. ge barn som anses ”ha” ADHD (f.f.a. på sikt) destruktiva läkemedel

Först: Det enda vi tror oss säkra på är att ingen av oss hanterar tillfredställande säker kunskap samtidigt som kliniker måste vi ändå fatta beslut – något som forskare inte akut jagas av i allmänhet. Ett stort problem här är även expert ”besser-wissrar” som inte fattat att de inte sitter inne med absolut kunskap, t.ex. uttalade som ”socker har inget med ADHD att göra är inte bara sannolikt helt fel utan också besser-wisser kategoriskt. Auktoriteter kan indelas i de som ”tror de vet” och ”de som vet att de inte tror det” och är ödmjuka. Men – det som förpestar tillvaron för många är strävande att legitimera sin identitet och existens pga lågt självförtroende kommer att kämpa till sista blodsdroppen liksom de despotiska mänskliga (?) alfa-hanar (och kvinnor) förblindade av makt och profitbegär Min slutsats: Genom ödmjukhet och öppenhet finna/utveckla gemensamma humanistiska kunskapsbaserade lösningar där människors och samhällens bästa utgör riktmärket! Vi kallar det inom medicinen för ”Kulturell medicin”

Hur hanterar vi detta informationskaos i dag? Framför allt genom olika mer eller mindre godtyckliga och medvetna ”FILTER” – vetenskapliga, ideologiska, religiösa, profit och maktfokuserade paradigm (http://en.wikipedia.org/wiki/Paradigm) Dessa paradigm (utvidgar definitionen Kuhn använder) begränsar individens informationsunderlag och tas ofta emot okritiskt på ett socialiserande/internaliserande sätt. Men här spelar också individens ”egen” tolkning stor roll. En konsekvens av ovan är att vi måste själva försöka navigera i verkligenheten, en verklighet som i mycket styrs av olika former av manipulationer som gagnar profit intressen och inte hälsointressen. Men hur skall detta kunna ske, omöjligt för de flesta? Av många skäl Det finns en möjlig lösning; en medicinsk kulturrevolution som bygger på folkrörelsernas utbildningssystem där ”Livsstilsmedicin för alla – av oss alla” förmedlas (och vetenskaplig kontinuerligt förädlas) där kritisk granskning ingår!

Den lösning vi ser framför oss – kan kanske kallas den livsstilsmedicinska våren – är intensiv satsning på livsstilsmedicin utifrån ett paradigm som kan hantera människans komplexa biopsykosocial system – som heter biopsykosocial medicin (Formulerat 1977 av George Engel) som vi numera benämner livsstilsmedicin (www.icalm.se) Det finns i dagsläget några tillfredställande säkra livsstilsmedicinska ”verktyg” som vi förmedlar och guidar människors ”skräddarsyende” MEN omfattande och långvariga insatser behövs på många områden; biopsykosocial medicinsk systemintegrerande kunskapsutveckling inklusive komplex systemanalys, metodologi anpassad för verkligheten, pedagogisk metodutveckling, bygga upp kunskapssystem och inte minst ett databas system i termer av referens bibliotek som kan interaktivt användas av alla liksom biopsykosocial kunskaps- och empirisk utvecklingar.

Det rigida läkemedelsfokuset är negativt av många skäl som inte är väl kända (och förstådda) där just inlärd hjälplöshet utgör ett omfattande problem – eliminerar patientens resurser, ett av det viktigaste. Ser jag mig själv som hjälplöst kolli som lydigt gör som jag blir tillsagd eller en kompetent resurs i min egen rehabilitering – av fler och fler ansedd som en av de viktigaste faktorerna inom medicinen - många har försökt föra fram detta under åren men kanske nu vi har de möjliga kunskaperna (trots allt) och de möjliga verktygen och instrumenten Vi har bildat www.icalm.se för att göra allt vad vi kan för att utveckla ”man as a healthcreator” där livsstilsmedicinska (kritiskt granskad) kunskap och dess individuella tillämpning utgör ryggraden! Mer info på hemsidan

Sammanfattning Tillfredställande biopsykosocial (livsstils-)medicinsk kunskap (och relaterade) utbildning för att hantera livsstilsrelaterade sjukdomar/problem finns ej Traditionella medicinen måste ändra ”filter” till biopsykosocial medicin – ”skills before pills” – en omfattande kunskaps- och tillämpningsplattform måste byggas upp eftersom alternativ till läkemedelsanvändning ej kunnat utvecklas av skäl som borde bli föremål för politiska och vetenskapliga läkemedelsoberoende analyser . Personliga tyckande utifrån icke-relevant vetenskapsparadigm, profit- och maktintressen verkar karaktärisera skolmedicinen där seriös ansatser uppenbarligen hindras. Alla ”gillar inte detta läge” och de stora förlorarna är patienter och samhället Om medicinen skall vara i människans tjänst och inte omvänt (i läkemedelsmedicinens tjänst) så fordras omfattande förändringar som i sig kommer att bli mycket komplexa att genomföra eftersom fokus måste vara på alla relevanta nivåer!

Synposis Nuvarande medicinska paradigm kan jämföras med att försöka konstruera en höna av en inte välförstådd fjäder (simplistisk reduktionism) Skall livsstilsrelaterade sjukdomar och problem hanteras konstruktivt behövs en förändring till biopsykosocial systemintegrerad medicin (som dock måste omfattande utvecklas/byggas upp). Man kan likna ovan men ”Om man har en skriv lös så är det svårt att lösa detta med en hammare” eller ”har man bara en hammare i verktygslådan så letar eller konstruerar man spik” (OBS avser livsstilsrelaterade sjukdomar/problem som inte är i akut överlevnadsläge!) Om inte de medicinska makthavarna beredda så får vi helt bygga på folkrörelserna och de inom den traditionella medicinen som revolterar!

Tack för uppmärksamheten Glöm inte mig