Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Vad är ekodesign och energimärkning?
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Kort om miljön och vår konsumtion
Klimatsmart belysning
Kalmar Energi, tankar och idéer från en el- och värmeleverantörs perspektiv
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
vid Offentlig Upphandling
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Byggproduktförordningen CPR
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Fjärde järnvägspaketet
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
vanliga bilar vs miljöbilar
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Energiråd för kontor Hej och välkommen till detta möte som ska handla om energieffektivisering på kontor. Just energieffektivisering har inte alltid varit.
Ekodesign -Stora energislukare försvinner och ny teknik vinner mark Kraftsamling Lovisa Blomqvist & Carlos Lopes, Energimyndigheten.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Teknikupphandling Börje Nord En teknikupphandling är en anbudsprocess som ska stimulera och skynda på utveckling och användning av effektivare teknik.
för dig som reser i Skåne
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Miljökrav för upphandling av entreprenader
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Statistiska problem och möjligheter Viveka Palm, SCB Svensk konsumtions påverkan på miljön i andra länder. Seminarium 15 juni Miljömålsrådet, NV.
Varför energieffektivisering?
Aktuella bränslen för tung trafik
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Ett klimatvänligt alternativ
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
FORES i korthet  Grön liberal tankesmedja grundad 2007 av Centerpartiet, Bertil Ohlininstitutet och Studieförbundet Vuxenskolan  Skärningspunkt:
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Klimatpolicy Laxå kommun
Energiförsörjningen och miljön
Vårdhygiendagen Lina Widenmo Miljöenheten
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Presentationens avskrift:

Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet

Juridiken § Direktiv 2009/33/EU om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon  Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster (1 juli 2011) + Förordning (2011:847) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster

Syftet Använda offentliga aktörers upphandling för att skapa en ”kritisk massa” - för att få igång en marknad och sänka priserna på miljöfordon ett led i att nå 20-20-20-målen minskade klimatutsläpp, minskat beroende av olja spara energi bättre luftkvalitet etc.

I Korthet När offentliga aktörer köper fordon eller kollektiv-trafiktjänster ska de väga in följande miljöpåverkan: Energi Koldioxidutsläpp De lokala utsläppen av NOX NMHC Partiklar

Hur gör man det då? 3 möjliga sätt: Tekniska specifikationer = ”Skall-krav” = sätta tröskel Energi- och miljöprestanda som Tilldelningskriterier = utvärdera vilket anbud som ger mest miljönytta och väga detta mot pris, kvalitet etc. Monetarisering av energi- och miljöprestanda enligt den metod som beskrivs i direktivet/förordningen = ekonomisk internalisering, direkt jämförbart med pris

Tekniska specifikationer = ”Skall-krav” miniminivå som måste uppfyllas av anbudsgivaren Miljöstyrningsrådets riktlinjer ger 2 nivåer Baskrav: minimikrav, fordonen tillgängliga överallt Ex: Miljöbil! Avancerade krav: för den som vill mer och är beredd att betala lite extra om behövs Ex: Miljöbilsberäkning baserad på 75/132 g

Använda energi- och miljöprestanda som Tilldelningskriterier Räknesnurra där du först värderar vilken vikt du vill lägga på olika utsläpp och hur tungt detta ska väga jfrt med pris. Se Miljöstyrningsrådets upphandlingskriterier

Monetarisering av energi- och miljöprestanda enligt direktivet = direkt jämförbart med pris. Räknesnurra där anbudsgivaren matar in utsläppsvärden och bränsleförbrukning  direkt kostnad som läggs ovanpå priset. Metoden finns i direktivet/förordningen NYTT!

Men… …den monetära metoden ger en del märkliga resultat…

2 1 3 4 Monetära metoden enligt Direktivet 4 så gott som identiska bilar VW Passat Master, Euro 5 4 olika drivmedel Fuel CO2 WTW (g/km) NOX (mg/km) PM10 NMHC Energy (kWh/km) Miljö- kostnad (€) Inköp Total kostnad E85 85 16,8 0,5 43,1 57 9 942 33 140 43 082 Diesel 135 94,1 0,32 ? 45 8 686 33 953 42 639 Petrol 184 38,8 1,45 49,7 63 11 547 33 721 45 268 Biogas 83 27,3 0,2 6,4 60 12 733 36 628 49 361 2 1 3 4

Varför blev det så? a) Direktivet räknar CO2 från avgasröret istället för hela livscykeln = energieffektivitet snarare än klimatpåverkan b) Energi är mycket högt värderat jämfört med klimat och lokala emissioner

Varför blev det så?

Fler knepigheter Officiell siffra för utsläpp/km och energiförbrukning/km saknas för tunga fordon Förordning 6 § För bilar som inte omfattas av standardiserade gemenskapstestförfaranden ska jämförbarheten mellan olika anbud säkerställas genom allmänt vedertagna testförfaranden eller resultat från tester som utförts för den berörda myndigheten eller, i avsaknad av detta, information från tillverkaren.

Vad Betyder det? Med Euro VI (2014) kommer standardiserade testmetoder för tunga fordon Till dess SORT-värden (för bussar) Egna definitioner (Stockholm/Göteborg) Egna test (kostnadsdrivande) Lita på tillverkarens uppgifter

Hur gör man det då? 3 möjliga sätt: Tekniska specifikationer = ”Skall-krav” = sätta tröskel Energi- och miljöprestanda som Tilldelningskriterier = utvärdera vilket anbud som ger mest miljönytta och väga detta mot pris, kvalitet etc. Monetarisering av energi- och miljöprestanda enligt den metod som beskrivs i direktivet/förordningen = ekonomisk internalisering, direkt jämförbart med pris

slutsatser Direktivet och lagen påverkar bara marginellt kommuner som redan ställer miljökrav och vet vad de vill ha Direktivets inbyggda räknemodell fungerar dåligt i svensk kontext. Framför allt är den ett sätt att jämföra olika fossila alternativ. Upphandlingen kräver dock lite extra eftertanke när man upphandlar tunga fordon eller kollektivtrafiktjänster

Tack för uppmärksamheten! Jonas Ericson Jonas.Ericson@stockholm.se 08-508 28 946 MILJÖBILAR I STOCKHOLM MILJÖFÖRVALTNINGEN www.miljobilar.stockholm.se