Lust att lära - möjlighet att lyckas!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Plan mot kränkande behandling
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Hej och välkomna!.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Utvärdering av processmognad
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Disposition och utgångspunkter
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Lust att lära - möjlighet att lyckas! 10-11-29 Lust att lära - möjlighet att lyckas! Handlingsplan för en förbättrad kommunal grundskola i Borås Stad. Juni 2013

Vårens arbete C:a 50 särskilda möten har hållits med referensgrupper 10-11-29 Vårens arbete C:a 50 särskilda möten har hållits med referensgrupper Engagemanget i grupperna har varit stort Det råder en stor samsyn om vad som behöver göras.

10-11-29 Handlingsplan – Syfte Handlingsplanens olika delar ska leda till ökade möjligheter för varje elev att nå så långt i sin kunskapsutveckling som möjligt. Utgångspunkter: Varje elev som lämnar den kommunala grundskolan i Borås Stad ska ha behörighet att komma in på ett nationellt gymnasieprogram. 2 Den kommunala grundskolan i Borås Stad ska vara förstavalet för elever och föräldrar. 3 Den bästa kommunala grundskolan i Borås Stad ska vara den som är närmast där du bor.

Handlingsplan – Innehåll 10-11-29 Handlingsplan – Innehåll Handlingsplanen består av tre delar: Rektors uppdrag – Rektor är nyckelperson och ansvarig för att säkerställa att varje elev har trygghet och studiero samt ges möjligheter att nå så långt i sin kunskapsutveckling som möjligt. Läraryrkets status – Forskning visar att den mest avgörande faktorn för att en elev ska lyckas är lärarens arbete i klassrummet. Vi ska höja läraryrkets status 3 Resultat – Varje elev ska ges möjligheter att nå så långt i sin kunskapsutveckling som möjligt. Ett viktigt delmål är att varje elev i grundskolan ska ha behörighet att komma in på ett nationellt gymnasieprogram.

Handlingsplan – Rektors uppdrag 10-11-29 Handlingsplan – Rektors uppdrag Borås Stad ska: Definiera och förtydliga uppdraget som rektor i Borås Stad. Rektor ska vara chef för en skolenhet och där leda det pedagogiska arbetet så att varje elev når så långt i sin kunskapsutveckling som möjligt. Utgångspunkter är Skolinspektionens tolkningar utifrån skollag och förordningar, Borås Stads Styr- och ledningssystem, chefsöverenskommelse samt lönekriterier för chefer.

Handlingsplan – Rektors uppdrag 10-11-29 Handlingsplan – Rektors uppdrag Borås Stad ska: Ta fram en gemensam struktur för hur grundskolenheter i Borås Stad ska se ut. Utifrån Skolinspektionens definition av en skolenhet ska en utredning visa på hur dessa ska se ut i Borås Stad. Storlek gällande antal elever och underställd personal ska beaktas. Borås Stads definition av rektors uppdrag ska vara vägledande för indelningen. Organisationen ska stödja möjligheten för varje elev att nå så långt i sin kunskapsutveckling som möjligt. Skolenheter i Borås Stad ska ha en gemensam grundstruktur avseende: Ledning - befattningar Administrativt stöd - befattningar

Handlingsplan – Rektors uppdrag 10-11-29 Handlingsplan – Rektors uppdrag Borås Stad ska: Tydliggöra och definiera roller och uppdrag för nivåer och befattningar inom grundskolan i Borås Stad. Tjänstemannabefattningar och mötesplatser ska ha tydliga roller och uppdrag. Roller och uppdrag ska vara samma i de tre stadsdelarnas skolorganisationer. Kommungemensamma verksamheters roller och uppdrag ska förtydligas och synliggöras. Elevhälsans roll och uppdrag ska tydliggöras.

Handlingsplan – Läraryrkets status 10-11-29 Handlingsplan – Läraryrkets status Borås Stad ska: Ta fram en plan för hur varje lärare på grundskolan ska ha tillgång till modern teknik Elever ska i Borås Stads skolor möta modern teknik. Ett första steg är att tillse att lärare har tillgång till och kompetens kring att arbeta med modern teknik.

Handlingsplan – Läraryrkets status 10-11-29 Handlingsplan – Läraryrkets status Borås Stad ska: Arbeta fram en gemensam modell för uppdragsdialog mellan rektor och lärare. Lärare i Borås Stad ska lägga mer tid på elevers kunskapsutveckling och mindre tid på administrativa uppgifter. Ett första steg för att synliggöra detta är att arbeta igenom en uppdragsdialog mellan rektor och lärare utifrån samma modell på samtliga grundskolor i Borås Stad.

Handlingsplan – Läraryrkets status 10-11-29 Handlingsplan – Läraryrkets status Borås Stad ska: Ta fram en strategi för att synliggöra det goda arbete som sker i den kommunala grundskolan i Borås Stad. Lärare i Borås Stad gör ett bra jobb. Detta ska uppmärksammas genom olika aktiviteter. Den egna skolenheten bär ansvaret att synliggöra sin professionalism gentemot elever, vårdnadshavare och det omkringliggande samhället. En Borås Stads aktivitet kommer att vara att införa prisceremonier för att uppmärksamma det goda lärandet. Formerna för detta blir en av delarna i strategin.

Handlingsplan – Läraryrkets status 10-11-29 Handlingsplan – Läraryrkets status Borås Stad ska: I takt med att resultaten och de kommunala skolornas attraktivitet förbättras höja lönenivån för lärare och rektorer i jämförelse med konkurrerande kommuner. Lärare och rektor i grundskolan i Borås Stad ligger lågt vad gäller medianlön i jämförelse med omkringliggande kommuner. Satsningar behöver göras i takt med att resultaten och attraktiviteten förbättras.

Handlingsplan – Resultat 10-11-29 Handlingsplan – Resultat Borås Stad ska: Gå igenom varje del av den dokumentation som lärare och skolor gör idag. Syftet är att i varje del effektivisera och minska på det administrativa arbetet. Utgångspunkten är att endast det som leder till ökad måluppfyllelse för varje elev ska dokumenteras. Dokumentationen ska ske med modern teknik på enklaste sätt. Lärare och rektor ska lägga mer tid på samtal, uppföljning och analys av elevens kunskapsutveckling och mindre tid på att fylla i uppgifter. Arbetet ska ske i delaktighet av lärare, rektorer, fackliga organisationer och andra berörda befattningar.

Handlingsplan – Resultat 10-11-29 Handlingsplan – Resultat Borås Stad ska: Utveckla det systematiska kvalitetsarbetet så att rätt uppföljning görs och att mer tid ägnas åt analys och framtida åtgärder på samtliga nivåer. Det systematiska kvalitetsarbetet får de flesta skolor i Borås Stad kritik för av Skolinspektionen. Arbetet ska förstärkas med mer fokus på analys på skolenhetsnivå och på huvudmannanivå för Borås Stad.

Handlingsplan – Arbetsformer läsåret 2013-2014 10-11-29 Handlingsplan – Arbetsformer läsåret 2013-2014 Kommunchefen, Svante Stomberg ansvarar för handlingsplanen. Stadsdelschefen för Stadsdelsförvaltningen Norr, Bo Drysén, har ett särskilt uppdrag under läsåret att arbeta för att handlingsplanen genomförs. Arbetet ska bedrivas i bred delaktighet med representanter för olika befattningar och fackliga organisationer.

Handlingsplan – Arbetsformer läsåret 2013-2014 10-11-29 Handlingsplan – Arbetsformer läsåret 2013-2014 Uppdraget att stötta grundskolan kvarstår för samtliga förvaltningschefer och bolagschefer under året. Avstämningar sker fortlöpande kring denna kraftsamling.

Handlingsplan – Övergripande syfte. 10-11-29 Handlingsplan – Övergripande syfte. Handlingsplanens olika delar ska leda till ökade möjligheter för varje elev att nå så långt i sin kunskapsutveckling som möjligt. Utgångspunkter: 1 Varje elev som lämnar den kommunala grundskolan i Borås Stad ska ha behörighet att komma in på ett nationellt gymnasieprogram. 2 Den kommunala grundskolan i Borås Stad ska vara förstavalet för elever och föräldrar. 3 Den bästa kommunala grundskolan i Borås Stad ska vara den som är närmast där du bor.