Utbildningsplan Lärandemål
Linje i styrdokumenten 2017-11-15 Linje i styrdokumenten Högskolelagen och Högskoleförordningen Examensordningen (bilaga till Högskoleförordningen) ↓ Utbildningsplan (Universitetsnivå, programnivå) Kursplan (kursnivå) Undervisningstillfälle (t.ex. VFU)
2017-11-15 Examensordningen Examensordningen är en bilaga till högskoleförordningen. Där finns mer specificerade mål vad en läkare ska kunna efter genomgången utbildning. Examensordningens mål är indelade i tre olika kunskapstyper: • Kunskap och förståelse • Färdighet och förmåga • Värderingsförmåga och förhållningssätt (Bilaga 2, Högskoleförordningen)
Nationella lärandemål 2017-11-15 Nationella Lärandemål Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen Visa såväl bred som fördjupad kunskap inom det medicinska området inbegripet kunskap om och förståelse för förhållanden i samhället som påverkar hälsan för olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och män Visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för hälso- och sjukvården Visa kunskap om relevanta författningar Visa fördjupad förmåga att självständigt diagnostisera de vanligaste sjukdomstillstånden hos patienter och i samverkan med patienten behandla dessa Visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom hälso- och sjukvården för såväl enskilda som grupper av patienter Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och bedöma komplexa företeelser, frågeställningar och situationer Visa fördjupad förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl inom hälso- och sjukvården som inom vård och omsorg Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa Visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det medicinska området med olika grupper samt att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information Visa fördjupad förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbättringsarbete samt utvärdera medicinsk behandlingsverksamhet Visa självkännedom och empatisk förmåga Visa förmåga till helhetssyn på patienten utifrån ett vetenskapligt och humanistiskt synsätt med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna Visa förmåga till ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
2017-11-15 Utbildningsplan I utbildningsplanen anges vad en student ska kunna efter genomgången utbildning I utbildningsplanen ser vi de mål som står i högskolelagen samt i högskoleförordningen Utöver högskolelagens och högskole-förordningens mål finns även lokala specificerade mål som formuleras på respektive universitet
2017-11-15 Kursplan I kursplanen anges kursens lärandemål, innehåll, undervisnings-och examinationsformer. Lärandemålen beskriver vad studenterna ska kunna/kunna göra efter genomgången kurs.
Lärandemål Lärandemålen står i kursplanen 2017-11-15 Lärandemål Lärandemålen står i kursplanen Ger anvisning till studenter om vad de ska ha lärt sig vid kursens slut Tydliggör för lärare vad och hur innehållet ska undervisas och examineras
Förtydligande av lärandemålen 2017-11-15 Förtydligande av lärandemålen Kunskap och förståelse Nivå A: Beskriva/Identifiera Nivå B: Förklara/Analysera/Relatera Nivå C: Generalisera/Överföra/Tillämpa i nya situationer Färdighet och förmåga Nivå A: Utveckla och träna alternativt Vara med eller assistera vid Nivå B: Kunna tillämpa/genomföra alternativt Kunna utföra under handledning Nivå C: Hantera situationer avseende alternativt Kunna utföra självständigt Värderingsförmåga och förhållningssätt Nivå A: Utveckla och träna Nivå B: Kunna tillämpa/genomföra Nivå C: Hantera situationer avseende
Det är målen som är det centrala!! Vad ska studenten kunna? Mål Aktiviteter Bedömning Vad ska studenten göra? Vad ska studenten visa? Återkoppling
Läkarprogrammet fom höstterminen 2016
Förändrat upplägg på VFU Inte enbart ”block som tidigare utan mestadels fortlöpande klinisk undervisning under terminens alla veckor (vi måste utnyttja fler veckor för VFU) De olika terminerna har delvis olika struktur Gamla Nya