Utbildningsplan Lärandemål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Bildning / personlig utveckling
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Biomedicinsk analytiker:
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Ramverk för patientmedverkan
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Studierektorsinformation
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Bedömning av VFU, när blir den rättssäker? Christel Borg.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Välkommen till Integrerad Sluttentamen (IST) !
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Fördjupning och examination av VFU
Ramverk för patientmedverkan
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Försäkringsmedicinsk definition
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Utbildningsplan Lärandemål

Linje i styrdokumenten 2017-11-15 Linje i styrdokumenten Högskolelagen och Högskoleförordningen Examensordningen (bilaga till Högskoleförordningen) ↓ Utbildningsplan (Universitetsnivå, programnivå) Kursplan (kursnivå) Undervisningstillfälle (t.ex. VFU)

2017-11-15 Examensordningen Examensordningen är en bilaga till högskoleförordningen. Där finns mer specificerade mål vad en läkare ska kunna efter genomgången utbildning. Examensordningens mål är indelade i tre olika kunskapstyper: • Kunskap och förståelse • Färdighet och förmåga • Värderingsförmåga och förhållningssätt (Bilaga 2, Högskoleförordningen)

Nationella lärandemål 2017-11-15 Nationella Lärandemål Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen Visa såväl bred som fördjupad kunskap inom det medicinska området inbegripet kunskap om och förståelse för förhållanden i samhället som påverkar hälsan för olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och män Visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för hälso- och sjukvården Visa kunskap om relevanta författningar Visa fördjupad förmåga att självständigt diagnostisera de vanligaste sjukdomstillstånden hos patienter och i samverkan med patienten behandla dessa Visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom hälso- och sjukvården för såväl enskilda som grupper av patienter Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och bedöma komplexa företeelser, frågeställningar och situationer Visa fördjupad förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl inom hälso- och sjukvården som inom vård och omsorg Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa Visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det medicinska området med olika grupper samt att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information Visa fördjupad förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbättringsarbete samt utvärdera medicinsk behandlingsverksamhet Visa självkännedom och empatisk förmåga Visa förmåga till helhetssyn på patienten utifrån ett vetenskapligt och humanistiskt synsätt med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna Visa förmåga till ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

2017-11-15 Utbildningsplan I utbildningsplanen anges vad en student ska kunna efter genomgången utbildning I utbildningsplanen ser vi de mål som står i högskolelagen samt i högskoleförordningen Utöver högskolelagens och högskole-förordningens mål finns även lokala specificerade mål som formuleras på respektive universitet

2017-11-15 Kursplan I kursplanen anges kursens lärandemål, innehåll, undervisnings-och examinationsformer. Lärandemålen beskriver vad studenterna ska kunna/kunna göra efter genomgången kurs.

Lärandemål Lärandemålen står i kursplanen 2017-11-15 Lärandemål Lärandemålen står i kursplanen Ger anvisning till studenter om vad de ska ha lärt sig vid kursens slut Tydliggör för lärare vad och hur innehållet ska undervisas och examineras

Förtydligande av lärandemålen 2017-11-15 Förtydligande av lärandemålen Kunskap och förståelse Nivå A: Beskriva/Identifiera Nivå B: Förklara/Analysera/Relatera Nivå C: Generalisera/Överföra/Tillämpa i nya situationer Färdighet och förmåga Nivå A: Utveckla och träna alternativt Vara med eller assistera vid Nivå B: Kunna tillämpa/genomföra alternativt Kunna utföra under handledning Nivå C: Hantera situationer avseende alternativt Kunna utföra självständigt Värderingsförmåga och förhållningssätt Nivå A: Utveckla och träna Nivå B: Kunna tillämpa/genomföra Nivå C: Hantera situationer avseende

Det är målen som är det centrala!! Vad ska studenten kunna? Mål Aktiviteter Bedömning Vad ska studenten göra? Vad ska studenten visa? Återkoppling

Läkarprogrammet fom höstterminen 2016

Förändrat upplägg på VFU Inte enbart ”block som tidigare utan mestadels fortlöpande klinisk undervisning under terminens alla veckor (vi måste utnyttja fler veckor för VFU) De olika terminerna har delvis olika struktur Gamla Nya