Problembaserat lärande (PBL)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Välkomna! Juridik och förvaltningspolitik i socialt arbete, 30 hp vt 2012 Marianne DahlénOlof Johannesson (kursföreståndare)(amanuens)
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lösningsförslag för ABB
FÖRAKTA DIG! FINNS DET MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER?
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Rondundervisning på läkarprogrammet
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Individuellt lärande tillsammans
Medicinska fakulteten Linköpings universitet
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nästa steg regionkalmar.se.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Träff 1 Namn på mentor.
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Samverkan och samordning
Återkoppling.
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Struktur i modellen, 5 steg
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

Problembaserat lärande (PBL)

Bland de första i Europa Problembaserat Studentcentrerat Ämnesintegrerat Först i Sverige Först i Norden Bland de första i Europa Idag använder sig flertalet av alla lärosäten av dessa metoder i mer eller mindre stor utsträckning

2017-11-15 Värdegrund Den pedagogiska profilen innebär en gemensam, problembaserad och studentcentrerad ansats för undervisning och lärande. Denna ansats stimulerar och stödjer studenternas utveckling av professionell kompetens, samarbetsförmåga, kritiskt förhållningssätt och självständighet. Arbetsformerna utmanar studenterna att ta ansvar genom att aktivt och självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskaper och i dialog bedöma och värdera den uppnådda kunskapen. Studenterna studerar tillsammans, både inom och över programgränserna för att lära med, om och av varandra och träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenterna i deras lärande.

Problembaserat lärande 2017-11-15 Problembaserat lärande PBL är en pedagogisk filosofi och förhållningssätt Studentcentrerat lärande – ansvar Lärarens roll - vägledande, understödjande, stimulerande och handledande. Begränsad omfattning av traditionella föreläsningar och seminarier Basgrupper – central funktion. Mindre grupper bestående av max 8 studenter med en handledare, basgruppshandledare.

Avsikten med PBL är att: 2017-11-15 Avsikten med PBL är att: aktivera den studerande ge ansvar för studierna bidra till att fortsatt kunskapssökande ses som naturligt och lustfyllt. samarbeta kreativt i arbetsgrupper samtidigt som den lilla gruppens stimulerande potential kan utnyttjas. kontinuerligt kunskapssökande i samarbete med andra även är betydelsefullt i fortsatt yrkesverksamhet

Basgruppsarbetet är obligatoriskt 2017-11-15 Basgruppsarbetet är obligatoriskt För att bli godkänd på basgruppsarbetet krävs att studenten är aktivt deltagande, vilket kräver att: vara närvarande vara väl inläst på litteraturen ha läst varierande litteratur på en vetenskaplig nivå vara aktivt lyssnande till de övriga gruppdeltagarnas inlägg och ställa följdfrågor fördjupa diskussionen genom ett reflekterande förhållningssätt driva gruppens arbete framåt och ta ansvar för att gruppen fungerar som en helhet t ex genom att alla får erfarenhet av de olika roller som finns i gruppen (t ex ordförande eller sekreterare) varje basgruppstillfälle avslutas med att deltagarnas egna insatser såväl som gruppens arbete utvärderas.

Samtal Förståelse Etik Prioriteringar Ont i magen Vetenskaplig grund Gallsten Blindtarm Magsår IBS Tarmvred Tumör etc, etc, etc Njursjukdom Cirkulationssjukdom Blodpropp etc, etc, etc Ont i magen Nervpåverkan Psykosomatik/oro Vetenskaplig grund Bästa evidens Mensvärk Graviditet Tumör cysta etc, etc, etc Urinvägsinfektion Tarminfektion Födoämnesallergi

Interprofessionellt lärande (IPL) 2017-11-15 Interprofessionellt lärande (IPL) Pedagogiskt perspektiv i lärandet Olika arbetsformer i lärprocesserna, både hos studenter och lärare Avsikten är att studenterna ska utveckla förståelse och kunskap om varandras professionella kompetenser, och i och med det bli mer medveten om sitt eget kompetensområde Genomförs i tre moment inom ordinarie kurser. ”Professionalism inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst” (6 hp) ligger mitt i termin 1 eller 2. ”Kvalitet och lärande i arbetslivet” (3hp) har fokus på förbättringskunskap ”Professionella perspektiv i samverkan” (3 hp) är en gemensam praktikperiod om två veckor på klinisk undervisningsavdelning (KUA). Här iscensätts och tränas förmågan att samverka i team. De interprofessionella momenten utmärks av att lärare från alla vetenskapsområden deltar som handledare.

Lärandemål för klinisk undervisningsavdelning (KUA) 2017-11-15 Lärandemål för klinisk undervisningsavdelning (KUA) Den studerande ska efter fullgjord KUA-placering ha erhållit fördjupad kunskap om sin egen och framtida medarbetares kompetensområden och kunna: organisera vård, omsorg och rehabilitering för att tillgodose patientens behov ur ett helhetsperspektiv särskilja olika professioners kunskaps – och färdighetsområden och i seminariet motivera betydelsen av att ha denna kunskap

Förbättringskunskap 2017-11-15