Taulukko 2. Toiminnan vaikuttavuusketju Tarve: brister i skolmognad, svaga sociala färdigheter, svag eller negativ självbild kan försvåra skolstarten och därigenom påverka framtida skolgång och hälsa. Tavoite: att barn och föräldrar, oberoende av socioekonomisk bakgrund, får stöd för att utveckla färdigheter som behövs inför skolstarten och att därigenom färre barn vantrivs eller underpresterar i skolan. Resurssit/panos: Ohjaajien koululutus ja koordinointi (Folkhälsan); ohjaajien työaika (kunnat); materiaalipaketit; osallistujien tapaamiset (Folkhälsan) Toimenpiteet/teot: År 2018 140 familjer/läsår deltar i Fhille och att de familjer som avbryter endast gör det därför att specialpedagog eller familjearbetare gjort bedömningen att det behövs andra, personalintensivare, insatser. Tulos: Familjerna har utvecklat kompetenser för att stöda barnen inför skolstarten och i framtida skolgång. Vaikutus: Barnen har bättre sociala, språkliga, motoriska färdigheter och trivs bättre i skolan. Samtidigt minskar behovet av professionella stödinsatser för dessa barn. Vaikuttavuus: Föräldrarnas förmåga att stöda barnens skolgång är mindre beroende av socioekonomisk bakgrund samtidigt som färre barn har problem med skoltrivsel, skolprestationer. Därtill har risken för marginalisering minskats. Muutos