Taulukko 2. Toiminnan vaikuttavuusketju

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1 Gör längre skolgång oss friskare? Sven Bremberg Stöd till föräldrar – några reflektioner.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Sdfsajfdksadjflaskdfjsfd. Det var en gång …
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Barn och ungdomars utveckling
Stockholmsenkäten 2016.
Exklusive nyanlända elever
Svenska som andraspråk 1
Barn som faller mellan stolarna
De sju intelligenserna
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Kortsiktig /Långsiktig effekt
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
VAD ÄR VÅRDTAGARINFLYTNDE?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Identitet och religion
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Projektskiss Barbro Sandberg Sara Rådbo
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
LPP – HLR HLR och säkerhet
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Öppna jämförelser folkhälsa 2014
Din lön och din utveckling
Vad ser Skolinspektionen?
Välkomna till förskoleklassens
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Skolledningskonferens
Skyddsombud i Vision
Timplan för grundskolorna i Angered
Implementering Trygg och säker vård
Ökad tillgänglighet i BHV Ett utökat hembesöksprogram
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
För Färentuna skola och fritids
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Led- och muskelmottagning
Ta hand om dig själv.
Välfärds- och hälsolägesbeskrivning
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Livsmedelsverkets syn på livsmedelskontrollen i Sverige Helena Storbjörk Windahl Avdelningschef Styrning och uppföljning.
Presentation för föräldrar
Välkomna till Järla skola
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Kim 31 år Kim fick diagnosen ADHD under mellanstadiet. Han har ofullständig skolgång och har skolkat mycket. Hamnade under skoltiden i dåliga umgängen.
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Taulukko 2. Toiminnan vaikuttavuusketju Tarve: brister i skolmognad, svaga sociala färdigheter, svag eller negativ självbild kan försvåra skolstarten och därigenom påverka framtida skolgång och hälsa. Tavoite: att barn och föräldrar, oberoende av socioekonomisk bakgrund, får stöd för att utveckla färdigheter som behövs inför skolstarten och att därigenom färre barn vantrivs eller underpresterar i skolan. Resurssit/panos: Ohjaajien koululutus ja koordinointi (Folkhälsan); ohjaajien työaika (kunnat); materiaalipaketit; osallistujien tapaamiset (Folkhälsan) Toimenpiteet/teot: År 2018 140 familjer/läsår deltar i Fhille och att de familjer som avbryter endast gör det därför att specialpedagog eller familjearbetare gjort bedömningen att det behövs andra, personalintensivare, insatser. Tulos: Familjerna har utvecklat kompetenser för att stöda barnen inför skolstarten och i framtida skolgång. Vaikutus: Barnen har bättre sociala, språkliga, motoriska färdigheter och trivs bättre i skolan. Samtidigt minskar behovet av professionella stödinsatser för dessa barn. Vaikuttavuus: Föräldrarnas förmåga att stöda barnens skolgång är mindre beroende av socioekonomisk bakgrund samtidigt som färre barn har problem med skoltrivsel, skolprestationer. Därtill har risken för marginalisering minskats. Muutos