Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VAS-Rådet 12 februari 2009 Krister Törneke, Tyréns Samhällskostnader vid störningar i dricksvattenförsörjningen.
Advertisements

Evgenia Pavlovskaia, vt 2012
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara
Aktuellt läge Bemanningsföreskriften Nätverket för regionala samverkans- och stödstrukturer 16 mars 2016
-Hans Oscarsson- Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt Vattenförvaltningen – vad har hänt och vad är på gång?
VAS-rådet den 14 februari 2008 / Anette Björlin Dricksvattenförekomster i Stockholms län - Prioritering för långsiktigt skydd Anette Björlin Länsstyrelsen.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Områdesskyddsfunktionen
Nytt från vattenförvaltningen Årsmöte för Skellefteälvens vattenråd
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Uppdrag 51 – hur går det?     Skype-möte för länsstyrelsernas miljömålssamordnare. För att stämma av fortsatta arbetet med uppdrag 51 och förbereda.
Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Lokalt vattenvårdsprogram i E-län
Utredningen om kommunal planering, del 2
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Krafttag för bättre vatten
Miljömålen består av tre slags mål
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari 2015
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
Nämndutbildning 10 februari 2016
Åtgärdswebben.
”Flexibilitet” – i en ny tid
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Ekosystemräkenskaper via markanvändning av mark med höga naturvärden
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
Individuell energimätning och personuppgiftslagen
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Uppföljning av skyddade områden 2017
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
reviderad Natura handbok
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Tvärvillkor för Miljö - Biologisk mångfald
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Schyst offentlig upphandling
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Åtgärdsbibliotek i VISS
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Möjligheter till finansiering?
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Samhällsbyggnad Bergslagen
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna Nobelmötet 2018 Stockholm 6:e december 2018 Nationalekonom i grunden, jobbar som miljöekonom på Vattenmyndigheten Västerhavet. Vattenmyndigheten en enhet på vattenavdelningen på länsstyrelsen Västra Götaland men delvis en egen administrativ organisation. Implementering av ramdirektivet för vatten i Sverige.

Miljökvalitets-normer Status-klassificering Risk-bedömning Påverkans- analys Åtgärds- Ekonomisk- Miljökvalitets-normer Status-klassificering Risk-bedömning Inom VF jobbar vi i sexåriga förvaltningscykler, nu tredje cykeln. Sverige är indelat i 27 000 yt- och grundvattenförekomster. År 2021 ska nästa beslut fattas om MKN, ÅP – och FP. Samverkan  Adaptiv förvaltning. Rapportering till EU efter varje cykel.

Varför ekonomisk analys? Vattenförvaltningsförordningen (2004:660) 6 kap. 6 § En sådan analys av åtgärdsprogrammets konsekvenser som avses i 5 kap. 6 § andra stycket 6 miljöbalken ska innehålla en bedömning av såväl de ekonomiska som de miljömässiga konsekvenserna av åtgärderna, varvid kostnader och nytta ska kvantifieras.

Miljökvalitetsnormen för vatten är juridiskt bindande men… MKN juridiskt bindande men vi ser att det finns ett stort åtgärdsbeting som krävs för att nå normerna och som inte genomförs. Det finns ett glapp. Detta är troligen giltigt även för flera miljömål. Vilka ekonomiska argument kan påskynda och stötta åtgärdsgenomförandet? Lst o kommuner våra viktigaste åtgärdsmyndigheter. Vilka är argumenten?

Miljökvalitetsnormen för vatten är juridiskt bindande men… Avvägning mellan flera samhällsintressen (målkonflikter!). MKN vatten förhindrar byggande? Ekonomisk analys kan förtydliga olika argument och intressen i dessa avvägningar och kan bidra till bättre och tydligare beslut. Ekonomiska aktiviteter och dess effekter.

Ekosystemtjänstkartläggning av miljöanpassad vattenreglering Åtgärdsprogrammet omfattar denna typ av åtgärder. Kan en ekosystemtjänstansats förse oss med ytterligare argument eller tydliggöra nyttor med åtgärden? ARO perspektiv för att även omfatta ex. strandekosystem. Ingår ekonomisk värdering av identifierade ekosystemtjänster. WFD omfattar ej krav på EST till skillnad från MSFD. Foto: Magnus Gelang

”Vatten är ingen vara vilken som helst utan ett arv som måste skyddas, försvaras och behandlas som ett sådant.” Ramdirektivet för vatten (2000/60/EG) Har du frågor om ekonomiska analys? Kontakta mig gärna: Gerda Kinell Vattenmyndigheten Västerhavet, länsstyrelsen i Västra Götaland gerda.kinell@lansstyrelsen.se 010-2244473