Barnahus Jämtlands Län SVOM 2019-03-15 Arbetsgrupp Uppdrag Barnahus
Barnahus Samlingsnamn på verksamheter där polis, åklagare, socialtjänst och sjuk- och hälsovård samverkar i gemensamma lokaler i utredningsprocessen vid misstanke om våld- eller sexualbrott mot barn. Samarbete och samverkan mellan myndigheter är nödvändig för att kunna tillgodose brottsutsatta barns rättigheter. Ett antal studier visar att arbete med Barnahus är ett effektivt sätt för samhället att arbeta med barn och ungdomar som utsatts för brott. Formen för Barnahusverksamhet varierar i landet. Idag finns Barnahus på 32 orter i landet.
Umeå Stockholm Göteborg Malmö Har ett barnahus eller är knutna till ett barnahus Saknar barnahus Stockholm Göteborg Carl Göran Svedin, 2018-11-29 Barnafrid – Nationellt centrum för kunskap om våld mot barn Malmö
Ev. särskild företrä-dare Social- tjänst Ev. BUP/ Barnklin. Social- tjänst BUP/ Barnklin. Åklaga-re Ev. särskild företrä-dare Social- tjänst Polis Åklaga-re Samord-nare AKTUALISERING Samord-nare Polis Video/medhörning Polis- anmälan Anmälan enl. 14 kap. 1 § SoL Samord-nare Barn/ ungdom misstänks vara utsatt för Våld i nära relation, sexuella övergrepp el. andra allvarliga brott Förhör SAMRÅD BARNFÖRHÖR KRISSTÖD INSATSER HoS, skola etc. 1-2 ggr/vecka Konsulterande (avidentifierat) Planeringssamråd (när ärende är polisanmält) Planera fortsatta insatser Tid för förhör Läkarundersökning? Inledande förhör: åklagare och socialtjänst deltar i medhörningsrum. Ev. särskilt företrädare. Åklagare kan begära att BuP deltar. Innan/efter förhör - sammanfatta/informera varandra om hur var och en avser att arbeta vidare kring barnet och dennes familj. Ev. läkarundersökning i samband med förhöret. Samordnare stödjer medföljande personer. Ger stödsamtal och information om krisreaktioner till barn och föräldrar/nätverk. Barnpsykiatrisk bedömning/stöd - BUP Respektive myndighet ger insatser AKTUALISERING Ev. Polis- anmälan Polis BARNAHUS
Hur ser verkligheten ut idag i Jämtlands Län? Exempel från polisens vardag
Arbetsgruppens förslag
Bemanning i en barnahusverksamhet i Jämtlands Län. Själva samordningsfunktionen i en Barnahusverksamhet Baserat på erfarenheter vid Barnahusverksamheter övriga Sverige. Dialoger med Nationellt Centrum för Kunskap om våld mot barn. Barnafrid i Linköping. Arbetsgruppen föreslår: Samordnare 2 x 100 % = Totalt 200 %. Förutsätter samverkan med annan liknande verksamhet för synergieffekter. En ”isolerad” barnahusverksamhet kräver högre bemanning. Krav på anställd. Erfaren socionom med erfarenhet av arbete med barn som far illa eller person med motsvarande erfarenhet.
Lokalbehov Barnahusverksamhet En lokal ska vara centralt placerad och placerad så att besökarna ges möjlighet till god anonymitet och känsla av trygghet. Det ska inte finnas risk för att förövare och våldsutsatt kan möta varandra i lokalerna. Man ska kunna gå direkt från en bil in i lokalerna. Parkeringsplatser intill och nära entrén. Parkeringsplatser för tjänstefordon. Lokaler. (Övriga Sverige 140-150 kvadratmeter. Arbetsgruppen föreslår: väntrum 2 förhörsrum 1 medhörningsrum Undersökningsrum för läkare. Ska även kunna användas för samtal. 2 kontorsrum, en per samordnare. Konferensrum med videokonferensutrustning. Rum för mottagande av övrig familj. Besökstoalett. Tillgång till personalutrymmen med toalett, kök, förråd, etc. (Delas med övrig verksamhet.) Arbetsgruppen föreslår att en Barnahusverksamhet samlokaliseras med Centrum mot vålds verksamhet för synergieffekter.
Beräkning driftkostnad Barnahusverksamhet/ år Beräkning driftkostnad Barnahusverksamhet/ år. (Förutsätter samordning med CMV). Socionom samordnartjänst 2 x 100 % = 200 %. 1.280.000 kronor/år Lokalhyra 200.000 – 400.000 kronor/år 400.000 kronor/år Städning, parkeringsplatser 65.000 kronor/år Tele- och larmdriftkostnader 20.000 kronor/år Övriga driftkostnader 55.000 kronor/år Utbildning, metodutveckling, handledning 100.000 kronor/år Totala kostnader drift per år 1.920.000kronor/år.
Arbetsgruppen föreslår Att endera Östersunds Kommun eller Region Jämtland Härjedalen blir huvudman för Barnahus. Anställning av två samordnare på vardera 100 % Har arbetsgivaransvar och arbetsmiljöansvar.
Arbetsgruppen föreslår Att Polisen utrustar förhörsrummen och medhörningsrummet med inredning och nödvändig teknisk utrustning samt mobil teknisk utrustning för förhör utanför Barnahus. Att Region Jämtland Härjedalen finansierar 50 % av driften av Barnahus. Att kommunerna i Jämtlands Län tillsammans finansierar 50 % av driften av Barnahus. Att Regionen och kommunerna tillsammans bekostar inventarier (inklusive möbler, datorer, videkonferensutrustning i konferensrum) till verksamheten i de delar som inte utgör förhörsrum eller medhörningsrum. Kostnaderna för respektive verksamhets egna insatser bekostas liksom idag av respektive part. Behov av ombyggnationer är beroende på vilken lokal man flyttar till.
Belopp att fördela (tkr) Belopp att fördela (tkr) Kommun Kostnad Ragunda 39 552 Bräcke 47 040 Krokom 109 728 Strömsund 86 304 Åre 84 672 Berg 52 416 Härjedalen 74 784 Östersund 465 504 Summa Kommuner 960 000 Region Jämtland Härjedalen SUMMA 1 920 000