Handledarutbildning Steg 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kompetensinventering
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kompetensplattform Halland
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att studera hos Liber Hermods.
Modellen
Högskoleförberedelse
Eller formativt lärande…
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Instruktioner BF12A – BF12B
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Myndigheten för Yrkeshögskolan
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
1 Validering Regional arbetsgrupp
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Presentation Maria Oscarsson, IT-strateg, Högsby kommun Henrik Nilsson, Räddningstjänsten, Tranås Pär Jansson, Fritidsutvecklare, Nässjö kommun.
Handlingsplan för kompetensförsörjning Åtgärd – Utveckla individer och människors kunskap och intresse för ett livslångt lärande Att göra ”Bevaka och påverka.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Inbjudan till Handledarutbildning 2016/17
Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Validering inom Lärarlyftet
Svenska Brukshundklubben
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Arbetsplatsförlagt lärande
Workshop Arbetsplatslärande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Anläggningsbranschens kompetensdag
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Dialogmöte förskoleklass
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Tanum
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Handledarutbildning Steg 2

Syfte & Mål Fungera som Valideringshandledare Lärlingshandledare YH- Handledare Arbeta med förbättringsarbete gällande handledning

1 - Kvalitetsarbete

förbättringsarbete utvecklingsarbete Kvalitetsarbete förbättringsarbete utvecklingsarbete Nyckelord: Kan även kallas förbättringsarbete eller utvecklingsarbete

Hur gör vi? Inventerar Planering Genomförande Utvärdering Dokumentation Bla genom den dokumentation som gjorts tidigare, hör oss för, frågeformulär Hur ska vi gå tillväga Genomför den förändring vi vill göra Analyserar och utvärderar hur resultatet blev Bi kupor: diskutera med varandra om hur i idag gör när det gäller studerande. Utbyt erfarenhet med varandra.

Uppgift till nästa gång: Uppdatera/ kvalitetssäkra elevpärmen som finns på din arbetsplats Du skall se över så att allt material finns och är aktuellt i pärmen som används när ni får studenter. Om elevansvarig handledare är sjuk ska en ersättare bara kunna ta pärmen och veta vad och hur arbetet med studenterna skall göras. Ta med den uppdaterade pärmen till nästa tillfälle.

2 - Lärling

Lärlingar på arbetsplatsen Vilka utmaningar / möjligheter ser ni med lärlingar under lång tid på arbetsplatsen Hur kan ni möta lärlingarna? Vilket mervärde tillför lärlingarna arbetsplatsen

3 - Valideringshandledare

Välkommen till handledarutbildning

Webbmodul 5 http://aplhandledare.skolverket.se/core/login?ReturnUrl=%2fportal För att gå utbildningen registrerar du dig här med namn och e- postadress. Lösenord skickas till din mejl…

Validering Vad är Validering? Formell och reell kompetens Vad är uppdraget? Ansvar, process förhållningssätt Kan göras i bi-kupor och kan tas upp i klassrummet.

Vad är Validering? Validering innebär en kartläggning och bedömning av en individs kompetens och kvalifikationer, oavsett hur, var eller när de har förvärvats - i det formella utbildningssystemet eller på annat sätt, inom Sverige eller utomlands, nyligen eller för länge sedan. Myndigheten för yrkeshögskolan

Formell & Reell kompetens Formell- kunskap man är det du har tex betyg på. Reell - praktisk yrkeserfarenhet eller utbildning kan en person få reell kompetens för en specifik arbetsuppgift.

Vad är uppdraget? Innefattar att inventera och bedöma de praktiska kunskaper eleven har. Ge feedback och föra en dialog kring de kunskapskrav kursen innehåller.

Ansvar, process & förhållningssätt Ansvar- vem tar emot och ansvarar för valideringen och planeringen att det fungerar i verksamheten och delger gruppen. Olika ansvarsområden. Processen – hur ska det gå till? Hur gör man, vilka funktioner behöver vara delaktiga. Förhållningssätt- skillnaden mellan Lia- Apl och validering Läxa diskutera hur ni ska validera elever i er verksamhet Ta med er till ert arbetsplats och diskutera, redovisas nästa gång.

Valideringsprocessen Inbegriper olika insatser som övergripande ska sammanfattas med begreppen kompetenskartläggning och kompetensbedömning.

4 – YH - Yrkeshögskola

yrkeshögskola Önskemål från arbetslivet Planering, kursplaner görs av en ledningsgrupp Myndigheten för yrkeshögskola Arbetslivet har kommit in med en önskan om utbildning inom yrkeshögskolan. Anordnare tillsammans med en ledningsgrupp börjar planera allt i mars 2017. Anordnare ser till att en ansökan tillsammans med en utbildningsplan inkommer till MYH. I ansökan står behovet av utbildningen från arbetslivet, ledningsgrupp, budget etc. Utbildningsplan beskriver utbildningens mål, huvudsakliga innehåll, omfattning och utbildningsanordnare. Ansökan lämnas in någon gång i september. Sedan året efter i jan-febr får man som utbildningsanordnare reda på om man får starta utbildningen eller ej. Då har MYH granskat anmälan. Det är viktigt att man har en god kontakt med arbetslivet/ledningsgruppen. Våren går sedan åt till att planera, marknadsföra och se över ansökningar för att sedan start i aug/sept.

5 Handledning & kunskapsutveckling

6 – Bedömning & utvärdering Valideringshandledare Lärlingshandledare YH Handledare

Valideringshandledare Gymnasial vuxenutbildning vård och omsorg Samma bedömning som vid vanlig APL Kort tid att bedöma kunskap och kompetens Ej halvtidsbedömning Endast slutbedömning – summativ bedömning Använd relevanta delar av APL bedömningsblanketten Validering praktiska moment avser del av kurs Lärare gör bedömning av hela kursen

Uppgift Gör en plan för att validera en elev Dagar? Vilka Moment? Vad ska bedömas?

Lärlingshandledare Gymnasial ungdoms- och vuxenutbildning vård och omsorg Lärlingskontrakt Lång tid att bedöma kunskap och kompetens Gott om tid för Formativ bedömning Lärare gör bedömning av hela kursen

YH – Handledare LIA är en egen kurs – Lärande i Arbete Varje YH-utbildning har en egen ledningsgrupp Ledningsgruppen beslutar om kurser, bedömnigskriterier och samarbetsformer med arbetsplateserna