Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Advertisements

Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Svenska som andraspråk 1
Informationsmöte VA till Varola
Inför regional årlig uppföljning God bebyggd miljö
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Linnéstadens bibliotek och Mötesplatsen Tredjelång
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
på personer i behov av hjälp
En plattform för samhällsekonomisk analys
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Team 08 Agenda Ledare och roller i laget Träningar Matcher CUP
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Regiongemensam elevenkät 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Du kommer att träffa människor under din livstid
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Mångfaldsveckan 25 september-1 oktober 2017.
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Systematisk uppföljning
SAMVERKAN FÖR EN POSITIV UTVECKLING I STOCKHOLM
Ponnytravets Mål & Arbetsplan 2017
Sjuksköterskedagen 12 maj
Rehabsamtal med arbetstagare inom lagverksamheten Ponf
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
VÄLKOMNA till dialogmöte
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Upplands Friidrottsförbund
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Rekrytering med lokala jobbspår
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Bildningskvarteren.
Fortbildning för pedagoger
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka 30 augusti 2018

Bakgrund och sammanfattning Syftet med mötet var att diskutera vilka värden som kan skapas om vux- aktörer är närvarande i de kommande bildningskvarteren i Nacka samt hur de värdena skapas. Diskussionerna finns dokumenterade på kommande sidor men sammanfattningsvis kan sägas att det finns flera möjligheter för vux och gymnasium att samarbete och komplettera varandra och därmed öka utbudet och höja kvaliteten för deltagarna/eleverna. Nästa steg är att genomföra samma diskussioner med gymnasieskolorna och näringslivet och sedan samla alla tre aktörer.

Övning 1 Diskutera Hur ser ni att vux och gymnasieverksamhet kan bidra till höjd kvalitet och mångfald i Nacka? Kartlägg alla aktörer inom kommunen och identifiera spetskompetenser – det blir kartan över spetskompetenser och en riktning för utveckling. Kompetenserna möts och marknadsförs på Vercity. Näringslivet måste också vara med och fungera som en brygga mellan unga och äldre och i princip vara utbildningsaktörer. Det är näringslivet som vet hur en befintlig kompetens kan kompletteras för att matcha behov. Gemensamma kurser med vux och gymnasium Åldersintegrering skapar också ett lärande mellan unga och vuxna. Exempelvis kring digitalisering Erfarenhetsutbyte i klassrummet mellan gymnasium, vux och YH Inriktad SFI på individnivå - ensamkommande hamnar i ett sammanhang med tryghet Arbetsgivarkontakter är nödvändigt – utbilda med arbetsgivare närvarande

Om fler aktör samlas på en plats kan var och en utveckla sin spetskompetens, höja kvalitet och möta nya behov. Även gymnasiet kan etappindelas och genom samarbete mellan komvux och gymnasiet kan utbudet av yrkesförberedandeprogram öka då komvux är bättre på att hantera mindre volymer.

Övning 2 Hur kan samarbetet se ut långsiktigt i bildningskvarteren? Välkomna 16 åringar till kortare yrkesutbildningar på vux Kombo Sva /inriktad svenska Kommunen tar ansvara för APL platser, vinsten blir bla att kommun, näringsliv och utbildning kopplas ihop Gemensamma klasser och lokaler – nyttjar lärarkompetens över gränserna och fyller såväl kompetensluckorna som klassrummen Arbetsgivarna deltar i urvalsprocessen inför APL – ledningsgrupper likt YH – där pratas också behov. Ledningsgrupp för åldersintegrerad utbildning Komvux kompletterar Nacka gymnasiums utbud Målstyrd SFI

Kvarteren kan dröja men verksamheter utvecklas nu Mötet avslutades med en påminnelse om att det är verksamheterna som formar kvarteren som ska byggas. Verksamhetsutvecklingen bör påbörjas redan nu för att kunna påverka kvarteren. Möjligheten finns att göra det redan nu på plats i Vercitypiloten. Det är en arena för utveckling och Nacka kommuns roll i Vercity är att facilitera mötet mellan individer och organisationer där verksamhetsutveckling kan ske. Vercitypiloten är en samfinansierad plats och en modell för deltagande i den presenteras på nästa sida. Alla är välkomna att ta kontakt med hanna.elving@nacka.se för att diskutera hur just de vill vara delaktiga.

VuxHub på VERCITY Vi vill testa ett vux medlemskap i platsen VERCITY-piloten och därmed delaktighet i utvecklingen av Bildningskvarteren Vi tänker oss en testperiod under hösten med I mån av plats sitta på Vercity och arbeta 2-3 ggr i veckan möjlighet att boka mindre rum för vägledning, möten, arbete I gång i månaden boka större rum för seminarium, skrivningar etc Kostnad 5000 kr/månad Beskriva hur ni vill utvecklas inom ramen för Vercity Intresseanmälan 15 sept till hanna.elving@nacka.se