Ny arbetsordning för universitetet Ny arbetsordning för Göteborgs universitet: orientering Ansvarsfördelning institution vs. fakultet, nya prefekt- och dekanroller mm Universitetsgemensamma organ (inkl LUN) Förslag från GU ang implementering av administrativ organisation 2019-05-03
Allmän idé bakom den nya arbetsordningen Att utveckla universitetets beslutsformer genom att bevara kollegialitet samtidigt som man kortar beslutsvägar Att profilera universitetet vad gäller utbildning, forskning och samverkan Beslut skall fattas nära verksamheten Att säkra studentmedverkan på alla beslutsnivåer 2019-05-03
Fördelning av beslutsfunktioner Att flytta operationella beslut till institutionsnivå Att ge fakultetsnivån en resursfördelande, strategisk och utvärderande roll (och inte operationell) Att få en tydlig ’linje’ för verksamhetsbeslut: Rektor Dekan Prefekt En tydlig delegationsordning Att anpassa och utveckla stödfunktionerna till den nya organisationen 2019-05-03
Universitetsgemensamma organ Personalansvarsnämnd, disciplinnämnd, rådet för misstänkt oredlighet i forskningen Central arbetsmiljökommitté Utbildningsnämnd Lärarutbildningsnämnd (LUN) Universitetsbibliotek Rektors forskarråd 2019-05-03
Fakultetsnivån Fakultetsstyrelse Dekanens prefektråd Lärarförslagsnämnd Beredningsgrupp 2019-05-03
Fakultetsstyrelse 11 ledamöter Majoritet vetenskapligt el konstnärligt kompetenta Dekan ordförande Tre företrädare för studenter Närvaro- och yttranderätt för fackliga företrädare Mandatperiod: tre år (för studenter ett år) 2019-05-03
Fakultetsstyrelsen beslutar om mål och strategier för utbildning, forskning och samverkan resursfördelning inom ramen för fakultetens verksamhetsuppdrag inrättande och avveckling av utbildningsprogram efter samråd med utbildningsnämnden inrättande av huvudområde och fastställande av lokal examensbeskrivning efter samråd med utbildningsnämnden inrättande och avveckling av ämne för utbildning på forskarnivå inklusive forskarskolor inom nämndens ansvarsområde, efter samråd med utbildningsnämnden uppföljning, kvalitetssäkring och utveckling av fakultetens kärnverksamhet verksamhetsberättelse, viktigare yttranden och remissvar 2019-05-03
Fakultetsstyrelsen beslutar om institutionsorganisationen och övriga arbetsenheter inom fakultetens ansvarsområde fakultetsstyrelsens beredningsorganisation och arbetsformer inrättande av anställning som professor utbildningsplaner och allmänna studieplaner. Utbildningsplaner och allmänna studieplaner för fakultetsövergripande utbildningsprogram ska beslutas eftersamråd med utbildningsnämnden principer för fakultetens forskarutbildning inom ramen för universitetets normerande beslut inrättande av beredningsgrupp inför utseende av ny fakultetsstyrelse respektive dekan och prodekan utseende av ledamöter i lärarförslagsnämnd och andra beredande organ 2019-05-03
Institutionsnivån Institutionsråd Minst 9 ledamöter, majoritet vetenskapligt el konstnärligt kompetenta, prefekt ordförande, 2 eller 3 studenter, fackliga företrädare har närvaro- och yttranderätt, mandatperiod tre år, ha möten minst fem ggr per år Beredningsgrupp Inrättas för hela mandatperioden, skall ta fram förslag till prefekt/proprefekt samt förslag till övriga ledamöter, därefter anordna val till IR Viceprefekter får inrättas efter behov 2019-05-03
Institutionsrådet Institutionsrådet ska fungera rådgivande åt prefekten och att ska utgöra ett forum för dialog och diskussion av institutionens verksamhet. Följande frågor ska alltid behandlas i institutionsrådet innan beslut fattas av prefekt: - budget och verksamhetsplan, inklusive viktigare rekryteringar - mål och strategier för utbildning, forskning och samverkan - kursplaner - verksamhetsberättelse, viktigare yttranden och remissvar - utseende av institutionens representanter i fakultets- och universitetsövergripande organ - övriga uppgifter som dekanen uppdrar åt rådet 2019-05-03
Utseende av ledare Beredningsgruppen för fakultetsstyrelse föreslår dekan/prodekan och ledamöter I samråd med rektor tar beredningsgruppen fram förslag till dekan/prodekan Val förrättas Rektor utser dekan/prodekan För UFN gäller att dekan och prodekan undantas från val Beredningsgruppen för institutionsråd föreslår prefekt/proprefekt och ledamöter I samråd med dekan ta fram förslag till prefekt/proprefekt Dekan utser prefekt/proprefekt 2019-05-03
Ny dekanroll Leder verksamheten vid fakulteten Ansvar för att följa upp att institutionerna följer beslut och bedriver verksamheten inom angivna ekonomiska ramar Ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet Dekanen skall regelbundet ha beslutsmöten där studentrepresentant ges möjlighet att närvara vid beslut i frågor som gäller studenterna/utbildning En årlig, skriftlig avrapportering av studentinflytande, miljöarbete och likabehandling skall ske till rektor Kan vid behov utse vicedekaner Beslutsmandat anges i delegationsordning 2019-05-03
Ny prefektroll Är chef för institutionen, företräder institutionen internt och externt Är underställd och rapporterar till dekanen Skall leda det dagliga arbetet och främja institutionens utveckling Skall ha regelbundna beslutsmöten där en studentrepresentant ges möjlighet närvara vid frågor som gäller studenter/utbildning En årlig, skriftlig uppföljning av studentinflytande, miljöarbete och likabehandling skall inges till dekanen Beslutsmandatet anges i delegationsordning 2019-05-03