Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari 2019 2019-04-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Projekt Handelsplats - Internationella affärer i Sverige
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Föreningspooler - en rekommendation
”DET NYA ENTREPRENÖRSKAPETS MÖJLIGHETER” SAMHÄLLSENTREPRENÖRSKAP GRÄNSÖVERSKRIDANDE KRAFT FÖR REGIONAL OCH LOKAL UTVECKLING I GLESA MILJÖER Professor Yvonne.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Yrkesförbundet för dig som jobbar med försäljning och marknadsföring.
Sociala företag & egenmakt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Jönköping 27 februari 2012 Sociala företag behövs! - och vad behöver sociala företag 1.
LinkedStudent – ett verktyg för vinnande samverkan
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Arbetsförmedlingens uppdrag inom socialt företagande
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Arbetsintegrerade socialt företag Pär Olofsson
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Socialt engagemang och entreprenöriellt handlande Fil.dr. Malin Gawell Illustration: Jeanette Wahl Malin Gawell, Estradföreläsning 11 december 2007.
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Vägar till en jämlik hälsa
Arbetsintegrerade sociala företag
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Bildserie: mar -15 Socialt företagande 100 % engagemang till 100 % av min kapacitet.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Marknadskrafter.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Jusek Ett lönsamt medlemskap
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Solaris Varför? Ett utanförskap som oroar…
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Elisabet Strand Engagerad, rak och empatisk problemlösare som blir uppskattad och omtyckt när man upplevt mig ”in action”.
Personalpolitisk inriktning
Fyra marknadsanalyser
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Bioenergi - En innovativa miljön i Halland Martina Braglin
De svenska ideella organisationerna är grundade i folkrörelser, har stor omfattning och bredd. Ca 48% av befolkningen har varit aktiva i olika föreningar.
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Uppdrag Socialt företagande
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Marknad, målgrupp och mål
Meningen med besöket Att resonera om vikten av friska arbetsplatser för ett arbetsliv som är hållbart för alla, som främjar hälsa och som inte gör oss.
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Nuvab Näringslivsprogram
Arbetslöshet och utanförskap
Alumnrelationer vid LNU
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Socialt ansvarsfull upphandling
Hur får vi det att hända?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari 2019 2019-04-16

Arbetsintegrerande sociala företag (ASF) Företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): Med övergripande ändamål att integrera människor, som har stora svårigheter att få och/eller behålla ett arbete, i arbetsliv och samhälle. Som skapar delaktighet för medarbetarna genom ägande, avtal eller på annat väl dokumenterat sätt. Som i huvudsak återinvesterar sina vinster i den egna eller liknade verksamheter. Som är organisatoriskt fristående från offentlig verksamhet. Källa: www.sofisam.se 2019-04-16

Faktorer för ett hållbart socialt företagande Aktivt arbete med tjänsteutveckling Goda näringslivskontakter Leverera varor och tjänster med kvalitet Bra samverkan med köpare av arbetsintegrerande tjänster God ledning, företagskultur och företagserfarenhet Källa: Rapporten Starkare tillsammans, arbetsintegrerande sociala företags nätverkande och modeller. Tillväxtverket. 2019-04-16

”Rätt” bransch ger tillgång till marknader Orsaker till val av bransch: Behov och efterfrågan i närområdet Ledningens kunskap och erfarenhet av en viss bransch De anställdas kompetens och intressen 2019-04-16

Hur uppstår affärerna? Direktförsäljning Upphandlingar Rekommendationer Nätverk och kontakter Kunskap och kontakter inom branschen 2019-04-16

Företagens drivkrafter att göra affärer med ASF Affärsmässig drivkraft Stötta den lokala arbetsmarknaden och närsamhällets utveckling Stötta individer och utsatta grupper i lokalsamhället Drivkraften att arbeta med socialt ansvarstagande och hållbarhet 2019-04-16

Slutsatser Det finns en framtidstro Tjänster och varor bör fylla ett tydligt behov Marknadsföring och försäljning God kommunikation och dialog viktigt för långsiktigt samarbete Kompetensförsörjning och rekrytering- ett utvecklingsområde 2019-04-16

Tack för att ni lyssnade Om ni har frågor eller funderingar får ni gärna kontakta oss mona.hallstrom.hjorth@sweco.se sofia.ronnqvist@sweco.se 2019-04-16