Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari 2019 2019-04-16
Arbetsintegrerande sociala företag (ASF) Företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): Med övergripande ändamål att integrera människor, som har stora svårigheter att få och/eller behålla ett arbete, i arbetsliv och samhälle. Som skapar delaktighet för medarbetarna genom ägande, avtal eller på annat väl dokumenterat sätt. Som i huvudsak återinvesterar sina vinster i den egna eller liknade verksamheter. Som är organisatoriskt fristående från offentlig verksamhet. Källa: www.sofisam.se 2019-04-16
Faktorer för ett hållbart socialt företagande Aktivt arbete med tjänsteutveckling Goda näringslivskontakter Leverera varor och tjänster med kvalitet Bra samverkan med köpare av arbetsintegrerande tjänster God ledning, företagskultur och företagserfarenhet Källa: Rapporten Starkare tillsammans, arbetsintegrerande sociala företags nätverkande och modeller. Tillväxtverket. 2019-04-16
”Rätt” bransch ger tillgång till marknader Orsaker till val av bransch: Behov och efterfrågan i närområdet Ledningens kunskap och erfarenhet av en viss bransch De anställdas kompetens och intressen 2019-04-16
Hur uppstår affärerna? Direktförsäljning Upphandlingar Rekommendationer Nätverk och kontakter Kunskap och kontakter inom branschen 2019-04-16
Företagens drivkrafter att göra affärer med ASF Affärsmässig drivkraft Stötta den lokala arbetsmarknaden och närsamhällets utveckling Stötta individer och utsatta grupper i lokalsamhället Drivkraften att arbeta med socialt ansvarstagande och hållbarhet 2019-04-16
Slutsatser Det finns en framtidstro Tjänster och varor bör fylla ett tydligt behov Marknadsföring och försäljning God kommunikation och dialog viktigt för långsiktigt samarbete Kompetensförsörjning och rekrytering- ett utvecklingsområde 2019-04-16
Tack för att ni lyssnade Om ni har frågor eller funderingar får ni gärna kontakta oss mona.hallstrom.hjorth@sweco.se sofia.ronnqvist@sweco.se 2019-04-16