PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Pedagogisk verksamhetsidé
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
BILD
Härnöstudier.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Systemisk Familjeterapi och Depression av Elsa Jones och Eia Asen
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Ramverk för patientmedverkan
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Cancerrehabiliteringsprocessen
Palliativ vård och samordning
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Barn och stress.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Brytpunktssamtal Staffan Lundström, Överläkare, Med dr Palliativa sektionen och FoUU-enheten Stockholms Sjukhem FoUU-ansvarig Svenska Palliativregistret.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Ramverk för patientmedverkan
Lagsammanhållning.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Argumenterande tal i en np-version
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
”KRONOBERGSMODELLEN”
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Lämna svåra besked i hälso- och sjukvården
Tips för bättre kommunikation
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Den här presentationen innehåller:
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Presentationens avskrift:

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

KURSENS BAKGRUND Framtagen av Palliativt Utvecklingscentrum Ursprungligen för cancerläkare – nu för alla som har patienter med livshotande sjukdom Startade 2012 – ca 600 läkare har gått Förändra beteende genom ökad kunskap, medvetenhet och färdighetsträning

KURSENS INNEHÅLL PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM KURSMOMENT En bra start Ge svåra besked Brytpunktssamtal Samtal om döden Emotionellt bemötande VERKTYG Agenda Spiges Vidga perspektivet Ordet Nurse

LÄRANDEMÅL • Bli tryggare i rollen som samtalare PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM • Bli tryggare i rollen som samtalare • Lära sig konkreta kommunikationsverktyg Samtalsmallar Emotionellt bemötande • Få förutsättningar för fortsatt personligt lärande

BÖRJA MED DIG SJÄLV Svåra eller nödvändiga samtal? PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Svåra eller nödvändiga samtal? Vad behöver du för kunskap? Vad behöver du träna på? Eget mål – utmana dig själv Vi lär oss i en trygg miljö! Experimentera Det som sägs här stannar här

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM EN SVART HUND

KOMMUNIKATION FILTRET PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

SAMTALETS TVÅ DIMENSIONER PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

KOGNITIVT OCH EMOTIONELLT PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM INNEHÅLL | VAD DIAGNOS BEHANDLING REMISS JOURNAL MEDICIN ORD UTREDNINGAR RELATION | HUR SAMSPEL KÄNSLOR NÄRVARO STÄMNING TILLIT KROPPSSPRÅK RESPEKT

NURSE Spegla och bemöt patientens känsloreaktion PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM VAR TYST FLYTTA NÄRMARE Gör plats för känslor STÖTTA Vi kommer att följa dig genom behandlingen (ge hopp) SÄTT ORD PÅ KÄNSLAN Jag ser att du gråter Jag märker att du är tyst BEKRÄFTA KÄNSLAN Jag kan förstå att detta är svårt att höra UTFORSKA KÄNSLAN Kan du berätta mer? Vad menar du med ..? NORMALISERA KÄNSLAN Det är en naturlig reaktion

KAMP– FLYKT PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

KOMMUNIKATIONENS GRUNDER PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Förhållningssätt Kommunikation är ömsesidigt Vänlig nyfikenhet Lyssna, fråga, svara an Kunskap Struktur i ett samtal Emotionellt bemötande Färdigheter Träna beteenden

ATT FÅ EN BRA START På samma spår PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

AGENDA Skapa kontakt 2 Berätta vad du vill ta upp PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Skapa kontakt Hälsa välkommen, ta i hand, ögonkontakt, visa till rätta, inledande fras, be om ursäkt om du är sen 2 Berätta vad du vill ta upp Var tydlig 3 Fråga vad patienten tycker är viktigast vid mötet Fråga om det är något mer, och något mer? Och något mer ..? Föreslå en dagordning för mötet Bådas perspektiv med Fråga patienten om agendan är ok Visa respekt för patienten och att ni ska samarbeta

NÄR DET ÄR SVÅRT ATT SÄTTA AGENDA PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Patienten för orolig eller deprimerad Du får göra ett förslag Närstående finns med i rummet och har en annan agenda Du får stämma av med patienten om det ska vägas in Patienten tycker du är expert och får bestämma Fråga hur patienten vill bli involverad Uttryck att det är viktigt att ni samarbetar och samverkar

ATT GE SVÅRA BESKED SPIGES PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM 1 S | STARTA 3 GE | GE BESKED EMOTIONELLT BEMÖTANDE 2 PI | PEJLA IN PATIENTEN 4 S | SAMLA IHOP

ATT GE SVÅRA BESKED SPIGES PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM 1 S | STARTA Förberedelser Agendan 3 GE | GE BESKED Ge info–börja med varningssignal Läs av emotioner– bemöt med lyhördhet 2 PI | PEJLA IN PATIENTEN Vad vet patienten (Emotionell status?) Är du redo för info? (Hur mycket info?) 4 S | SAMLA IHOP Nästa steg Planering Stäm av - vad patienten har tagit till sig?

SVÅRT BESKED Starta Pejla in patienten Ge besked Samla ihop PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Starta Förberedelser Agendan Pejla in patienten Vad vet patienten? (Emotionell status?) Är du redo för info? (Hur mycket info?) Ge besked Ge info – börja med varningssignal ”Läs av” emotioner – bemöt med lyhördhet Samla ihop Nästa steg Planering– stäm av vad patienten tagit till sig Källa: SPIKES–A Six-Step Protocol for Delivering Bad News: Application to the Patient with Cancer. Baile et al. 2000

KAMP– FLYKT PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

NURSE Spegla och bemöt patientens känsloreaktion PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM VAR TYST FLYTTA NÄRMARE Gör plats för känslor STÖTTA Vi kommer att följa dig genom behandlingen (ge hopp) SÄTT ORD PÅ KÄNSLAN Jag ser att du gråter Jag märker att du är tyst BEKRÄFTA KÄNSLAN Jag kan förstå att detta är svårt att höra UTFORSKA KÄNSLAN Kan du berätta mer? Vad menar du med ..? NORMALISERA KÄNSLAN Det är en naturlig reaktion

SKIFTA PERSPEKTIV Från behandling till livskvalitet PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

ATT VIDGA PERSPEKTIVET PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM - Förberedelse + agenda - Klargör den medicinska situationen – spiges Är patienten redo för nästa steg? Har du funderat på att det skulle kunna bli så här? Vidga perspektivet: - När det nu blivit så här, vad är viktigt för dig? - Vad hoppas du på? Vad är du rädd för? - Sammanfatta och föreslå åtgärder – behandlingsmöjligheter och risker - Gör en plan som möter patientens mål och värderingar – ev behandlingsbegränsningar.

FRÅGOR SOM VIDGAR PERSPEKTIVET PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Vad är viktigast för dig nu? Vad har du för förväntningar och förhoppningar? Vad är du mest bekymrad för just nu? Vad är svårast för dig? För din familj? Hur har du det med släkt, vänner, socialt liv? Hur vill du leva den sista tiden? Vad behöver du hjälp med? Tankar kring medicinska behandlingar?

ORDET Att benämna döden PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

ORDET Att benämna döden PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Bekräfta livets slut Göra plats för samtal Kort tid kvar Närstående ska hinna fram Ta farväl av närstående, personal Anhöriga klarar förlusten bättre om de är förberedda Behandlingsbegränsningar Akut / förväntat

FORTSATT LÄRANDE Testa en sak i taget För loggbok PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Testa en sak i taget För loggbok Lärpartner – feedback & stöd Handledning

SVÅRA BESKED Förberedelser för en bra start PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Förberedelser för en bra start Vad vet patienten? Emotionell status Redo för info? Hur mycket info? ”Varningsskott” + Övergripande info Tystnad + läs av och bemöt emotioner / känslor – NURSE Summera och planera framåt

EMOTIONELLT BEMÖTANDE PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM