Digitalisering ur ett språkutvecklande perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Centrala innehåll och kunskapskrav
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
SET Social Emotionell Träning
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
The big 5 1.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lärares planeringsarbete!
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Nya förutsättningar för lärande
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till ESF:s seminarium
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Göran Svanelid.
Vilka är vi och vem är jag?
Resultat av klassrumsbesök
Hur kan vi förstå begreppet?
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Digitalt först med användaren i fokus
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Digitalisering ur ett språkutvecklande perspektiv Ann Wahlström Madelene Forsmark 181128

Dagens innehåll - Knyta ihop språk och kunskapsutvecklande arbetssätt med digtalisering - STL – Skriva sig Still lärande - Annika Agelii Genlott, Örebro universitet - Ett kritiskt språk och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum - Lisa Molin Göteborgs universitet - Hur ser arbetet ut hos er just nu?

Exempel språkutvecklande arbete - digitalisering Annika Agelii Genlott Forskare Örebro Universitet Projektansvarig Nationella handlingsplanen för digitalisering av skolväsendet Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) Kommunövergripande skolutvecklare/forskare Sollentuna kommun

Nationell digitaliseringsstrategi 2017-2022

Skolan – en bärare av tradition och kultur, på gott och ont Vad är värt att bevara? Vad ska släppas? När ska vi använda vad?

Från ”digitalized” till ”digital” För att komma till lyckosam utveckling och förändring behöver den digitala tekniken integreras i undervisningen En förändring från första till andra ordningen Transformation av traditionell undervisning

Förändring av första ordningen Ingenting av egentlig vikt förändras Gamla tankegångar, arbetssätt och strukturer fortgår som vanligt Verktyg byts ut men grunden för undervisning är densamma

Förändring av andra ordningen utmanar invanda rutiner och uppfattningar innefattar utvecklande av ny kunskap sker inte av sig självt kräver aktivt stöd av både ledning och organisation

Digitala möjligheter i språkutvecklande arbete Möjligheter med digital kommunikation: Utbyte av idéer Allas deltagande blir viktigt och att andra läser blir en drivkraft Yta för samarbeten som inte sker naturligt Drivkraften i att läsa och kommentera till sina kompisar finns redan. Vi i skolan behöver använda den!

Skriva sig till lärande (STL) – vad är det? STL – en helhetslösning som förenar framgångsfaktorer för lärande och digitala verktyg i ett sammanhang, med möjlighet att anpassa utifrån grupp, individer och lärare.

Skriva sig till lärande – varför då? Skriftlig, formativ återkoppling mellan elever – en guldskatt som drivkraft Kommunikationen är värdefull och betyder mycket för eleverna Eleverna vill hjälpa varandra och få hjälp av andra Utbyte av idéer Allas deltagande blir viktigt och att andra läser blir en drivkraft Yta för samarbeten som inte sker naturligt

Skriva sig till lärande - modellen • Strukturerad modell för att integrera digitala verktyg i undervisningen • Tydlig koppling till Lgr 11 • Bygger på samarbete och formativ återkoppling mellan elever • Elevarbeten publiceras digitalt för flera reella mottagare

Skriva sig till lärande - modellen Den pedagogiska modellen för STL bygger på en undervisning som är väl förankrad i kunskapskraven i Lgr 11. Modellen bygger på ett språkutvecklande arbetssätt där kontinuerlig social interaktion och samarbete mellan elever och lärare understödjs av formativ återkoppling på digitala arenor. Denna kombination av pedagogik och teknik möjliggör för samtliga elever, oavsett eventuella läs- och skrivsvårigheter, att via teknikens kompensatoriska möjligheter fullt ut delta i skriftliga samarbeten med sina klasskamrater. STL används inom samtliga ämnen från åk 1-9 samt idag även upp i gymnasiet. Eleverna återkopplar formativt på sina klasskamraters texter och arbeten, vilka slutligen publiceras digitalt på gemensamma klassajter. STL syftar i grunden till att skapa en grundläggande förståelse för såväl lärprocessen som det metakognitiva lärandet. SKL https://skl.se/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskola/digitaliseringskola/metoderochvagledningar/skrivasigtilllarande/femanledningartillutbildningenskrivasigtilllarande.11610.html https://tidningengrundskolan.se/stod-i-forskningen-for-bada-metoderna/

Exempel http://www.ulricaelisson.se/tag/stl/#

Analogt vs digitalt? https://www.oru.se/nyheter/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv-2016/ratt-digitalteknik-ett-lyft-for-tredjeklassare/ https://ovdelar.wordpress.com/author/ovgrmike/

Analys – den svåraste delen för lärare Analysmall STL Område/moment Elevgrupp Datum Lärare Lgr11 Vilket syfte utifrån Lgr11, har jag med arbetsområdet? Vilka kunskapskrav enl Lgr11 har jag valt att arbeta mot? Texttyp, skrivstrategier Så här arbetade jag med texttyper/strategier Skrivande Hur formulerades uppgiften och i vilken media arbetade eleverna med uppgiften? Publicering och återkoppling Beskriv återkopplingsarbetet (elev-elev, lärare-elev, elev-lärare) Bedömning På vilket sätt gjordes bedömningen? Analys och reflektion Hur gick det? Vilka aha-upplevelser gjorde jag? Konsekvenser/nya mål Vad lärde jag mig och vilka konsekvenser får det jag lärde mig i mitt vidare arbete? Vilket är mitt nästa mål i arbetet med eleverna Vad var din upplevelse av att använda analysmallen? Hur gjorde du rent praktiskt när du använde den? Vilken del var enklast att fylla i? 1) vad tror du det beror på? 2) går det att dra någon slutsats av det? Vilka utmaningar/fördelar/nackdelar ser du med att en kollega skriver en formativ återkoppling på din analys som ett led i ett professionellt kollegialt lärande?

Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum Lisa Molin Göteborgs universitet Bakgrund som lärare i svenska och engelska i skolans äldre år. Arbetar idag som lektor i literacy och skolans digitalisering vid Center för Skolutveckling i Göteborg. Hennes pågående avhandling handlar om kritiskt textarbete i digitaliserade klassrum.

Vad är digital kompetens? Digital kompetens i styrdokumenten: Förstå digitaliseringens påverkan på samhället Kunna använda och förstå digitala verktyg och medier Ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt Kunna lösa problem och omsätta idéer i handling Digital kompetens – en demokratifråga!

The Five Resources Model (Hinrichsen and Coombs 2014) Fem praktiker att involvera eleverna i vid arbete med digitala texter: Avkoda – HUR är texten skapad? Skapa mening – VAD vill texten säga? Analysera – KRITISK analys Använda – PRODUKTION Persona – IDENTITET på nätet

”The post-truth-era” – den digitala värld vi lever i Alla är både konsumenter och producenter av texterna … en objektiv sanning är inte alltid det mest centrala eller viktigaste, snarare känsla eller eget tyckande viktigare (ex man litar mer på vad en vän delar än t ex vetenskap). Allt går att manipulera! Vems röst hörs? Vems röst hörs inte? Vem som helst kan publicera vad som helst, när som helst, var som helst och hur som helst Vad kräver det av den som läser/konsumerar?

Dekonstruera text – ett sätt att urskilja positionering och perspektiv på makt Exempel: Trumps Twitterinlägg Manipulereade bilder och läppsynkronisering Mash-ups (Gapminder, Wikipedia) Bloggar, vloggar, sociala medier mm Vad är det jag behöver kunna, vilken läskompetens behöver jag för att förstå texten? https://www.youtube.com/watch?v=Vn9BUfUCL4I https://www.gapminder.org/tools/#$chart-type=bubbles

Teknik utan pedagogisk förankring ger inte per automatik bättre resultat

”It doesn´t matter how strong your opinions are ”It doesn´t matter how strong your opinions are. If you don´t use your power for positive change you are indeed part of the problem” Coretta Scott King