Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Avdelningen för vård och omsorg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Styrmodell.
Lönebildning inom friskolorna
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
Malmö högskola - försöksverksamhet med
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Kommuners styrning av gymnasieskolan
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Kompetensförsörjnings-processen
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Utbildningsutskott inom SDN
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Huvudmannens ansvar för förskola
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Arbetsmiljöläget 1989.
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Barnkonventionen och barnrättslagen
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete Introduktionen till systematiskt kvalitetsarbete ger en grundläggande beskrivning av vad systematiskt kvalitetsarbete är för något och vilket ansvar huvudmannen har.   Diskussionsfrågor I introduktionsmaterialet finns även diskussionsfrågor.

Barnens och elevernas bästa Systematiskt kvalitetsarbete innebär att kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen. Det är en framgångsfaktor för bättre lärande i förskolan och förbättrade resultat i skolan. Det systematiska kvalitetsarbetet handlar om att se vad som behöver göras för att alla förskolor och skolor ska erbjuda en likvärdig utbildning där alla barn och elever får möjlighet att utvecklas så långt som möjligt. Huvudmännen måste se till att varje förskola och skola är rustad att möta sina barn och elever utifrån deras förutsättningar och behov.   För att veta hur behoven ser ut och vad som behöver utvecklas för att uppnå likvärdighet måste huvudmännen arbeta systematiskt med att följa upp och utvärdera utbildningen. Huvudmännen behöver ha en god inblick i skolornas villkor och resultat för att kunna säkra att varje förskola och skola har tillräckliga förutsättningar för att klara sitt uppdrag. I huvudmännens ansvar ligger att följa upp och analysera verksamheternas resultat i förhållande till de nationella målen. Huvudmännens systematiska kvalitetsarbete ska omfatta alla delar av en skolform och exempelvis följa upp resultaten i alla ämnen och årskurser samt även beakta värdegrundsuppdraget. Lärare behöver goda förutsättningar att utveckla undervisningens kvalitet. Rektorn har ansvaret för den pedagogiska utvecklingen, även om undervisningens genomförande är lärarens ansvar. Att rektorn systematiskt granskar och utvärderar undervisningens kvalitet, ger underlag för att ta fram och genomföra åtgärder för att förbättra undervisningen. För att det ska finnas möjligheter till praktisk förändring behöver rektor göra en planering över hur åtgärderna ska genomföras, vem som är ansvarig samt se över och säkerställa såväl resurser som kompetens för genomförande av åtgärderna. Förutsättningar för en god undervisning handlar också om allas ansvar för arbetet med normer och värden så att inte otrygghet och kränkningar förekommer.

Uppföljning när den är som bäst Christian Eidevald docent vid Stockholms universitet: De vanligaste exemplen på när det systematiska kvalitetsarbetet fungerar och inte fungerar.   Klippet kommer från Skolverkets processtöd Kvalitetsverkstaden. https://youtu.be/lkQMLizxAfU

Samarbetet i styrkedjan Klippet kommer från Skolverkets processtöd Kvalitetsverkstaden. https://youtu.be/yChMmzInrAs

Systematiskt kvalitetsarbete kontinuerligt arbete prioritera rätt insatser förbättra verksamheten huvudmannens ansvar Varje huvudman ska systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen, dvs bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete. Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att de nationella målen uppfylls.

Skollagen styr Kvalitetsarbetet ska bedrivas både på huvudmannanivå och på förskole- och skolenhetsnivå säkerställa verksamhetens kvalitet och likvärdighet med utgångspunkt i skollag, läroplan och andra skolförfattningar 4 kapitel Kvalitet och inflytande i Skollagen (2010:800) Skollagen reglerar det systematiska kvalitetsarbetet Laghänvisningar finns i deltagarmaterial.

Utgå från nationella målen Normer och värden Kunskaper, utveckling och lärande Ansvar och inflytande Samverkan mellan förskola/skola och hem Övergång och samverkan Skolan, omvärlden och utbildningsval Betyg och bedömning Rektors och förskolechefs ansvar Mål Krav Riktlinjer Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete Mål, krav och riktlinjer för förskole- och skolverksamheter anges i skollagen och preciseras närmare i läroplanerna. De nationella styrdokumentens mål, krav och riktlinjer inom de olika områdena är ett centralt fokus i det systematiska kvalitetsarbetets alla faser. De styr uppföljningens inriktning och är en utgångspunkt vid bedömning av verksamhetens kvalitet.

Skapa struktur och förståelse Det ska vara tydligt för alla i verksamheten vad som ska följas upp och utvärderas. Förvaltningen bör skapa en grundläggande struktur för arbetet på alla nivåer säkerställa att alla har en klar bild om vad som ska följas upp och utvärderas säkerställa att alla förstår att utvärdering och uppföljning ska ske mot de nationella målen Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att säkerställa och ge underlag för utvecklingsåtgärder så att de nationella målen uppnås. Huvudmannens ansvar för utbildningens genomförande innebär att se till att det vidtas åtgärder för förändring och förbättring, när brister synliggörs via det systematiska kvalitetsarbetet.   För att kunna genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete krävs att man på huvudmannanivå säkrar systematiken i kvalitetsprocessen genom en tydlig struktur och fastställda rutiner. För att kunna följa en kvalitetsutveckling över tid och se förändringar av måluppfyllelsen måste kvalitetsarbetet dessutom dokumenteras. Förvaltningen bör skapa en tydlig struktur för vad som ska följas upp och utvärderas i förhållande till de nationella målen. Det bör finnas en gemensam struktur för såväl enheternas kvalitetsarbete som  huvudmannens övergripande kvalitetsarbete. Varje förskole- eller skolenhet måste anpassa sitt kvalitetsarbete utifrån sina behov och förutsättningar eller särskilda profilering. Varje enhets systematiska kvalitetsarbete blir därmed ett underlag både för det egna förbättringsarbetet och för den nulägesbedömning som måste göras på huvudmannanivå.

Rutiner och samordning Bestäm tydliga rutiner för kvalitetsarbetet på huvudmannanivå kvalitetsarbetet på enhetsnivå dokumentationen av arbetet dialogen mellan huvudmanna- och enhetsnivån Enheternas kvalitetsarbete ska ligga till grund för huvudmannens kvalitetsarbete. Det är viktigt att enheternas kvalitetsarbete vid rätt tillfälle samordnas med huvudmannens.   Som ytterst ansvarig för genomförandet av utbildningen ska huvudmannen se till att det finns förutsättningar att bedriva ett kvalitetsarbete på enhetsnivå. För att kunna följa en kvalitetsutveckling över tid och se förändringar av måluppfyllelsen måste kvalitetsarbetet dokumenteras. Dokumentationen är en viktig förutsättning för ett systematiskt och kontinuerligt kvalitetsarbete. Enligt skollagen ska dokumentation ske dels på huvudmannanivå, dels på förskole- och skolenhetsnivå. Dokumentationen kan visa på variationer mellan enheter, grupper eller ämnen. För att få fram en jämförande bild av kvaliteten och likvärdigheten behöver huvudmannen arbeta fram rutiner för det systematiska kvalitetsarbetet. Rutinerna bör även främja en fungerande dialog mellan ansvarsnivåerna.

Rutiner för klagomålshantering Enligt skollagen ska alla huvudmän ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål lämna information om sina rutiner på ett lämpligt sätt se till att nödvändiga åtgärder vidtas om det genom uppföljning, klagomål eller på annat sätt framkommer att det finns brister i verksamheten Det finns mycket att vinna för alla inblandade om klagomål riktas direkt till huvudmannen och förskolan eller skolan, istället för till Skolinspektionen. En väl fungerande klagomålshantering ger huvudmannen möjlighet att uppmärksamma och åtgärda brister på lokal nivå, så tidigt som möjligt.   Klagomålshanteringen kan också ge viktig information till huvudmannens och förskolans eller skolans kvalitetsarbete, vilket kan bidra till högre kvalitet i verksamheterna för alla barn och elever. Stödmaterial för klagomålshantering, SKL

Processen med kvalitetsarbete Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete behöver ge svar på frågorna: Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det? Huvudmannens dokumentation av det systematiska kvalitetsarbetet behöver ge svar på frågorna:   Var är vi?  En nulägesbild av verksamhetens kvalitet och likvärdighet. Vart ska vi? analys av faktorer som påverkat måluppfyllelsen, förbättringsbehov samt prioriterade områden för förbättringsinsatser för att uppnå de nationella målen. Hur gör vi? planering av förbättringsinsatser inom prioriterade områden där förväntade effekter, tidsplan och ansvarsfördelning samt former för utvärdering framgår. Hur blev det? jämförelse mellan förväntad effekt av respektive förbättringsinsats samt erfarenheter - som grund för ett långsiktigt arbete eller som utgångspunkt för förnyade insatser.

Diskussion Hur dokumenterar ni ert systematiska kvalitetsarbete? Hur sker dialogen/kommunikationen i styrkedjan hos er - vad kan förbättras? Hur kan man arbeta för att främja ett långsiktigt och kontinuerligt kvalitetsarbete?

Framgångsfaktorer Gemensam förståelse och överenskommelse om vad som är viktigt Samspel mellan politik och förvaltning Systematiskt kvalitetsarbete där hela styrkedjan är involverad Ordning och reda på resultat, strukturer och processer Genomtänkta strategier Dialogen är central Höga förväntningar och tillit