Balanced Scorecard Processen steg för steg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Lönebildning inom friskolorna
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Bästa utveckling för alla
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Formativt lärande.
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
9...
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Personalstrategiska verktyg
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Medarbetarenkäten december 2018.
vårdnära administration
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Nästa steg regionkalmar.se.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Barnkonventionen och barnrättslagen
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Presentationens avskrift:

Balanced Scorecard Processen steg för steg Medborgar- och kund perspektivet Process- och produktions- perspektivet Lärande- och förnyelse- perspektivet Ekonomiska Strategiska mål Framgångs- faktorer Nyckeltal/ mått Vision/ verksam- hetsidé Handlingsplan Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 Steg 6 Mätning och uppföljning - diskussion och förbättring! 2019-02-17 Medarbetare

Analys av nuläge och omvärldsförändringar 2019-02-17 Analys av nuläge och omvärldsförändringar Vilka styrkor och svagheter finns i verksamheten i dag? Diskutera och skriv ned! Vilka förändringar i omvärlden kan förväntas? Diskutera och skriv ned! Styrkor: Intresse hos ledningen Bra mix av personal på Metodikum Möjlighet till utveckling Intresse hos personal Förankring i patientsäkerhet Intresse hos skolans personal Svagheter: Verksamheternas möjligheter och förutsättningar att utnyttja Metodikum Lokaler ej anpassade för verksamheten – funktion och utrymme. Uttalade krav från SKL bidrar till ökad efterfrågan - patientsäkerhet Fortsätt gärna på baksidan om du inte får plats!

Vår verksamhetsidé 2019-02-17 Produceras: Beskriv kortfattat : Syfte och mål: Patientfokuserad säker vård Skapa förutsättningar för att personal och studenter ska känna trygghet och säkerhet i sin yrkesroll Målgrupp: Personal, studenter, patienter, närstående Samverkan: Förvaltningsledningar på olika nivåer Sjukhusledningar Verksamhetsledningar Klinikledningar Inköp, smittskydd, kommun, högskola, universitet, gymnasieskola Andra KTC, nationellt och internationellt Produceras: Scenario Färdighetsträning Kurser Beskriv kortfattat : varför verksamheten finns till (syfte, uppdrag), vilka den vänder sig till (målgrupp, kunder) hur och vem vi samverkar med vad som produceras (tjänster, produkter, utbud) Kommentar: Kanske har detta beskrivits många gånger förr, uppfinn i såfall inte hjulet en gång till utan ta vara på det som redan finns!

Vår vision Vision För ett bra liv i ett attraktivt län. Verksamhetsidé 2019-02-17 Vår vision Vision För ett bra liv i ett attraktivt län. Verksamhetsidé Genom praktisk träning och utbildning skapar vi förutsättningar för patientfokuserad säker vård samt personal som är säker och trygg i sin roll. Metodikum ska vara tillgängligt, anpassat och flexibelt utifrån kundernas behov. Visionen formuleras så att den talar till både hjärtat och hjärnan och beskriver vår gemensamma bild av ett framtida önskat läge eller vad vi vill uppnå. Visionen kan formuleras på några rader och den är: något att hämta kraft och energi ifrån utmanande formulerad så att alla kan känna att just deras bidrag är viktigt grundad på landstingets övergripande vision

Våra viktigaste strategier för att skapa kundvärde 2019-02-17 Strategiska mål Våra viktigaste strategier för att skapa kundvärde Tillgänglighet Hög kompetens Tillhandahålla adekvat utrustning/material Se möjligheter Serviceanda Beskriv era viktigaste strategier (vägval) för att skapa kundvärde och som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för våra processer 2019-02-17 Strategiska mål Våra viktigaste strategier för våra processer Kundanpassade Anpassningsbara/Flexibla Kontaktskapande Beskriv era viktigaste strategier (vägval) för organisationens processer som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för lärande och förnyelse 2019-02-17 Våra viktigaste strategier för lärande och förnyelse Strategiska mål Kundbehovs styrt Nätverkar Utbildning och studiebesök Samarbetspartner Rätt material – utvecklande av material Beskriv era viktigaste strategier ( vägval) för organisationens lärande och förnyelse som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för medarbetarskap 2019-02-17 Våra viktigaste strategier för medarbetarskap Strategiska mål Som medarbetare i verksamheten: utgår du i ditt arbete från invånarnas behov, förväntningar och önskemål. deltar du i arbetet med verksamhetsplanering, mål och handlingsplaner. bidrar du till att verksamhetens mål uppnås och till att kvaliteten utvecklas. använder och utvecklar du din kompetens så att verksamheten är effektiv och ständigt förbättras. bidrar du till ett öppet arbetsklimat och ett välfungerande samarbete med arbetskamrater, kollegor och chefer. bidrar du till en god och hälsofrämjande arbetsmiljö Beskriv era viktigaste strategier ( vägval) för organisationens lärande och förnyelse som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för att utnyttja våra resurser väl 2019-02-17 Våra viktigaste strategier för att utnyttja våra resurser väl Strategiska mål God planering Omvärldsspaning Beskriv era viktigaste strategier (vägval) för organisationens processer som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer Flexibla lokaler och adekvat utrustning 2019-02-17 Framgångsfaktorer Framgångs- faktorer Flexibla lokaler och adekvat utrustning Kunnig och serviceinriktad personal Tillgängliga Öppenhet När vi har fastställt visionen och formulerat strategiska mål vidtar arbetet med att inom varje perspektiv konkretisera dessa ytterligare. Vilka är våra framgångsfaktorer? Med framgångsfaktorer avses det som vi bedömer ha störst betydelse för att uppnå de strategiska målen. Det gäller att välja ut de områden som är viktigast eftersom ingen klarar av att ta sig an alltför mycket samtidigt. Framgångsfaktorerna visar vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att nå de strategiska målen.

Framgångsfaktorer för att skapa kundvärde 2019-02-17 Framgångsfaktorer för att skapa kundvärde Framgångs- faktorer Anpassa utbildning efter behov Tillgängligt och enkelt bokningssystem Kompetent personal Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för våra processer 2019-02-17 Framgångsfaktorer för våra processer Framgångs- faktorer Möter kundens behov Tillgång till instruktörer Hemsida - kommunikationsvägar Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för lärande- och förnyelse 2019-02-17 Framgångsfaktorer för lärande- och förnyelse Framgångs- faktorer Vår egen kompetensutveckling Instruktörsutbildning Forskning Nätverksträffar Erfarenhetsutbyte Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för medarbetarskap 2019-02-17 Framgångsfaktorer för medarbetarskap Framgångs- faktorer Egen kompetensutveckling Instruktörsutbildning Forskning Nätverksträffar Erfarenhetsutbyte Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för att utnyttja våra resurser väl 2019-02-17 Framgångs- faktorer Framgångsfaktorer för att utnyttja våra resurser väl Öppenhet/tillgänglighet Bokningssystem – enkelt LMS – individuellt kompetensutvecklingssystem Mäta ärenden ur synergi Tillång till instruktörer efter behov Pedagogisk idé – utveckla pedagogik till praktisk träning t ex SBAR Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Nyckeltal för att skapa kundvärde 2019-02-17 Nyckeltal för att skapa kundvärde Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för våra processer 2019-02-17 Nyckeltal för våra processer Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för lärande- och förnyelse 2019-02-17 Nyckeltal för lärande- och förnyelse Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för medarbetarskap 2019-02-17 Nyckeltal för medarbetarskap Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för att utnyttja våra resurser väl 2019-02-17 Nyckeltal för att utnyttja våra resurser väl Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

2019-02-17 Handlingsplan Handlingsplanen beskriver vilka aktiviteter som behöver vidtagas för att vi ska kunna nå uppsatta mål. Handlingsplanen kan innehålla såväl smått som stort. Ta med allt av betydelse!