Hur är det att leva med en Autismspektrumdiagnos?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Vad kännetecknar en novell?
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Hur man använder EasyWorship del 1
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
De sju intelligenserna
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Att bemöta och bli bemött
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Språkets makt.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Nätverk för lärare på fritidshem
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Riksrevisionen Årlig Revision
9...
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Kurs mindfulness Studenthälsan
CASE Jolanda Riissanen
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Alla kan läsa och hör sen!
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
LikabehandlingsplAnen
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Hur är det att leva med en Autismspektrumdiagnos?   och Vad kan vi tänka på för att göra biblioteket mer autismvänligt? Detta är en presentation om vad ASD är, hur det är att leva med ASD och om den anpassning som biblioteket kan göra för att bemöta personer med ASD bättre. Det får spridas och användas av den som behöver det! ASD (Autism Spectrum Disorder - engelska) och AST (Autismspektrumtillstånd - svenska) är relativt nya samlingsnamn för flera olika diagnoser inom Autismspektrumet. Tidigare användes flera olika begrepp t.ex. Autistiskt syndrom, Aspergers syndrom, a-typisk autism m.m. Det är tyvärr INTE entydigt hur intresseorganisationer, myndigheter och psykiatrin använder begreppen så var medveten om att det kan växla en del. I denna powerpoint finns informativa filmer om vad autismspektrumtillstånd är, diskussionsfrågor samt tips på hur biblioteket kan anpassas. Vår förhoppning är att kunskap och anpassningar leder till att våra bibliotek blir mer Autism-vänliga (ASD-vänliga). Tidsåtgång för respektive film står angivet på ppt-bilderna för att lättare kunna beräkna tidsåtgången. Det finns totalt ca 38 min film. Det står er såklart fritt att plocka delar av detta material och anpassa innehållet så att det passar er verksamhet. ”Vi” används i betydelsen vi på biblioteket (inte i betydelsen vi som inte har ASD). Christina Johnson och Anna Fahlbeck , november 2018 till Nätverksträffen för bibliotek som har Äppelhyllor

Vad är ASD? ASD – Autism Spectrum Disorder (eng) AST – Autismspektrumtillstånd (sv) I benämningen ingår Autistiskt syndrom, Aspergers syndrom, A- typisk autism mfl. Film om ASD (7.57 min): https://attention.se/npf/aspergers- syndrom/ Relaterade tillstånd, infotext: https://attention.se/npf/relaterade- tillstand/ Detta är en ny film från intresseorganisationen Attention som arbetar för att sprida kunskap om NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning). I denna film får vi förförståelse för Autism Spectrum Disorder (ASD): vad det är och vad det innebär för utmaningar för personen som har det och för dess närstående. Attention.se

Vad är ASD? Det går ju också att bädda in filmen direkt i powerpointen. Det är snyggare men det funkar inte alltid så därför ligger de som länkar i det här materialet. Attention.se

Kärnsymtom ASD: Svårigheter i kontakten med andra människor (socialt samspel) Specialintressen som kan uppta stor del av uppmärksamhet och tid Svårigheter att förstå och använda språket i kommunikationen med andra Bristande motorik Lätt att hamna i tvingande rutiner eller handlingar Säregna eller ovanliga sinnesintryck Attention listar kärnsymptom för ASD, dvs kännetecknande utmaningar. Vi återkommer till några av dessa i våra diskussionsfrågor längre fram som handlar om hur vi kan göra anpassningar på biblioteket. Källa: Attention.se

Behandla alla olika ”Att behandla andra som du själv vill bli behandlad” är ett uttryck som inte är gångbart vid bemötande av personer med NPF. Även inom diagnosen finns olikheter. Film ”Olika trots samma diagnos” (3.35): http://habilitering.se/autismforum /film-litteratur-och- lankar/film/samtal-om-forstaelse- och-bemotande Det finns kärnsymptom för ASD men alla personer med ASD har inte samma utmaningar. ”Se beteendet som en logisk reaktion på ett annat sätt att fungera” (Infoteket Uppsala).

NPF syns inte Det sociala samspelet vid autism är den största utmaningen. Det är utmattande att passa in och att imitera beteenden - det kommer inte automatiskt. Det är svårare att upptäcka ASD hos flickor, de kamouflerar ofta sina utmaningar med t.ex. prestation. En diagnos är inte ett stigma snarare ett ovärderligt verktyg för att förstå sig själv. Lina Liman, Konsten att fejka arabiska. Lina lever med autism - "Är fullständigt utmattande" - Nyhetsmorgon (TV4) (9,22 min): https://www.youtube.com/watch?v=7THh LCijnuE Kort film om Lina: SVT Nyheter Öst (1.17 min): https://www.facebook.com/svtnyheterost/ videos/10155981842769795/ NPF: förkortning för Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Det förekommer olika benämningar parallellt, inget är mer rätt eller fel: funktionsnedsättning, funktionsvariation, funktionsvariant, funktionsutmaning. Begreppet funktionshinder används dock inte utan innebär att det är den yttre miljön som hindrar personen, tex genom avsaknad av hörselslinga, trappor som hindrar rullstol osv. I den lila rutan finns sammanfattande kommentarer från filmen. Håll i minnet den utmattning det innebär att ständigt bearbeta det sociala samspelet på en intellektuell nivå, något som för de flesta sker automatiskt. Ur Konsten att fejka Arabiska

Att göra världen begriplig Attentions filmer från Anhöriga, T ex FÖRÄLDRARNA & ATT GÖRA VÄRLDEN BEGRIPLIG (6,46 min): https://attention.se/npf/anhorigpo rtal/anhorigmaterial/filmer/ På intresseorganisationen Attentions hemsida finns filmer med berättelser från barn som lever med funktionsvariation och deras familjer. Denna film ger bra inblick i hur det är att leva med ASD i en nära relation. Återkommande i berättelserna är också det stora behovet av förutsägbarhet hos dessa barn.

Vikten av rutin: Svårt med förändringar Diskussionsfråga utifrån rubrik: Hur kan vi göra besöket på biblioteket mer förutsägbart? Den fysiska miljön Bemötandet Informationen I den här powerpointen lyfter vi tre utmaningar för personer med ASD, utifrån det vi hört i filmerna. Det första området handlar om betydelsen av förutsägbarhet och svårighet med förändringar. I den gröna rutan finns ett diskussionsblock kopplat till rubriken. Källa: Attentions.se

Autism friendly library U.K Dimensions/Ascels inspirationsfilm till oss på bibliotek (9.50 min, bra tips ca 2.50 in i filmen). https://www.youtube.com/watch?v =BJLbbJW1BpA Top tips (PDF): https://ascel.org.uk/sites/default/fil es/uploads/public/Dimensions%20 autism%20friendly%20libraries%2 0top%20tips.pdf I England har Ascel och Dimensions gjort ett informationsmaterial för att bibliotek ska bli mer ”autism friendly”. De har samlat sina bästa tips i en PDF Källa: https://ascel.org.uk/news/autism-friendly-libraries-0

Sensorisk känslighet, ljud, ljus, rörelse På grund av en annorlunda sensorisk upplevelse kan yttre stimuli vara stressande kom ihåg att: Inte gestikulera för mycket Inte kräva ögonkontakt Inte röra vid personen Diskussionsfråga utifrån rubrik: Hur kan vi göra besöket på biblioteket mindre utmanande? Den fysiska miljö Bemötandet Informationen Vad är mest nödvändigt att utveckla på vårt bibliotek just nu? Sensorisk känslighet eller ”en annan sensorisk upplevelse” kan vara en utmaning för personer med ASD. Här kommer diskussionsblock nr 2, som handlar om hur vi kan utveckla den fysiska miljön och bemötande utifrån detta. OBS!Det är inte så att alla med ASD tycker att det är ett besvär med yvigt kroppsspråk, ögonkontakt och beröring. Men om du märker att personen framför dig reagerar så kan sensorisk överstimulans vara förklaringen.

Språk och kommunikation: Svårt att läsa mellan raderna: Ett ögonblick Först till kvarn Diskussionsfråga utifrån rubrik Hur kan vi göra bibliotekets information tydligare och mer kognitivt lättfattligt? I den fysiska miljön I mötet med besökaren Vilka kommunikationsformer kan vi använda? Film, qr-kod, text, affischer, annat? Hur formulerar vi vår information och i vilka kanaler, hur gör vi bibliotekets kommunikation mer kognitivt lättfattligt – det är det tredje diskussonsområdet utifrån det vi nu lärt om ASD.

Mer kunskap och tips på utbildningar om ASD Autism och Aspergerförbundets webbutbildning: http://www.autism.se/webbkurs/ På Autism och Aspergerförbundets websida finns en webbutbildning för den som vill lära mer. Klippt från Autism och Aspergerförbundets webbsida för webbkursen e-autism: ”e-autism är en helt kostnadsfri webbkurs genom Autism- och Aspergerförbundet. Den är öppen för alla. Webbkursen "Introduktion till autism" är uppdelad i sju olika avsnitt som bland annat berör tänkande, sinnesintryck, kommunikation, stress och energi. Avsnitten är mellan ca 10 och 15 minuter långa. Du kan göra de olika avsnitten i din egen takt. Du kan logga ut och sedan logga in och fortsätta där du var vid ett annat tillfälle. På slutet kan du göra ett kunskapstest och skriva ut ett diplom.” Notera att det finns reflektionsfrågor kopplade till kursen!

Tips på infomaterial om NPF, att ha i Äppelhyllan för barn och deras anhöriga Folder för barn om olika NPF- diagnoser: https://attention.se/n pf/information-barn/ Länklista Boktips NPF: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar Denna folder finns också om ADHD och Tourettes syndrom.

Länklista: Autism och Aspergerförbundet: https://www.autism.se/ Attention, intresseorganisation NPF: https://attention.se/ Specialpedagogiska skolmyndigheten: https://www.spsm.se/ Myndigheten för tillgängliga medier: https://www.mtm.se/ Barnens bibliotek (sökord: Äppelhyllan): https://www.barnensbibliotek.se/ På dessa webbsidor finns information om Neuropsykiatriska funktionsvariationer, tips, filmer, rättigheter, boktips och länkar.

Diskussionsfrågor utifrån rapporten ”Funkar det” av Lynn Alpberg Vilka utmaningar och vilka möjligheter ser du när det gäller verksamhet för barn med funktionsvariationer på ditt bibliotek? Finns det någon existerande verksamhet på ert bibliotek som du tror på ett enkelt sätt skulle kunna anpassas för att passa fler?

Diskussionsfrågor om medier på Äppelhyllan  Vad lånas mest på er Äppelhylla och av vilken målgrupp? Finns det någon medietyp som lånas sällan/inte alls hos er? Vet ni varför i så fall? När ni köper in, är det något ni satsar mer på och vad i så fall? Av vilken anledning? Mejlfråga till biblioteksföreningens nätverket för bibliotek med Äppelhyllor.

Kontaktinfo till Äppelstyret: Biblioteksföreningens styrgrupp för Nätverket för bibliotek med Äppelhyllor. lynn.alpberg@stockholm.se anna.crone@umea.se anna.fahlbeck@linkoping.se christina.johnson@stockholm.se