Avrop från ramavtal och Direktupphandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Upphandling i Enköpings kommun
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Att upphandla utvärdering
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandlingsinformation
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Inköpsbehov har uppstått
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Avtalsrätt I och II.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
INKÖP/ UPPHANDLING.
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Regler för upphandling
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Direktupphandling av varor och tjänster
Förnyad konkurrensutsättning
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Genomgång inför upphandling
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Upphandlingsprocessen
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Direktupphandling av varor och tjänster
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Avrop från ramavtal och Direktupphandling Block 3

Avtalsdatabas e-avrop Avropsberättigade avtal per kommun Borlänge kommun: 334st Falu kommun: 442st Gagnefs kommun: 275st Hedemora kommun: 191st Ludvika kommun: 326st Säters kommun: 260st 913st aktuella avtal

Var finns avtalen ? Avtal och information finns via alla kommuners intranät (Insida, Kuriren) https://insidan.falun.se/inside/startsida.nsf http://www.upphandlingscenterfbr.se/ucfbrinternt https://www.e-avrop.com/falun/e-Avtal/Default.aspx

Direktupphandling Det finns två aspekter på tillämpningen av lagen om offentlig upphandling. Den ena är att lagen ska följas. Den andra är att det köp som sker ska leda till en bra affär för organisationen och att det behov som finns tillgodoses på ett bra sätt. Även om ingen särskild form för direktupphandling är föreskriven ska man som offentlig köpare alltid beakta de grundläggande principerna för all EU-rätt och för upphandlingsdirektiven, principerna om icke-diskriminering, Likabehandling, Proportionalitet, Öppenhet (förutsebarhet och transparens), Ömsesidigt erkännande. EU-rättsliga principerna för offentlig upphandling, dvs. principerna om icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet (förutsebarhet och transparens) och ömsesidigt erkännande.

Vad är en direktupphandling? En direktupphandling är en upphandling utan krav på annonsering och innebär ett enklare förfarande jämfört med övriga upphandlingsförfaranden i LOU. Lagens definition av direktupphandling (2 kap. 23 § LOU): Med direktupphandling avses en upphandling utan krav på anbud i viss form. Alla inköp som inte görs via avtal med skattemedel kan vara direktupphandlingar. Den eller de utvalda leverantörerna får lämna anbud om den upphandlande myndigheten ber om det. Vid direktupphandling finns det inga lagbestämmelser om hur anbuden ska utformas. Anbuden kan alltså vara muntliga eller skriftliga. Direktupphandling ska alltid ske med hänsyn till de grundläggande EU-rättsliga principerna för offentlig upphandling, dvs. principerna om icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet (förutsebarhet och transparens) och ömsesidigt erkännande.

När får man direktupphandla? Direktupphandling får endast genomföras under vissa, i lagen särskilt angivna, förutsättningar. Direktupphandling får ske vid tre tillfällen: Direktupphandling p.g.a. lågt värde – fast beloppsgräns (f.n. 586 907 kr). Direktupphandling p.g.a. synnerliga skäl. Direktupphandling p.g.a. att det inte är lämpligt att begära in anbud genom annonsering. 1. Direktupphandling p.g.a. lågt värde – fast beloppsgräns. Sedan år 2010 gäller en fast beloppsgräns för när det är tillåtet att direktupphandla. År 2015är beloppsgränsen ca 505 800 kronor. Om värdet på det som ska upphandlas understiger detta belopp är det tillåtet att direktupphandla. Det är denna typ av direktupphandling ni skall sköta själva. 2. Direktupphandling p.g.a. synnerliga skäl. Direktupphandling är tillåten om det finns synnerliga skäl, vilket bl.a. avser oförutsedda händelser som den upphandlande myndigheten inte själv kunnat råda över. 3. Direktupphandling p.g.a. att det inte är lämpligt att begära in anbud genom annonsering. I vissa situationer har det inte ansetts lämpligt att annonsera en upphandling, varför direktupphandling är tillåten. Exempel på det är vissa fall av kompletterande leveranser från en tidigare leverantör, att det som ska upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt endast kan tillhandahållas av en viss leverantör och vid synnerlig brådska.

Direktupphandling p.g.a. synnerliga skäl Som framgår redan av ordalydelsen får direktupphandling p.g.a. synnerliga skäl bara tillämpas i rena undantagsfall. Brådska orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte heller beror på myndigheten Det är ytterst få tillfällen då man kan hänvisa till detta… Branden i Sala… Brådska är nästan alltid orsakad av myndigheten själv… Kolla alltid med UhC. Regeln är att alltid ta kontakt med UhC för rådgivning i samtliga fall. Synnerliga skäl kan bytas ut till omöjliga skäl. Förutsättningarna för direktupphandling är att  det ska vara absolut nödvändigt att genomföra upphandlingen  en synnerlig brådska gör att normala tidsfrister inte kan hållas  brådskan ska vara förorsakad av omständigheter som inte har kunnat förutses av den upphandlande myndigheten  brådskan får inte ha orsakats av myndigheten själv. Alla fyra punkterna måste vara uppfyllda. Det handlar om sådan brådska som orsakats av omständigheter som den upphandlande myndigheten inte kunnat förutse och som inte beror på den egna myndighetens handlande. Bristande planering från den upphandlande myndighetens sida ger inte rätt att direktupphandla. Att en upphandling kan komma att överprövas är något som kan förutses och som en upphandlande myndighet måste räkna med. En upphandlande myndighet måste därför normalt planera för den tidsåtgång som en överprövningsprocess kan ta.

Direktupphandling till lågt värde. Kan användas till att handla upp varor, tjänster och byggentreprenader med ett totalt värde som understiger 5386 907 kr. Direktupphandlingar under 2bb (44.800:-) kan utföras av Falu kommun själv. Det finns 2 olika rutiner, en för direktupphandling under 2 pbb och en för direktupphandling över 2 pbb.

Hur vet vi om vi kan direktupphandla till lågt värde? Finns det ett avtal ska det användas. Vi måste beräkna värdet av det vi vill direktupphandla. Vi måste ta hänsyn till köp av liknande varor och tjänster under samma kalenderår för hela den upphandlade myndigheten för att kunna beräkna värdet.

Varor och tjänster av samma slag UhC har en mer pragmatiskt syn på detta än vad Upphandlingsmyndigheten har. Analys och beslut måste tas från fall till fall. UhC är en del av Upphandlingsdialog Dalarna (UDD), där pågår ett arbete med att ta fram ett förslag för en Dalamodell för direktupphandling.

Undantagen kan bli en otillåten direktupphandling… Avtal som inte har annonserats trots att så skulle ha skett Förlängning, utvidgning, partsbyte, tilläggsleveranser eller andra väsentliga förändringar av ett upphandlat kontrakt som saknar sådan möjlighet enligt kontraktsvillkoren Avrop från ett ramavtal som beställaren inte ursprungligen varit part i Avrop av varor eller tjänster som inte ingår i ramavtalet Felaktigt åberopande av någon undantagsbestämmelse i LOU/LUF (tekniska skäl, synnerlig brådska etc.)

Vad kan hända då!?!? Ingångna avtal kan förklaras ogiltiga vid otillåtna direktupphandlingar. Kommunen/bolaget kan bli skadeståndsskyldiga. Kommunen/bolaget kan bli ålagda att betala upphandlingsskadeavgift. Vid otillåten direktupphandling får Konkurrensverket själv avgöra om en ansökan om utdömande av upphandlingsskadeavgift ska ske, en så kallad fakultativ ansökan. Inom ett år. Konkurrensverket måste ansöka om utdömande av upphandlingsskadeavgift om en domstol vid en överprövning av ett avtals giltighet har fastställt att avtalet får bestå trots att det har tecknats i strid med en avtalsspärr eller förlängd avtalsspärr, eller om en domstol vid en överprövning av ett avtals giltighet har fastställt att avtalet rätteligen bör ogiltigförklarats, men att det får bestå på grund av tvingande hänsyn till ett samhällsintresse. Men den största skadan görs nog i media! Skadestånd kan sökas Efter tidpunkten då avtal träffats, görs i Tingsrätt (första instans), Hovrätt och Högsta Domstolen Man har 1 år på sig Det positiva kontraktsintresset Utebliven vinst Nedlagda kostnader Processkostnader Den som klagar har bevisbördan Upphandlingsskadeavgiften får inte överstiga tio procent av det aktuella upphandlingskontraktets värde och den maximala avgiften som kan dömas ut är tio miljoner kronor. Vid beräkningen av upphandlingsskadeavgiftens storlek ska särskild hänsyn tas till hur allvarlig överträdelsen är.

UhC kan hjälpa er med direktupphandling. UhC kan utföra era direktupphandlingar, ni har avtal om detta med oss. UhC kan annonsera era direktupphandlingar eller genomföra riktade direktupphandlingar. Vi tillhandahåller enkla mallar för FFU, avtal och dokumentation på vår hemsida. Vi kan ge stöd och rådgivning i direktupphandlingsfrågor. 5-15 timmar

Rutin för direktupphandling upp till två prisbasbelopp (ca 88 000kr) Kontrollera om ramavtal finns, finns det ett avtal använd i så fall detta. Gör en bedömning om direktupphandlingen tillsammans med tidigare direktupphandlingar av samma slag under innevarande kalenderår ryms inom direktupphandlingsgränsen. Förfrågan görs via e-post, telefon eller besök hos det antal leverantörer som är befogat med hänsyn till konkurrensläget och upphandlingens värde. Avtal bör ingås genom att båda parter undertecknar skriftligt avtal. Meddela de som lämnat anbud resultatet av direktupphandlingen. Tänk på att ni måste se till hela kommunens behov/direktupphandlingar. Tänk på att konkurrens är bra! Ställ frågan lika! Skriv någonting!

Grundläggande principer för all offentlig upphandling Principen om icke-diskriminering Principen om likabehandling Principen om transparens Proportionalitetsprincipen Principen om ömsesidigt erkännande Principen om icke-diskriminering innebär ett förbud mot att diskriminera leverantörer på grund av deras nationalitet (exempelvis medborgarskap, etablerings- eller verksamhetsland). Den upphandlande myndigheten/enheten får inte ställa krav som endast svenska företag känner till eller kan klara och det gäller även i de fall då den upphandlande myndigheten/enheten inte förväntar sig att några utländska leverantörer ska lämna anbud. Anbudssökande och anbudsgivare från andra orter ska behandlas på samma sätt som företag från den egna kommunen. Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska ges samma förutsättningar. Alla leverantörer måste till exempel få tillgång till samma information samtidigt, så att ingen leverantör får ett övertag. Upphandlaren får exempelvis inte acceptera ett för sent inkommet anbud, eftersom samma regler och tidsfrister ska gälla alla. Proportionalitetsprincipen innebär att krav och villkor i genomförandet av en upphandling ska stå i rimlig proportion till det som upphandlas. De åtgärder som den upphandlande myndigheten/enheten genomför får inte gå utöver vad som är nödvändigt för den aktuella upphandlingen. Principen om transparen (öppenhet) innebär att upphandlingar ska präglas av öppenhet och förutsebarhet. Uppgifter som gäller upphandlingen får inte hemlighållas, upphandlingen ska annonseras offentligt och de leverantörer som deltagit i anbudsförfarandet ska informeras om resultatet. Upphandlingarna ska vara offentliga och förfrågningsunderlaget ska vara förutsebart, det vill säga klart och tydligt formulerat och innehålla samtliga krav som ställs. Principen om ömsesidigt erkännande innebär att intyg och certifikat som har utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter ska gälla också i övriga EU/EES-länder.

Upphandlingsmyndigheten http://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/om-upphandlingsreglerna/Forfaranden/under-troskelvardena/direktupphandling/

Direktupphandlingsgräns Direktupphandlingsgränsen ligger i dag på 586 907 kronor. 28% av tröskelvärdet Precis som med öppna upphandlingar så får man inte dela upp direktupphandlingar för att komma under gränsen 28% av tröskelvärdet. Direktupphandlingar får inte delas upp för att komma under gränsen

Rutin för direktupphandling över två pbb (mellan ca 88 000-586 000) Kontrollera om ramavtal finns, använd i så fall detta. Tänk på att alla upphandlingar över 2 pbb ska diarieföras. Gör en bedömning om direktupphandlingen tillsammans med tidigare direktupphandlingar av samma slag under innevarande år ryms inom direktupphandlingsgränsen. Kontakta UhC om ni behöver hjälp eller har funderingar.

Anbud ska lämnas skriftligt eller via e-post. Upprätta vid behov anskaffningsbeslut där beslut och skälen för direktupphandling dokumenteras. Förfrågan görs skriftligt eller via e-post hos det antal leverantörer som är befogat med hänsyn till konkurrensläget och upphandlingens värde. Anbud ska lämnas skriftligt eller via e-post. Avtal ingås genom att båda parter undertecknar skriftligt avtal. Meddela de som lämnat anbud resultatet av direktupphandlingen. 10. Dokumentera direktupphandlingen på särskild blankett. 11. Registrera direktupphandlingen hos registrator. UhC kan hjälpa er med detta.

Tröskelvärden Direktupphandling / Falun 88 800kr Direktupphandling 586 907kr Varor och tjänster 2 096 097kr Byggentreprenader 52 620 561kr Nya tröskelvärden vartannat år, baseras på eurokursen. Reglerna som är gemensamma för hela EU:s inre marknad gäller endast för upphandlingar över vissa värden, så kallade tröskelvärden. Vid upphandling gäller olika bestämmelser i LOU beroende på om värdet beräknas vara över eller under tröskelvärdet. En upphandlande myndighet ska beräkna värdet av en upphandling för att fastställa det så kallade tröskelvärdet. Eventuella premier eller ersättningar som anbudssökande eller anbudsgivare kommer att erbjudas ska räknas in. Upphandlingen får inte delas upp och beräkningsmetod inte väljas i syfte att komma under tröskelvärdet. Upprepade upphandlingar av samma kategori varor och tjänster under ett budgetår ska sammanräknas vid tröskelvärdesberäkningen. Upphandling under tröskelvärdena räknas som en nationell angelägenhet och kan genomföras som förenklade upphandlingar 15 kap lou, ingen större skillnad, annonseringstid, förhandling.

Ett sätt att få leverantörerna att lämna anbud är att visa Avtalstrohet Visa leverantörerna respekt att vi verkligen avropar och håller det som står i avtalet