“Walk the Talk” Hur paketet används

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Information om datasystem för vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Människokännedom.
Farlig utrustning.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lösningsförslag för ABB
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Kritiskt förhållningssätt
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Att diskutera och argumentera!
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
Riksrevisionen Årlig Revision
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Typiska kännetecken för instruktioner
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
”Walk the Talk” Mottagning och lossning av bulktransporter
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
God praxis i handläggningen
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Feber hos barn Hälsa i Sverige
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

“Walk the Talk” Hur paketet används ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES “Walk the Talk” Hur paketet används ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES “WALK THE TALK” HUR PAKETET ANVÄNDS   Dessa anteckningar hänför till modulen som bör användas vid “Train the Trainers” avsnittet. Denna modul ger vägledning till presentatörerna och är inte en del i paketet av presentationer som skall ges till kunder. BILD #1 Denna presentation ger viktig vägledning om hur “Walk the Talk” paketet används. Som instruktör bör du lära dig och öva innan du står framför åhörare i fabriken hos en kund. Omarbetning 2015

ISOPA Member Companies BILD #2 Först - några ord om ISOPA. Detta initiativ delas av samtliga ISOPAs medlemmar och här ser ni logotypen för de övriga ISOPA-medlemmarna.

Hur ISOPAs “Walk The Talk” Paketet används – Huvudpunkter Anpassa innehållet för kunden genom att gå runt i fabriken med ansvarig person. Veta hur man förbättrar människors beteende - Frambringa positiv motivation - Ha (eller utveckla) förmågan att stimulera en dialog Frambringa riskmedvetenhet – vara balanserad Få fram realistiska och lämpliga bästa praxis för kunden Veta hur man hanterar utmanande eller svåra frågor BILD #3   Här en lista över huvudpunkterna för att få till en bra presentation/dialog och för att röra oss mot målet att förbättra människors beteende mot en säkrare användning av kemikalier.

Anpassa Innehållet för Kunden Gå runt i fabriken med ansvarig person Utbyt åsikter om identifierade problem i sättet att arbeta och i fabriksmiljön med ansvarig person – finns det känslomässiga frågor såsom nyligen inträffade tillbud? Poängtera att ISOPA programmet handlar om kontinuerlig förbättring av BETEENDE Bestäm vilka frågor du bör fokusera på – t.ex.: -  Prata aldrig om TDI till människor som endast hanterar MDI -  Prata aldrig om Pentan till människor som endast hanterar TDI Syftet med ISOPAs “Walk the Talk” paketet är INTE att tillhandahålla all nödvändig säkerhetsinformation för fabriken att uppfylla lagkrav BILD #4   Det är mycket viktigt att du har kunskap om kundens fabrik och situation, så att du kan anpassa paketet så att det passar omständigheterna. Genom detta kommer du att göra paketet mer relevant och uppnå bättre resultat. En diskussion och rundtur i fabriken med ansvarig person är ett nödvändigt första steg. Detta skulle kunna ske ca en vecka innan själva presentationen. Poängtera för ansvarig person att paketet fokuserar på beteenderelaterad säkerhet – det täcker INTE lagliga krav vad gäller fabrikens säkerhetsinstruktioner eller föreskrifter.

Rundvandring på Arbetsplatsen – Checklista Bedöma kvalitén på ledningssystem Bedöma nuvarande nivå på arbetssätt mot säker hantering av råvaror Bedöma kvalitén på användning av utrustning Identifiera om det finns några känsliga frågor Komma överens med ansvarig person om fokuseringområden och nyckelfrågor för träningen BILD #5   Checklistan är ett viktigt hjälpmedel inför diskussionen och rundturen på fabriken med ansvarig person. DET ÄR VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG ATT DETTA INTE ÄR EN REVISION

Hur Förbättrar man Människors Beteende? 80% av alla olyckor är beteenderelaterade Frambringa positiv motivation för att förbättra beteendet Frambringa riskmedvetenhet, men skräm inte folk; fokusera på frågor som är relevanta för dem såsom dold exponering, underhållsarbete, heta ytor, tryck i avfallsbehållare – fat C. Erbjud lämplig sakkunskap för att undvika exponering och för att hantera nödsituationer och tillbud   BILD #6   Denna bild poängterar vikten av beteenderelaterad säkerhet.

Frambringa Positiv Motivation ISOPAs “Walk the Talk” – paketet är inte en engångsföreteelse, utan en process   Fas 1 Kontinuerlig förbättring av BETEENDET börjar genom att alla leverantörer av polyuretanråvaror föregår med gott exempel Fas 2 Stimulera en dialog om säkerhet genom att använda ISOPAs presentationsmaterial Fas 3 Kontinuerlig förbättring av BETEENDET kräver uppföljning och stöd från ledningen hos varje kund och alla polyuretanleverantörer Tillåt inte “problemmakare” dominera eller störa i fas 2 & 3 – Identifiera konflikten och hantera den i samarbete med platschef Utan kontinuerlig uppföljning och föredömligt uppförande hos leverantörer och ansvariga personer kommer den BETEENDE-relaterade förbättringsprocessen att misslyckas BILD #7   Även om den första presentationen till fabrikspersonal är väldigt viktig är den endast ett första steg i ett fortgående program som bör bli en del i allas dagliga arbetssätt. Det finns tre faser och det är viktigt, som en första och fortgående fas, att ALLA leverantörer av polyuretanråvaror agerar föredömligt i MHS- frågor Det är mycket viktigt att ansvarig person hos kunden agerar på exakt samma sätt

Fas 2 Uppmuntra till dialog om säkerhet Monologer fungerar inte!   Personal som hanterar kemikalierna vet mycket om problemen Hjälp personalen att känna sig delaktig i sina egna specifika säkerhetsfrågor Försök att låta åhörarna prata/diskutera under minst 40% av den tillgängliga tiden Lyssna, stimulera och led debatten - och ta sedan med den i sammanfattningen BILD #8   Genom en dialog lär man sig mer. Detta gör presentationen relevant för fabriken och för personalen. Det är viktigt att lyssna såväl som att prata!

Fas 2 Hur man Får Uppmärksamhet och Uppmuntrar till Dialog Be de närvarande att presentera sig och beskriva sina arbetsuppgifter    ISOPA paketet innehåller ett antal öppningsfrågor för att uppmuntra till debatt Fråga deltagarna om tillbud vid användning av PU-kemikalier Låt deltagarna dela med sig av sina erfarenheter BILD #9   Börja genom att få deltagarna att prata och skapa en dialog med dem. Gör informationen relevant för fabriken.

Fas 2 Dialog om säkerhet – Hur man Leder den Den första säkerhetspresentationen bör ske (med ansvarig person) i ett övningsrum Den bör bestå av ca en timmes presentation plus tid för diskussion – totalt max två timmar Tillgång till projektor, overhead och annan utrustning bör finnas En ansvarig person måste delta BILD #10   Det är viktigt med bra lokaler och en överenskommelse med ansvarig person om tillräckligt med tid för presentation och dialog. Innan besöket kan det vara bra att kolla upp tillgång till projektor, overhead och annan utrustning. Det är en god idé att ha med sig en reservpresentation – t.ex. för att använda på en overhead projektor. Ansvarig person måste vara närvarande under hela dagen. Se till att han/hon förbinder sig till detta.

Nyckeln är kontinuerlig uppföljning med målet att Fas 3 Uppföljning   Regelbunden uppföljning av säkerheten bör göras av både råvaroleverantörens representant tillsammans med ansvarig person vid varje besök – och de bör vara sakliga   Blunda inte för ”problemmakare” – diskutera beteendet eller problemet, föreslå förbättringar och informera ansvarig person Nyckeln är kontinuerlig uppföljning med målet att utveckla ägandeskapet av beteendeförbättringar BILD #11   Presentationen/dialogen är endast ett första steg. “Walk the Talk” är en kontinuerlig process. Efterföljande diskussioner kan vara kortare vad gäller tid men är lika viktiga. Ha öppna diskussioner med eventuella ”problemmakare” och identifiera deras poäng eller problem. Ansvarig person bör vara närvarande under dessa diskussioner, är detta inte möjligt, se till att han/hon alltid är underrättad.

Använd passande delar från ISOPAs “Walk the Talk” paketet Erbjud Lämplig Bästa Praxis för att Undvika Exponering och för att Hantera Nödsituationer & Tillbud Använd passande delar från ISOPAs “Walk the Talk” paketet och annat material (om så behövs) BILD #12   Din uppgift är att erbjuda bästa praxis Om mera material är nödvändigt kan du använda det som finns hos er på företaget

Hur Man Hanterar Svåra Frågor Försvara inte brister i fabriksmiljön, så som avsaknad av ventilation Sådana frågor skall vidarebefordras till ansvarig person Varken försvara eller kommentera brister hos ansvariga personer, så som avsaknad av hälsoundersökningar före anställning Rådgör med din egen ledning angående sådana brister Frågor relaterade till dålig praxis vid hantering av råvaror Bör diskuteras genast “Dumma kommentarer” kan förekomma i en stor grupp (t.ex. skyddsutrustning är endast till för småbarn) Rädda individens ansikte – ta det som ett skämt, men ställ sedan individen en säkerhetsfråga, vilket tillåter honom att ta del i dialogen Vägledning på typiska frågor (t.ex. Bhopal) Se ISOPA paketet Om du inte vet svaret Tala om för dem att du skall rådfråga din isocyanatexpert och att du återkommer BILD #13   Om presentationen är effektiv bör det finnas ett flertal, potentiellt svåra, frågor – här är några exempel med svar VIKTIGT – om du inte vet svaret fråga en expert på företaget eller ISOPA och låt den som ställde frågan få veta svaret, kanske genom ansvarig person eller under ditt nästa besök. Försök inte att bluffa dig igenom – man riskerar att förlora trovärdighet – både din och programmets

Friskrivningsklausul Ansvarsfriskrivning för externa dokument ISOPA och dess medlemmar gör sitt yttersta för att tillhandahålla korrekt och tillförlitlig information, helt i god tro och med grundval av den bästa informationen som för närvarande finns tillgänglig. Användare som förlitar sig på information gör dock så på egen risk. Vi ger inga utfästelser eller garantier avseende informationens fullständighet, korrekthet eller tillförlitlighet, och varken ISOPA eller något företag som deltar i ISOPA åtar sig något ansvar för skador av något som helst slag som uppstår till följd av att man använder sig av eller förlitar sig på informationen. BILD #14 Friskrivningsklausul