Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöte 12 september 2011
Att skriva sig till läsning
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Svenska p Svenska p.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
SVENSKA.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Hur gör du för att förstå en text?
Kommunikation och samspel
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Skogskällan
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist.
Välkomna ! Välkomna.
Förordningstext Speciallärarexamen
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
EVA-LENA HAPPSTADIUS Yrkesroll & Didaktiska konsekvenser.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Sociologi Introduktion.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Planering november – kurs D Tema kultur
Svenska – skriva berättelser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Religion och vetenskap
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder Grupp 1 Ingela Andersson Pernilla Bogren Maria Haellquist Marie Zeidlitz

Fallbeskrivning Pojke i skolår 3 Går i klass med 22 elever Förortsskola, socialt stabilt område Har goda sociala relationer Klassen är en välfungerande grupp

Den pedagogiska utredningen: I den pedagogiska utredningen har det framkommit att man befarar att pojken inte når målen i läsning i svenska för år 3.

Den pedagogiska utredningen: Utredningen visar att pojken har läs- och skrivsvårigheter och dessutom har låg arbetsminneskapacitet.

Vilka metoder och strategier kan vi användas oss av? I klassen I en mindre grupp Tillsammans med en vuxen eller enskilt

Mellan raderna Minneslek Sång med rörelser Ljudbok Tydlig arbetsgång I klassen Mellan raderna Minneslek Sång med rörelser Ljudbok Tydlig arbetsgång

Mellan raderna Ett material där eleverna ska förstå budskapet i texten, göra en inre bild, skaffa sig en uppfattning av texten samt se mellan raderna, det vill säga bakom textens budskap. Mellan raderna (finns som lättläst) Vad står det mellan raderna Mycket mer mellan raderna Serholts Förlag

Minneslek Övningar med siffergrupper Träna dina sinnen Pia Wallenkrans, Warne Förlag

Min hatt den har tre kanter Text/Musik: Traditionell Min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt, och har den ej tre kanter, så är det ej min hatt.

I mindre grupp Kims lek Bilder t.ex. Papa Moll Gruppläsning med samtal Språklekar Ett skepp kommer lastat

Ett skepp kommer lastat Alfabetisk ordning apa, björn, citron.. Samma begynnelsebokstav, mamma, mask, mumie…. Sista bokstav, apa, ankare, ek, ko…. Upprepa, apa, apa + anka, Kategorier, sport, djur, färger, frukter…..

Tillsammans med en vuxen eller enskilt Träna dina sinnen Språklek Läsa text och samtala Minneslek

Minneslek Datorprogram: Minneslek (junior o senior) Lära Mera, med stöd av Specialpedagogiska Skolmyndigheten

Förväntad kunskapsutveckling Få olika strategier för att kunna komma ihåg, behandla och lagra information Få flyt i läsningen, utveckla läsförståelse, kunna läsa ”mellan raderna” Förstå struktur och planering vid berättelser såväl muntligt och skriftligt

Delaktighet och samarbete Läsupplevelser Lekar Sång Samtal

Ett sociokulturellt perspektiv på lärande ”Kunskap lever först i samspel mellan människor och blir sedan en del av den enskilde individen och hans eller hennes tänkande/handlande. Och sedan kommer den tillbaka i nya kommunikativa sammanhang(och byggs in i artefakter, vilket är en annan av mina huvudteser).” (Säljö 2000, s. 9).

Lärande ”I en mer grundläggande mening handlar lärande om vad individer och kollektiv tar med sig från sociala situationer och brukar i framtiden.” (Säljö, 2000, s. 13)

Att arbeta tillsammans Ingen undervisar en annan Ingen undervisar sig själv Alla undervisar vi varandra i samverkan Paulo Freire

Referenser och bilder Arnqvist, Anders (1993). Barns språkutveckling. Lund: Studentlitteratur Frylmark, Astrid (2002). Språklekar i skolan. Härnösand: OrdAF Herllin, Katarina & Nilsson, Ida (2009). Läs med flyt. Stockholm: Natur och Kultur Karlsson, Monica & Ståhl, Liselott (2004). Vad står det mellan raderna? Stockholm: Uppsjö Läromedel Säljö, Roger (2000). Lärande i praktiken – ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Nordstedts Wallenkrans, Pia (1997). Träna dina sinnen. Partille: Warne Förlag Bilder från Clipart och Argument Förlag