Lek, lärande och rörelse 15 hp Anniqa.Lagergren@hh.se
Kursens innehåll Kursen består av tre teman: lekens rum, lekens grund och lekens möjligheter. Det första temat innehåller historiska och teoretiska perspektiv på lek i relation till lek, kreativitet och innovation. Vidare problematiseras lekbegreppet. Det andra temat fokuserar rum för lek, och kulturskapande samt leksakers och lekredskaps betydelser i fantasi och rollek. Det tredje temat behandlar lekens möjligheter. Ett övergripande område som ingår i kursens samtliga tre teman är lekens praktik och dess relation till lärande, omsorg, välbefinnande och rörelse.
Kursens mål Studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om lek utifrån lekteoretiska perspektiv. Mot bakgrund av detta ska insikter och färdigheter om lekens egenvärde såväl som redskap för lärande utvecklas och omsättas i en empirisk lekstudie som visuellt och muntligt kommuniceras med företrädare för förskolans verksamhet. Målet är också att studenten ska utveckla kunskaper om de villkor för lärande som lekens miljöer och redskap utgör, med särskilt fokus på fantasi, kreativitet, omsorg, välbefinnande och rörelse.
Kursens examinationer Fältstudie- studenterna ska i grupper om fyra genomföra en fältstudie med fokus på barns lek och /eller de redskap som används för leken. Arbetet ska ha en tydlig förankring i barns perspektiv. Innovativa förskolan 2.0- studenterna ska skapa en fiktiv förskola med fokus på innovativa miljöer för lek såväl inomhus som utomhus. Det handlar om att söka lösningar utanför det som vi vanligtvis tar för givet. Studenterna ska med stöd av kunskaper om lekens grund, rum och möjligheter och med särskild hänsyn tagen till barns perspektiv, transformera befintliga lekmiljöer så att de kan sägas ha förutsättningar för att stötta barns lek på nya innovativa sätt. Den innovativa förskolan presenteras digitalt i form av tex rörlig bild, VR, AG etc. Presentationen ska innehålla fotografier från de lekmiljöer som studenterna valt att transformera, en utemiljö och en innemiljö.
Följande underlag ska tas fram under VI-dagarna 1. De första två VI-dagarna: Förutom att studenterna så klart ska leka ska de samtala med barn kring lek för att få deras perspektiv som underlag för den innovativa förskolan 2.0 (bildproduktion). Studenterna ska ta två foton, ett foto på en innemiljö och ett foto på en utemiljö. 2. De andra två VI-dagarna: Studenterna ska producera data som underlag för fältstudien/lekstudien. I den här uppgiften är film att föredra. Det innebär att; När studenterna formulerat syften och frågeställningar! Haft handledning där vi lärare i samråd med studenterna kommit fram till studiens design! först då är det dags att dokumentera/filma förslagsvis med den iPad som studenterna använder sig av på övningsförskolan Eftersom studenterna inte får ta med filmen från förskolan, sker bearbetning och analys av filmerna på respektive övningsförskola. Det innebär att det behöver finnas möjlighet för studenterna att göra detta!
Övriga önskvärda aktiviteter LEKA MED BARNEN SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR BARNS LEK STÖTTA BARNS LEK Utmana barns lek
VÄLKOMNA TILL VÅR KONFERENS OM LEK Fältstudien och den innovativa förskolan presenteras på en konferens om lek där intresserade från fältet (förskollärare, chefer etc) och studenter från kursen UVK2 bjuds in- På förmiddagen presenteras fältstudierna och på eftermiddagen presenteras de innovativa förskolorna. Håll ögonen öppna för inbjudan!