Lek, lärande och rörelse 15 hp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Dorota Lembrér Licentiand
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Den estetiska inriktningen
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Regional digital agenda för Östergötland
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Vanningsåkers förskola
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansnätverk förskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Att studera med funktionsnedsättning
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Länsstyrelsen roll och uppdrag
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Barnkonventionen i förskolan
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Validering inom Lärarlyftet
Heby kommuns kvalitetspolicy
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Lek, lärande och rörelse 15 hp Anniqa.Lagergren@hh.se

Kursens innehåll Kursen består av tre teman: lekens rum, lekens grund och lekens möjligheter. Det första temat innehåller historiska och teoretiska perspektiv på lek i relation till lek, kreativitet och innovation. Vidare problematiseras lekbegreppet. Det andra temat fokuserar rum för lek, och kulturskapande samt leksakers och lekredskaps betydelser i fantasi och rollek. Det tredje temat behandlar lekens möjligheter. Ett övergripande område som ingår i kursens samtliga tre teman är lekens praktik och dess relation till lärande, omsorg, välbefinnande och rörelse.

Kursens mål Studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om lek utifrån lekteoretiska perspektiv. Mot bakgrund av detta ska insikter och färdigheter om lekens egenvärde såväl som redskap för lärande utvecklas och omsättas i en empirisk lekstudie som visuellt och muntligt kommuniceras med företrädare för förskolans verksamhet. Målet är också att studenten ska utveckla kunskaper om de villkor för lärande som lekens miljöer och redskap utgör, med särskilt fokus på fantasi, kreativitet, omsorg, välbefinnande och rörelse.

Kursens examinationer Fältstudie- studenterna ska i grupper om fyra genomföra en fältstudie med fokus på barns lek och /eller de redskap som används för leken. Arbetet ska ha en tydlig förankring i barns perspektiv. Innovativa förskolan 2.0- studenterna ska skapa en fiktiv förskola med fokus på innovativa miljöer för lek såväl inomhus som utomhus. Det handlar om att söka lösningar utanför det som vi vanligtvis tar för givet. Studenterna ska med stöd av kunskaper om lekens grund, rum och möjligheter och med särskild hänsyn tagen till barns perspektiv, transformera befintliga lekmiljöer så att de kan sägas ha förutsättningar för att stötta barns lek på nya innovativa sätt. Den innovativa förskolan presenteras digitalt i form av tex rörlig bild, VR, AG etc. Presentationen ska innehålla fotografier från de lekmiljöer som studenterna valt att transformera, en utemiljö och en innemiljö.

Följande underlag ska tas fram under VI-dagarna   1. De första två VI-dagarna: Förutom att studenterna så klart ska leka  ska de samtala med barn kring lek för att få deras perspektiv som underlag för den innovativa förskolan 2.0 (bildproduktion). Studenterna ska ta två foton, ett foto på en innemiljö och ett foto på en utemiljö.  2. De andra två VI-dagarna: Studenterna ska producera data som underlag för fältstudien/lekstudien. I den här uppgiften är film att föredra. Det innebär att; När studenterna formulerat syften och frågeställningar! Haft handledning där vi lärare i samråd med studenterna kommit fram till studiens design! först då är det dags att dokumentera/filma förslagsvis med den iPad som studenterna använder sig av på övningsförskolan  Eftersom studenterna inte får ta med filmen från förskolan, sker bearbetning och analys av filmerna på respektive övningsförskola. Det innebär att det behöver finnas möjlighet för studenterna att göra detta!

Övriga önskvärda aktiviteter LEKA MED BARNEN SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR BARNS LEK STÖTTA BARNS LEK Utmana barns lek

VÄLKOMNA TILL VÅR KONFERENS OM LEK Fältstudien och den innovativa förskolan presenteras på en konferens om lek där intresserade från fältet (förskollärare, chefer etc) och studenter från kursen UVK2 bjuds in- På förmiddagen presenteras fältstudierna och på eftermiddagen presenteras de innovativa förskolorna. Håll ögonen öppna för inbjudan!