Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Advertisements

Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Laholms kommun åk F-9 Antal svar: svarsfrekvens 70% Mars 2016.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2016 Skola:Näshulta friskola - 5.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Hur styrs Sverige?.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och kvinnors förutsättningar och vardag under Vasa-tiden.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
4. Vad ska det bestämmas om?
Problematisering av diplomet
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Skottorpsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regler för upphandling
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Blåkullaskolan
Elev- och Föräldraenkät
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Åtgärdswebben.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Fristående gymnasieskolor
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Timplan för grundskolorna i Angered
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Nya hastighetsgränser
Schyst offentlig upphandling
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Regiongemensam elevenkät 2018
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Referensgrupp
Provisionsinformation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ersättningskollen.
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik? 2019-01-12 Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik? Hej! Jag heter Camilla Wester och jobbar som miljöstrateg i Enköpings kommun. När det här projektet dök upp så såg jag naturligtvis möjligheter, för i Enköpings kommun har vi ingen samordning vad gäller transporter. Vilket resulterade i att jag gick runt till ett par förvaltningschefer och pejlade läget. Jag fick napp hos bland annat skolförvaltningen och dåvarande teknikförvaltningen numera samhällsbyggnadsförvaltningen där de redan var inne på effektivisering av skolskjutsarna. Deras utgångspunkt var förvisso ekonomiska medan mina var mer miljömässiga.

Från verkliga livet… Arbetet har inte varit friktionsfritt, mycket skriverier i tidningarna här är några…

Miljövinst Mål - Skolskjuts Skolskjutsarna ska minska sin energiåtgång med minst 10 %. Med andra ord cirka 340 MWh/år. Beräkningen är gjord utifrån den uppskattade längd som skolskjutsarna kör per år, samt hur mycket en buss drar igenom snitt ( ca 4 l/mil). 1 liter diesel motsvarar 10 kWh. Historier – Äs historien (100 m och taxi), Gåde historien (2 km på hemturen), gymnasieelev 850 mot 3.5 km på hemvägen. Kommunen har vunnit ett överklagande där två flickor får gå 1.5 km till upplockningsplats.

Fakta Enköping 1184 kvadrat kilometer 40 656 invånare 1/3 bor på landsbygden 2 647 868,78 meter 37 kyrkor Copyright Lantmäteriet Vi börjar med lite fakta…

Fakta skola 13 kommunala skolor, 6 privata 2 grundsärskolor 1 gymnasieskola 8 skolskjutsområden 4679 grundskoleelever 1180 gymnasieelever

Nuläge skolskjuts Skolförvaltningen betalar Copyright Lantmäteriet Nuläge skolskjuts Skolförvaltningen betalar Samhällsbyggnadsförvaltningen utför 1189 åker upphandlad skolskjuts 324 gymnasieelever Totalt cirka 2200 skolskjutsberättigade Skolskjutsverksamheten består av skjutsar för ordinarie grundskoleelever, specialskjutsar för elever med särskilda behov, inom både grundskola och gymnasiesärskola, men också skjutsar för ordinarie gymnasieelever. Grundskolans och särskolans skolskjuts är organiserad under Skolförvaltningen och dess förvaltningschef men uppdraget är delegerat till och utförs av Samhällsbyggnadsförvaltningen. Så här har det varit de senaste åren. Den dagliga operativa verksamheten sköts av en trafiksamordnare. Skolskjutsberättigade inkluderar grundskoleelever, gymnasieelever, elever med linjetrafik och elever med specialskjutsar (särskola både grundskola och gymnasiet)

Förslag från Optiplan Översyn av reglemente Se över förvaltningsorganisationen Simulering av restider, väntetider och ramtider. Reglementet saknar information och riktlinjer gällande linjetrafik, borde vara ett förstahandsval för skolskjutsen samt vilka årskurser som ska tillåtas åka med linjetrafiken. Reglementet bör också innehålla en redovisning av ansvarsfördelning mellan kommun och vårdnadshavare. Men även en tydligare koppling till skollagen.

forts. förslag från Optiplan Anmäla sin skolskjuts Öka antalet elever i linjetrafik Följa reglementet Ny upphandling - skolskjutspaket Upphandling – dela in skolorna och dess upptagningsområde i skolskjutspaket. Där en entreprenör kan lämna offert på ett paket eller flera. Vilket ger mindre lokala företag ett chans/möjlighet. Här kommer kommunen också att ställa miljökrav (utgå från miljöstyrningsrådets miljökriterier). Här är viktligt att få till storleken på fordonen så att de inte blir överdimensionerade som idag. Avtalsperioden bör bli längre 6+2 år, bra om avtalsperioden bättre överensstämmer med fordonens avskrivningstid för att få mer kostnadseffektiva anbud.

Skolskjutsreglemente Årskurs Avstånd Förskoleklass - åk 3 2 km Åk 4-6 3 km Åk 7-9 4 km Gymnasiet 6 km (4 km)

Upphandling MSR upphandlingskriterier Miljöledningsarbete Euro klass lV (inköp under avtals tid Euro klass V) Sparsam körning Under hösten genomfördes en upphandling för skolskjutsar. Företaget som vann heter XX de kör bland annat även i Strängnäs om jag förstår det hela rätt. Vi la upp det så att lokal entreprenörer skulle kunna lämna anbud på ett område men så skedde inte, tyvärr. Utan det blev en som tar alla. Vi använde oss av miljöstyrningsrådets upphandlingskriterier för persontransporter. Där man bland annat ställer krav på miljöledningsarbete, Euroklass lV och V, samt sparsam körning.

Miljövinst Mål - Skolskjuts Skolskjutsarna ska minska sin energiåtgång med minst 10 %. Har vi nått målet?

Resultat 2011 2013 28,8 miljoner 27,6 miljoner 85 000 mil 65 000 mil 1,2 miljoner och 20 000 mil Resultat 2011 2013 28,8 miljoner 27,6 miljoner 85 000 mil 65 000 mil 29 bussar 26 bussar Det här har vi lyckats med… Vad gäller milen så beror det bland annat på att vi numer följer reglementet samt att vi hittat fel som själva skolskjuts programvaran genererat som bara finns på papper och inte i verkligheten. Kan meddela att preliminärt så ligger den planerade sträckanför höstterminen 2014 på 56 700 mil.