Leda och planera sokratiska samtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Den hermeneutiska metoden
Samtala om böcker.
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Informationssökning och källkritik
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Att analysera samhällsfrågor
Konsten att leda sig själv
Att samtala med ungdomar om tobak
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
Bedömning.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Sokratiska samtal och läsning Böcker ska blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böckerna läsa människor?
Debattera.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Anställningsintervjun
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Sokratiska samtal Stockholms stadsbibliotek
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Leda och planera sokratiska samtal
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Socialpsykologi.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
4 processer att behärska:
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
Självkänsla.
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Fördjupa din essä.
Kreativa verktyg och metoder
Språkanalys och språkfilosofi
Idrott måndag: Teori i G3
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
U5: Gallring och konkurrens
Att skriva essä.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Etik & moral.
Måndag den 5 februari 2018.
Ett samarbetsprojekt mellan
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Argumenterande text.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Religion.
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Leda och planera sokratiska samtal ann.pihlgren@isd.su.se anns.pihlgren@norrtalje.se www.kunskapskallan.se

De dialogiska dygderna Bildbarhet Självdisciplin Underbyggnad Koncentration Uppriktighet Mod Respekt Generositet Hövlighet Ödmjukhet Lars Lindström med inspiration från Aristoteles och Burbules

Mortimer J. Adlers six great ideas Truth Goodness Beauty Liberty Equality Justice

Planera seminarium Studera underlaget noga och Kontrollera antalet idéer i underlaget Hitta möjliga analys/tolkningsfrågor Hitta den inledande frågan Försök hitta några möjliga värderingsfrågor

Den inledande frågan Bottnar i genuin nyfikenhet från ledarens sida Har inte ett enda svar som är rätt Drar in alla i samtalet Leder till fördjupad förståelse av idéerna i texten Kan besvaras bara genom att man hänvisar till den text som alla läst

Börja den inledande frågan… Hur/vad/vem skulle du välja… Om du var med i den här historien/bilden vad/vem/hur skulle du…. Välj den mening/det ord/den del som du tycker är viktigast…. Döp om underlaget… Håller du med eller inte om huvudidén? Motivera…

En god tolknings/analysfråga Bottnar i egen tveksamhet Har betydelse Går att diskutera Är klart formulerad Är väl avgränsad ?

Förtydliga Undersök antaganden Undersök skäl bevis, orsak Analys- Vad menar du? Förtydliga Vad är huvudpoängen? Vad antar du/det undersökta? Undersök antaganden Vad kan vi anta istället? Vilket antagande ligger bakom? Vilka är dina skäl för att säga så? Undersök skäl bevis, orsak Har du några bevis? Vad ledde fram till detta? Analys- och tolknings- frågor Undersök synvinklar Varför valdes den ståndpunkten? Kan någon annan se det på ett annat sätt? På vilket sätt är … lika/olika…? Vilken är skillnaden mellan… och…? Undersök förutsättningar Vad är underförstått? Vilka konsekvenser skulle det få? Vad händer om förutsättningar försvinner? Hur kan vi veta/ta reda på…? Ifrågasätt Hur kan vi utvärdera detta? Hur kan vi tolka…? Tolka Vad menas med…? Vad betyder….?

Välja Värdera Värderings- frågor Jämföra Uppleva Gissa och önska Hur/vad/vem skulle du välja…? Välja Om det var du, hur/vad/vem skulle du göra…? Välj den del/mening…. som du anser viktigast? Hur skulle du döpa om texten/bilden/låten/…? Värdera Vad skulle du vara beredd att göra för att…? Under vilka förutsättningar skulle du…? Värderings- frågor Vem/vilka av alternativen skulle du vilja…? Vilka anser du är mest lika/olika//sanna/osanna? Jämföra Håller du med om…? Skulle det göra skillnad om…? Vad är/vem har mest rätt/fel av…? Har du själv varit med om något liknande? Uppleva Vilken känsla är starkast här? Vad skulle du tycka/känna om…? Gissa och önska Vad tror du/skulle du vilja händer…? Vad skulle du helst vilja undvika?