Hörsel och Syn LD Hjälpmedel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barnteamet på Syncentralen Halland
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Socialdokumentation Består av två delar!
Att hitta inspiration i nedskärningarnas tid Britta Åkerlund Avdelningschef Sollentuna socialkontor Niklas Ristarp Connie.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Att lita på vår egen förmåga. Att tro att allt är möjligt så länge vi gör det tillsammans. Att planera för framtiden men leva i nuet. Att bry oss om oss.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Flyglinje Oulo-Luleå-Tromsö VeckaPassagerareTotalt platserKabinfaktorBiljettpris %1251 kr %1319 kr %1169.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Mina vårdkontakter blev 2015……
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Utbildningsförvaltningen
Barn som faller mellan stolarna
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Arbetsterapeut Helena Honkamaa.
Patienttelefon för döva
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
iTeam-när tiden inte räcker till
Tandvårdsstöd-översikt
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Månadsrapport oktober 2015
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Självbetjäningsterminal i primärvården
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hjälpmedelsförskrivning
Din lön och din utveckling
9...
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
De nya rutinerna omfattar
De nya rutinerna omfattar
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Syncentralen, Region Norrbotten
Dagrehabilitering Lasarettet i Ystad Information 2018 –
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Medlemsolycksfall – Fritid
Diagnos och delaktighet
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Livsmedel för medicinska ändamål, pumpar och tillbehör
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Inkluderande arbetsliv
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Projektledare Ann-Sofi Medin
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Hörsel och Syn LD Hjälpmedel LD Hjälpmedel består av två förvaltningar Hjälpmedel Dalarna: Hjälpmedelscentral med olika avdelningar: Rörelse, PMB (personliga medicinska behandlingshjälpmedel), KLOK (kommunikation, larm, omgivningskontroll, kognition), Teknisk service, Logistik, Kundservice Styrs av Hjälpmedelsnämnden Dalarna Hjälpmedel landstinget Dalarna: Hörsel och syn med olika avdelningar: Hörcentral, Teknisk hörselvård, Pedagogisk hörselvård, Syncentral, Tolkcentral Styrs av Landstingsstyrelsen Förvaltninschef Verksamhetschefer Avdelningschefer

(ambulerar till Ludvika) Hörcentralen Avdelningschef Bitr. avdelningschef Borlänge hörcentral (ambulerar till Ludvika) 11 (6,5) audionomer 3 assistenter Falu hörcentral 10 audionomer 2 assistenter Mora hörcentral 5 audionomer 2019-01-02

Hörcentralens arbetsområden Diagnostik Hörsel- och yrseldiagnostik på uppdrag av ÖNH-kliniken Re-/habilitering Utprovning, anpassning och förskrivning av hörhjälpmedel 2019-01-02

Hur går en hörapparatutprovning till? Behovsbedömning inkl. hörselundersökning - beställning av hörapparat, ev. avtryckstagning Utprovning och anpassning Återbesök – justering och komplettering Kvalitetssäkring – REM-mätning, tal-i-brus mätning, kvalitetsregistret Hörselbron 2019-01-02

Samverkan Närmaste samarbetspartners Teknisk hörselvård Pedagogisk hörselvård ÖNH-kliniken Tolkcentral Inom hörselvården sker samverkan i team t ex. barnteam, team grav hörselnedsättning, tinnitusteam m fl. THV: Installation i hemmen, hörapparatservice, installation och service skolor, HC:s tekniska utrustning, arbetsplatsanpassningar, kalibrering audiometrar VC PHV: Psykosocial hörselvård. Rehabilitering i grupp och enskilda samtal. Att lära sig leva med sin hns. Kurator, hörselpedagog ÖNH: Medicinsk hörselvård, diagnos och behandling, läkare TC: Förmedlar tolkuppdrag åt hörande, döva, personer med dövblindhet, hörselskadade och vuxendöva. Tolkmetoder: Dövblindtolkning, teckenspråkstolkning, vuxendövtolkning 2019-01-02

Hur kommer jag till Hörselvården? Egen vårdbegäran (72 %) Blankett att fylla i och skicka till Hörcentral eller Pedagogisk hörselvård Remiss från läkare (28 %) Omkring 1 700 nya remisser/vårdbegäran per år till Hörcentral Omkring 2 000 personer kommer för förnyad utprovning av hörapparat varje år För att komma till Pedagogisk hörselvård kan man också fylla i en egen vårdbegäran. 2019-01-02

Vårdgaranti Väntetid från vårdbegäran till behovsbedömning, 90 dagar Väntetid från beslut om behandling (behovsbedömning) till första besök för hörapparatutprovning, 90 dagar 2019-01-02

Väntetid till behovsbedömning Antal väntande Borlänge 8 månader 366 Falun 4 månader 119 Mora 2,5 månader 38 2019-01-02

Väntetid från behovsbedömning till utprovning I samband med behovsbedömningen bokas en ny tid för utprovning, ca 4-6 veckor efter behovsbedömningen. 2019-01-02

Servicemottagningar Öppna servicemottagningar till tekniker Borlänge tisdag och torsdag 09.30-12.00, 13.00-15.00 Falun onsdag 09.30-12.00, 13.00-15.00 Mora måndag 09.00-12.00, 13.00-15.00 Dessutom finns bokade servicetider till audionom varje vecka i Borlänge, Falun, Mora och Ludvika 2019-01-02

Besöksstatistik hörcentralen 2017 Ca 17 000-18 000 besök 3 300 personer fick 5 700 hörapparater, ca 2 000 av dessa har haft hörapparat tidigare Ca 75 % stereoutprovningar 6 000 besök till våra servicemottagningar 15 000 inkommande telefonsamtal har besvarats 6200 diagnostikmätningar 2019-01-02

Avgifter Besöksavgift 150 kr Hjälpmedelsavgift hörapparat 500 kr/hörapparat Hjälpmedelsavgift övriga hjälpmedel 150 kr/hjälpmedel 2019-01-02

Syncentral Dalarna Syncentralen är placerad i Borlänge men har viss mottagning i Mora. Synverksamheten startade 1975 i Falun med ett fåtal medarbetare som utvecklats till att vara 11 st anställda 2018. Idag är det 5 olika yrkeskategorier som arbetar inom området syn. Assistenter, kuratorer, arbetsterapeuter, optiker och chef 2019-01-02

Syncentralens arbetsområde Syncentralen erbjuder tjänster för personer med synnedsättning och deras närstående samt för personer som av medicinska skäl behöver kontaktlinser. Syncentralen arbetar med: Habilitering och rehabilitering av personer med synnedsättning Rådgivning, information och utbildning Utprovning och anpassning av hjälpmedel 2019-01-02

Remisskrav Första kontakten med syncentralen sker via remiss men det finns ett undantag och det är till kurator, dit man kan ringa och få en tid. Syncentralen har tydliga remisskriterier som man måste uppfylla för att få komma. Om man inte uppfyller kraven återsänds remissen. Remissen kan komma från ögonläkare eller annan läkare, optiker, ortoptist eller ögonsjuksköterska. Varje vecka behandlas inkomna remisser och planeras in efter en prioriteringsordning och läggs in på rätt väntelista. Är man inskriven på syncentralen är det bara att höra av sig om behoven förändras så upprättas en egen vårdbegäran. 2019-01-02

Väntetider Syncentralen kan erbjuda en tid till kurator och arbetsterapeut (enskilda besök) inom 3 månader. Till optiker är det väntetider: Nytillpassning av lins ca 8-10 månader, 9 st som står på väntelista Optikpatient, 7 st patienter som skulle ha fått tid 18 10 31 Sambokning (optiker+arbetsterapeut), 10 st som skulle fått tid 18 10 31 2019-01-02

Team Vi arbetar i tre team: Barn och ungdomsteamet 0-20 år Vuxenteamet 21-64 år Seniorteamet 65- år Kurator Patient Optiker Arbetsterapeut 2019-01-02

Kurator Kuratorn erbjuder psykosociala insatser i form av: Olika typer av samtal individuellt och i grupp Stöd till anhöriga Information om samhällets stöd För att komma till kurator om man har en synnedsättning så behövs ingen remiss. Det går bra att ta kontakt med syncentralen. 2019-01-02

Arbetsterapeut Kartlägger förmågan i vardagliga aktiviteter: Läsa och skriva Kommunikation Personlig vård Boende Orientering och förflyttning Fritid Åtgärder som kan bli aktuella efter kartläggningen: Utprovning och träning av förskrivna hjälpmedel Information om nya strategier för att utföra vardagliga aktiviteter Information till patient, anhörig samt eventuell personal om synnedsättningen, dess konsekvenser och tips för att underlätta Råd kring anpassningar av miljön inne och ute 2019-01-02

Optiker Genomför en synundersökning samt provar ut optiska hjälpmedel efter synbehov: Avståndsglasögon Starka läsglasögon Filterglasögon Förstoringsglas TV-kikare Monokulära kikare Medicinska kontaktlinser Har ambulerande mottagning i Mora 2019-01-02

Gruppverksamhet Gruppverksamhet sker vid behov och när underlag finns. Vardagstips: Tips och råd som förenklar din vardag. Du får information, ”prova på” samt utbyta erfarenheter med andra. Samtal: Samtal kring tema synnedsättning Ledsagning: Information och träning kring ledsagningsteknik tillsammans med anhörig Anhöriggrupp: Samtal om att vara anhörig till person med synnedsättning 2019-01-02

Verksamhetsstatistik - Besök Olika besök Antal besök under ett år Nybesök 260 st Återbesök 1400 st Telefonuppföljningar (bokade tfn besök) 435 st Övriga besök (hembesök, teambesök, gruppbesök, gruppteambesök) 370 st Totalt Ca 2500 2019-01-02 Hörsel och Syn, LD Hjälpmedel