Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst"— Presentationens avskrift:

1 Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Eva Sahlén, direktör Sociala nämndernas förvaltning

2 Omsorgen – igår, idag och i morgon
”Vi gamla är föremål för omsorg. Visst är det underbart! Bara vi inte blir till föremål i omsorgen” Ragnar Thoursie

3

4

5 Varför teknik i vård och omsorg?

6 Där händer inte behövs Tillsyn Påminnelse Social kontakt
Struktur i vardagen

7 E-hemtjänst sedan hösten 2013
Biståndsbeslut – hemtjänst där händer inte behövs Trygghetskamera på natten – 102 (31/12-15) Videotelefoni på dagen – 23 (31/12-15) 230 verkställda beslut – flest nattkameror

8 Välfärdsteknik på särskilda boenden
Genom teknik ge ökade möjligheter till aktivering/kommunikation

9 Teknik och miljö

10 Västeråsmodellen Att införa trygghetsskapande teknik inom vård och omsorg för personer med nedsatt beslutsförmåga utan samtycke En rättslig analysmodell En metod för införande Checklista för individbedömning

11 Rättslig analysmodell
Iakttagande Motsvarar att personal håller uppsikt Typ av teknik: Larm Sensor Kamera Inte tvångsåtgärd Åtgärdande Motsvarar att personal ingriper Lås Grind Tvångsåtgärd

12 Mobil dokumentation Kvalitetsregister
och övrig dokumentation med stöd av mobil teknik

13 Testbädden MISTEL Idé Behov
Mötesplats för Innovation i Samverkan -TEstbädd för Livskvalitet Jag har en idé! Jag har behov av… Idé Kommersiell framgång! Behov Delaktighet, samverkan och framtid MISTEL ska bli ett kompetenscenter som gör det möjligt att snabbare och mer organiserat utveckla innovationer mot kommersiell framgång. MISTEL erbjuder tjänster genom hela processen. Med hjälp av slutanvändare i en verklig testmiljö och samarbetande partners, når fler ändamålsenliga innovationer fram till äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Genom att arbeta på det här sättet – skapar vi delaktighet, samverkan och framtid! MISTEL erbjuder tjänster under innovationsprocessens olika faser (idé, koncept, utveckling och kommersialisering) där MISTEL ser till att alltid involvera den tänkta målgruppen, genom detta skapas förutsättningar för att innovationen ska bli både känd och fungera kommersiellt. Utöver det hjälper våra samarbetspartners dig med att nå ut på marknaden. Men MISTEL gör inte allt detta på egen hand – vi har knutit till oss många samarbetspartners. Almi Mälardalens Högskola Attendo SPF NovaMedtech Landstinget och HMC Hallstahammar Robotdalen PRO Bostads AB Mimer Västerås Science Park Länsstyrelsen

14 Typer av innovationsupphandling
E-hemtjänst SILVER

15 Skepsisen ökar med avståndet
Allmänheten Media Lagstiftaren Professioner Biståndshandläggare Stödprocesser Delar vardag Anhöriga Personal Brukaren Användaren själv

16 Återstår att fortsätta utveckla
Juridiken - samtycke Identifiera behov - tjänstedesign Upphandling Kostnadseffektivitet Implementering –från pilot till bredd Förvalta system Långsiktig strategi

17


Ladda ner ppt "Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst"

Liknande presentationer


Google-annonser