Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti 25.9.2018 kl.8.30-12.00.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Nationell Patient Översikt
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En plattform för samhällsekonomisk analys
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Analysseminarium – ÖK februari
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
- Mottagare, medborgare, medskapare
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Länsgemensam ledning i samverkan
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Språkinlärning på talets grund
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Individuellt lärande tillsammans
Sammanfattning av grupparbeten ( )
Nationell Patient Översikt
Seminarium: Mot ett heltäckande Navigator-nätverk ti kl. 8
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Utfall/resultat och produkter så här långt
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Smartare möten – effektivare uppföljning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Workshoparbete kring vinjett & servicekarta
Nästa steg regionkalmar.se.
Navigator-nätverkets seminarium: Svenskspråkiga ungas uppfattningar om eget liv, välmående och framtid ons kl
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Navigator-nätverkets slutseminarium
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Navigatorn.
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti 25.9.2018 kl.8.30-12.00

Program 25.9.2018 8.30-9.00 Kaffe 9.00 Välkommen Frida Westerback & Ilse Julkunen (Mathilda Wrede-institutet, Helsingfors universitet) 9.10 Prof. Judith Metz (Hogeschool van Amsterdam): Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation 10.10 Paus 10.25 Mot ett heltäckande tvåspråkigt Navigator-nätverk? Inledande workshopsresultat & presentation av projektdesign 10.45 Workshoparbete 11.45 Avslutning   Westerback 25.9.2018

Seminarieserien riktar sig till ungdomsaktörer i huvudstadsregionen som erbjuder välfärdsservice till målgruppen 15–29-åringar. Intresset är att stödja utvecklandet av det tvåspråkiga Ohjaamo/Navigator-arbetet och syftet är att skapa ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Nätverket erbjuder en plattform för kompetensutveckling genom reflektion kring teori och praktik tillsammans med inbjudna sakkunniga, professionella och unga vuxna. Westerback 25.9.2018

I praktiken I praktiken förverkligas projektet i form av arbetsseminarier under hösten - tillämpar ett Living Lab-tillvägagångssätt (centrala element) - professor Judith Metz fungerar som mentor för processen - användning av vinjetter - servicebrukare/unga vuxna deltar i processen (N=7) - forskarsocialarbetare dokumenterar processen - studerande på kandidat- och magisternivå dokumenterar processen från de ungas samt tredje sektorns perspektiv - ledningsnivå/beslutsfattare involveras Projektet inleddes med ett startseminarium den 12.6.2018. Westerback 25.9.2018

Hösten 2018 - upplägg 25.9.2018 kl.8.30-12.00 17.10.2018 kl.8.30-12.00 Slutseminarium (23.1.2019) Uppföljning Westerback 25.9.2018

Service-brukare/ erfarenhets-experter Ledare Politiker Service-brukare/ erfarenhets-experter Mathilda Wrede-institutet Servicebrukare Arbets-gemenskaper/praktiker Studerande Medborgare och organisationer Forskare Forskare inom olika vetenskapsdiscipliner Westerback 25.9.2018 Jmf. Satka (2016, 19)

Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation Prof. Judith Metz (Hogeschool van Amsterdam) Westerback 25.9.2018

Westerback 25.9.2018

Mot ett heltäckande Navigator-nätverk Mot ett heltäckande Navigator-nätverk? Inledande workshopsresultat & presentation av projektdesign Westerback 25.9.2018

Varför Navigator-service? Navigatorerna är multiprofessionella lågtröskelservicepunkter för under 30-åriga unga vuxna. Navigatorerna stöder unga i frågor gällande arbete, studier, livshantering och välmående. Klara strukturer för det svenskspråkiga lösningarna saknas ännu => nätverksarbete i samarbete med det svenskspråkiga servicenätverket. Det svenskspråkiga servicenätverket av ungdomstjänster är splittrat och det saknas en lättgripbar helhetsbild av de olika tjänsterna. Kontinuerliga förändringar i strukturerna gör det utmanande att hålla sig uppdaterad. Att föra samman tvåspråkiga nätverk kräver tid samt ändamålsenliga resurser och kännedom om aktörer och deras roller och strukturer. Det förefaller som om Navigator-modellen svarar på ett viktigt servicebehov och utgör ett steg i rätt riktning när det gäller organisering av sektoröverskridande välfärdstjänster för unga vuxna. De ungas feedback och serviceupplevelser nationellt bekräftar detta. Hur de svenskspråkiga unga förhåller sig till servicen finns det för tillfället lite kunskap om. Av de servicebrukare som tar del av det föreliggande utvecklingsprojektet, uppger 43% sig ha serviceerfarenheter av Navigatorn. Ingen av dem har fått service på svenska och de förhåller sig något kritiskt till den bristande servicen på svenska inom Navigatorn. Westerback 25.9.2018

Ambitioner Föreliggande utvecklingsprocess strävar efter att stödja utvecklandet av det tvåspråkiga Ohjaamo/Navigator-arbetet i syftet att erbjuda svenskspråkig mångsektoriell/mångprofessionell Navigator-service till svenskspråkiga unga vuxna i åldern 15-29 år. Målsättningen är att stärka tillgängligheten av servicen (palvelun saavutettavuuden vahvistaminen) för svenskspråkiga unga vuxna. Navigator-servicenätverket garanterar service på svenska - de svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. För att förverkliga detta skapas ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Processen resulterar i ett samarbetsnätverk som är väl förankrat i ledning och servicestrukturer där professionella stöder unga vuxna på nya sätt. Westerback 25.9.2018

Living Lab-processen och förverkligande Fas 1: Ambition, projektdesign Fas 2: Val av BPU-deltagare Fas 3: Grundförutsättningar Fas 4: Formulering av mål och handlingsplan Fas 5: Förverkligande Fas 6: Resultat, produkter, spridning Act Plan Check Do Westerback 25.9.2018

Living Lab-processen Living Lab-processen utgår ifrån The Best Practice Unit (BPU)-modellen, som är en modell för inlärning, forskning och utveckling. BPU-modellen strävar specifikt efter att utveckla professionell praktik genom att kombinera innovation och forskning (Wilken m.fl. 2013, 131). Modellen har tillämpats till exempel i Nederländerna inom ramen för utvecklingsprojekt, där professionella, forskare och andra relevanta aktörer samarbetat kring utveckling av praxis. BPU-processen strävar slutligen efter att förbättra kommunikationen och dialogen mellan centrala nyckelaktörer. Tidigare erfarenheter av internationella BPU-processer visar att denna typ av samarbete resulterade i större kunskap och förståelse för varandras perspektiv och ståndpunkter. Westerback 25.9.2018

Workshopresultat 12.6.2018 Westerback 25.9.2018

Aktörernas styrkor som stöder det gemensamma arbetet Vilja att samarbeta, hitta nya samarbetssätt Ser nyttan i det mångsektoriella arbetet Arbetar med den unga i fokus Intresse, kunskap & öppenhet Flexibilitet ”Thinking outside the box” Westerback 25.9.2018

Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för servicebrukare Smidigare tjänster och processer Låg tröskel att söka hjälp, service under samma tak Förkortade övergångsskeden Förbättrad tillgång till och bredd på servicen Effektivare, bekvämt, tryggt, bättre, snabbare Holistiskt klientperspektiv Westerback 25.9.2018

Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för anställda Delad kunskap, delat ansvar Bredda det egna kunnande, lära sig av andra Nya perspektiv Minskar stress Westerback 25.9.2018

Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för organisationen Smidigare arbetssätt Synergieffekter Kännedom om tjänster i nätverken Effektivitet Gemensam marknadsföring Bättre resultat Westerback 25.9.2018

Behov av gemensamma insatser för servicebrukarens bästa Bättre kontakt mellan aktörer, smidigare övergångar mellan tjänster Gemensamt forum eller kommunikationskanal för de som jobbar med unga på svenska Tydliggörande av roller och rollfördelning Uppluckring av organisationsgränser Aktivare kommunikation mellan ledning och praktiker Westerback 25.9.2018

Hur förverkliga meningsfulla och gemensamma insatser Servicekarta över svensk service (inkl. kontaktuppgifter) Kartläggning av de olika nätverken Att ledningen lyssnar på arbetstagarnas önskemål gällande processer Westerback 25.9.2018

Vilka aktörer behövs? Hälsovård (hälsostation, psykiatri) 5/5 TE-tjänster 4/5 Socialservice 4/5 Sveps 4/5 FPA 4/5 Navigatorn 3/5 Krisjouren för unga 3/5 Uppsökande ungdomsarbete (Sveps) 3/5 Studiehandledare 1/5 Anhöriga 1/5 Westerback 25.9.2018

Utfall/resultat och produkter så här långt 1.1. Nätverket består av "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, mångprofessionellt team. Utfall 1: Ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Samarbetsnätverket är förankrat i ledning och servicestrukturer där professionella stöder unga vuxna på nya sätt. 2.1. En processbeskrivning över hur Navigator-nätverket fungerar på svenska samt hur svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. 2.2. En nätverkskarta över befintliga svenskspråkiga välfärdstjänster. 2.3. Kommunikationsplan (internt och utåt) Utfall 2: Konkreta verktyg som stöder de professionella i sitt arbete. Westerback 25.9.2018

Spridning av utvecklingsprojektet En projektrapport över utvecklingsprocessen. En magisteravhandling med fokus på de ungas delaktighet. En vetenskaplig artikel. Utfall 3: Analyser och rapportering (spridning) Utfall x Westerback 25.9.2018

Workshop Grupp 1) Utfall 1.1. Grupp 2) Utfall 2.1. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket. Westerback 25.9.2018