ÅTGÄRDSPROGRAM
Två grundtankar: 1. Lagarbete Barn / Förälder / Personal ”Likvärdiga” 2. Helhetssyn på barnet
P F B P F B
Kärt barn har många namn: Åtgärdsprogram Handlingsplan Utvecklingsplan ISP
Åtgärdsprogram ! 1. Ett strukturerat sätt att stödja barn i svårigheter! _______________________________________________________________
Åtgärd = Att göra
ATT ARBETA MED DET SOM ÄR MÖJLIGT ATT FÖRÄNDRA. INTE VAD VI ÖNSKAR KUNNA FÖRÄNDRA
Vad får människor att vilja förändringar och utveckling??? - Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Någon jag uppskattar vädjar. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv - maktmotiv (kunna påverka)
Vad får människor att vilja förändringar och utveckling??? - Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Relation som bär. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv
ÅTGÄRDSPROGRAM Problemprecisering (nuläge) Mål Planering av strategier (förhållningssätt, bemötande, metoder) Uppföljning Utvärdering
Nulägesbeskrivning: - beskrivning av problemet - fokusering/tydliggörande - vilka behov har barnet? - på vilken nivå ligger svårigheterna
Problemformulering måste alltid baseras på observationer för att få en helhetsbild av barnets utveckling. - kognitivt - emotionellt (självbild) - socialt - motoriskt
”Just when you think you know something, you have to look at it in another way. Even though it may seem silly or wrong, you must try” (Mr Keating, Döda poeters sällskap)
Tre delar: INSIKT Bli medveten om egna resurser och möjligheter UTSIKT Realistisk bild av vilka möjligheter som finns AVSIKT Vad krävs av mig för att komma till målet
MÅL VISIONER DELMÅL
För att kunna utvärderas måste mål vara: - konkreta - realistiska - tidsbestämda
Åtgärder = Vad göra? - Precisering av strategier utifrån problemformulering och analys. - Småstegsmetoden utifrån delmål - Förhållningssätt - Vem gör vad - Planering för utvärdering
UTVÄRDERING Bygg på det positiva! Bygg på det som lyckats! Konsolidera!!! Nytt avstamp
Fördelar för barnet: - Kan se, förstå och känna igen det egna sammanhanget - Kan känna igen och utgå från egna förutsättningar - Kan följa egna förändringar och framsteg; självbilden - Stöd att ta eget ansvar - Underlättar att uppnå egna mål - Realistiska förväntningar - Ger delaktighet och gemensamma mål
Fördelar för föräldern: - Kan lättare se och följa sitt barns utveckling - Vet vad som beslutas, varför och vem som har ansvar för vad. - Kan följa upp vad som planerats och beslutats - Åtgärder glöms inte bort - Ger delaktighet
Fördelar för pedagogen: - Bättre kunskap om barnet genom strukturerad samverkan med förälder. - Ger delat och tydligt ansvar - Lättare att sätta realistiska mål - Val av metod och insatser bygger på barnets behov - Tydligare yrkesroll - Motverkar utbränning
Styrande Beteende Resultat värderingar Jag väljer Övertyga Tryck och ämne den andre mottryck Jag har rätt Låsning eller ensidig anpassning Fritt ämnes- Öppen God val. Olika ömsesidig problem- istället för diskussion lösning rätt eller fel
NULÄGESBESKRIVNING Konkret Generaliserande beskrivande Diagnoser Nedbrutet i beteendetermer Situationsbeskrivning MÅL Delmål Visioner SPRÅK Neutralt Värderande Beskrivande
FÖRHÅLLNINGSSÄTT Respekt Lika Olika roller Föräldrar ytterst Frälsnings-ansvariga för mentalitet sina barn PLANERING Planering, men Helt gemensam inte låsning planering FOKUS Såväl barn, grupp Enbart barnet som förhållningssätt
UTVÄRDERING Bygga på det Arkeologi positiva Problemfixering