ÅTGÄRDSPROGRAM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Pedagogisk verksamhetsidé
Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Kritiskt tänkande och reflektion
Hej och välkomna!.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Förskolan Ekot´s modell för
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Nonviolent Communication
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
på personer i behov av hjälp
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Coachande samtal.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Gnosjö kommuns styrmodell
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

ÅTGÄRDSPROGRAM

Två grundtankar: 1. Lagarbete Barn / Förälder / Personal ”Likvärdiga” 2. Helhetssyn på barnet

P F B P F B

Kärt barn har många namn: Åtgärdsprogram Handlingsplan Utvecklingsplan ISP

Åtgärdsprogram ! 1. Ett strukturerat sätt att stödja barn i svårigheter! _______________________________________________________________

Åtgärd = Att göra

ATT ARBETA MED DET SOM ÄR MÖJLIGT ATT FÖRÄNDRA. INTE VAD VI ÖNSKAR KUNNA FÖRÄNDRA

Vad får människor att vilja förändringar och utveckling??? - Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Någon jag uppskattar vädjar. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv - maktmotiv (kunna påverka)

Vad får människor att vilja förändringar och utveckling??? - Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Relation som bär. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv

ÅTGÄRDSPROGRAM Problemprecisering (nuläge) Mål Planering av strategier (förhållningssätt, bemötande, metoder) Uppföljning Utvärdering

Nulägesbeskrivning: - beskrivning av problemet - fokusering/tydliggörande - vilka behov har barnet? - på vilken nivå ligger svårigheterna

Problemformulering måste alltid baseras på observationer för att få en helhetsbild av barnets utveckling. - kognitivt - emotionellt (självbild) - socialt - motoriskt

”Just when you think you know something, you have to look at it in another way. Even though it may seem silly or wrong, you must try” (Mr Keating, Döda poeters sällskap)

Tre delar: INSIKT Bli medveten om egna resurser och möjligheter UTSIKT Realistisk bild av vilka möjligheter som finns AVSIKT Vad krävs av mig för att komma till målet

MÅL VISIONER DELMÅL

För att kunna utvärderas måste mål vara: - konkreta - realistiska - tidsbestämda

Åtgärder = Vad göra? - Precisering av strategier utifrån problemformulering och analys. - Småstegsmetoden utifrån delmål - Förhållningssätt - Vem gör vad - Planering för utvärdering

UTVÄRDERING Bygg på det positiva! Bygg på det som lyckats! Konsolidera!!! Nytt avstamp

Fördelar för barnet: - Kan se, förstå och känna igen det egna sammanhanget - Kan känna igen och utgå från egna förutsättningar - Kan följa egna förändringar och framsteg; självbilden - Stöd att ta eget ansvar - Underlättar att uppnå egna mål - Realistiska förväntningar - Ger delaktighet och gemensamma mål

Fördelar för föräldern: - Kan lättare se och följa sitt barns utveckling - Vet vad som beslutas, varför och vem som har ansvar för vad. - Kan följa upp vad som planerats och beslutats - Åtgärder glöms inte bort - Ger delaktighet

Fördelar för pedagogen: - Bättre kunskap om barnet genom strukturerad samverkan med förälder. - Ger delat och tydligt ansvar - Lättare att sätta realistiska mål - Val av metod och insatser bygger på barnets behov - Tydligare yrkesroll - Motverkar utbränning

Styrande Beteende Resultat värderingar Jag väljer Övertyga Tryck och ämne den andre mottryck Jag har rätt Låsning eller ensidig anpassning Fritt ämnes- Öppen God val. Olika ömsesidig problem- istället för diskussion lösning rätt eller fel

NULÄGESBESKRIVNING Konkret Generaliserande beskrivande Diagnoser Nedbrutet i beteendetermer Situationsbeskrivning MÅL Delmål Visioner SPRÅK Neutralt Värderande Beskrivande

FÖRHÅLLNINGSSÄTT Respekt Lika Olika roller Föräldrar ytterst Frälsnings-ansvariga för mentalitet sina barn PLANERING Planering, men Helt gemensam inte låsning planering FOKUS Såväl barn, grupp Enbart barnet som förhållningssätt

UTVÄRDERING Bygga på det Arkeologi positiva Problemfixering