Frihetstiden och 1800-talet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Stormaktstid till Frihetstid
Advertisements

Frihetstiden
Frihetstiden
1800-talet.
Frihetstiden
Utkik Historia: s , Frihetstiden
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Ett förslag på arbetsgång
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Ett imperium ungefär 500 f.Kr – 500 e.Kr. Romulus och Remus.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
HATTAR OCH MÖSSOR. Theo och Gabbe och Molly.. HATTAR OCH MÖSSOR, TVÅ POLITISKA PARTIER. Under Frihetstiden var det många och långa diskussioner i Riksdagen.
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
Södra Europa Puls Geografi Europa s Länder i södra Europa s  Portugal  Spanien  Italien  Slovenien  Kroatien  Bosnien- Hercegovina.
Östersjöriket Sverige
Tal, mönster och räkning
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Konflikter och hotbilder
Den industriella revolutionen
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Mode Medeltiden del 8 åk 4.
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Östersjöriket Sverige
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Finland får en riksdag.
Stormaktstiden Drottning Kristina Sverige under den här perioden
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Iris Rosengren Larsson
Verkar otroligt ! General Dwight D. Eisenhower hade rätt när han gav order om att man skulle göra filmerna och ta fotona.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Vilhelm Moberg
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Upplysningen 1700.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Frihetstiden
Industriella revolutionen
Så styrs Sverige.
Frihetstiden och 1800-talet
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Medeltiden The Dark Ages
Berlinmuren.
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Homo sapiens.
Ett klasslöst samhälle
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Källkritik och historiska källor
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Frihetstiden Enväldet Gustav III.
Industriella revolutionen
Catha Glaas Herrängens skola
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

Frihetstiden och 1800-talet Kolla på vykorten Vad berättar de om? Frihetstiden och 1800-talet Historia VT år 6 Catha Glaas

Frihetstiden, jordbruk och handel Lektion 1 v 15 Se filmen Frihetstiden del 1 - Potatis, siden och mycket mera som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Kungens makt - jordbruk, matvanor - Levnadsvillkor (Bostäder, arbete osv) 2. Läs s 192 -195 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför den här tiden kallas Frihetstiden? - Grundlagar och varför de behövdes - riksdag, riksråd och Arvid Horn - jordbruket - handel (järnexport, lyximport och Ostindiska kompaniet och slavar) Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: Tankekarta från filmen samt faktatext

Ansvar: Stencil med uppgifter Uppgifter på Skansen Hur levde man på 1700-talet? Uppgift: Besök Skansen, gå runt bland gårdarna/husen och svara på frågor. Ansvar: Stencil med uppgifter

Ansvar: Se avsnittet, samla fakta. Extralektion Historieätarna Se Historieätarna: https://www.so-rummet.se/content/historieatarna-avsnitt-5-frihetstiden Rita en tabell i ditt anteckningsbok och samla fakta från avsnittet. Historieätarna Bönderna Politik Handel Ansvar: Se avsnittet, samla fakta.

Vetenskapsmännen Lektion 1 v 16 Se filmen Frihetstiden del II – Några svenska snillen som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Upplysningen - vetenskapsmännen (varför män – inte kvinnor?) - vetenskapsakademin 2. Läs s 196-197 + blå rutan på s 201 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför tiden kallas Upplysningen - Carl von Linné (Mer fakta finns t.ex. på SO-rummet. ) - Eva Ekeblad och hur hennes uppfinning gav fler mat. - Anders Celsius - Christopher Polhem - Carl William Scheele Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän

Två partier i riksdagen Lektion 2 v 16 Grupparbete 1. Arbeta i grupper om 4. Läs s 198-201 Ta reda på - vad hattar och mössor är? - ta fram argument för och emot att ta upp kriget mot Ryssland igen efter freden I Nystad. Utgå från det ni har lärt er tidigare om krig och det ni läst om hattarna och mössorna. 2. Dela upp er i grupp i hattar och mössor. Låtsas att ni är två av dagens riksdagspartier och genomför en debatt. Ni kan få spela upp er debatt inför resten av klassen. Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän

Gustav III Lektion 1 v 17 Grupparbete Gör en tidslinje över Frihetstidens regenter. Berätta kort om varje kung/drottning. 2. Läs s 202- 203, skriv om detta: - hur Gustav III tar makten - varför man säger att Frihetstiden tar slut - den olika synen på Frihetstiden genom historien - en upplyst monark? - varför Gustav III införde religionsfrihet - slavhandel Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik) samt Gustav III Ulrika Eleonora 1719- 1720 nya grundlagar, lite makt; Riksdag vart tredje år Fredrik I 1720 – 1751 ….. Ansvar: S. 202-203 Tidslinje; regenter Faktattext

På Livrustkammaren finns kläderna, vapnet och blodet kvar. Konst, kultur och mord Lektion 2 v 17 Faktatext Läs s 204-207 Skriv en faktatext som handlar om: De nya akademierna - Några ”kulturkändisar”. - Tidens mode och hygien - Språket Varför Gustav III fick olika grupper i samhället emot sig. Hur Gustav III blev enväldig Varför han mördades av adelsmän Vad som hände i Frankrike under samma tid Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik. ) På Livrustkammaren finns kläderna, vapnet och blodet kvar. Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän

Rutger Macklean, skiftet och befolkningsökningen Lektion 1 v 18 Orsaker och konsekvens Rutger Macklean, skiftet och befolkningsökningen Se Utbildningsklippet om effektivare jordbruk på sli.se. 2. Läs s 208 – 215 3. Skriv en kort faktatext om Gustav IV Adolf och hur Sverige förlorar Finland. 3. Ange så många orsaker du kan komma på till att jordbruket förändrades så mycket under 1800-talet och konsekvenser av detta. 4. Välj en av konsekvenserna och skapa en konsekvenskedja av den… dvs…. XXXXXXX är en konsekvens av jordbruksreformen. Tack vare denna konsekvens hände följande….. Svara på frågorna: a.) Hur märker vi i dagens Sverige av 1800-talets jordbruksreform? b. ) Googla på Rutger Macklean och berätta om vem han var och varför han är viktig. 6. ) Skriv så många orsaker du kan komma på till att befolkningen ökade och konsekvenser av detta. (Ledtrådar; potatis, vaccin, fred, nya matvarnor, nya ”befokningsgrupper”) Ansvar: S. 208-215 Träna konsekvensskedjor

Ny kungaätt, ny grundlag, nya idéer Lektion 1 v 20 fakta + resonera Ny kungaätt, ny grundlag, nya idéer Se film sli.se Karljohanstiden 1809-1844 samt Skriv en text som handlar om: - den nya grundlagen - Karl Johan Bernadotte - Unionen mellan Sverige och Norge (fred i 200 år) - Nya idéer i samhället (konservativa och liberala) - Livet i städerna Gör uppgiften som du får av Catha på papper. 4. Resonera kring en eller flera av följande saker: - Varför man valde en skicklig militär som ny kung? - Hur Sverige har lyckats hålla sig utanför krig i 200 år och hur det påverkat oss? - Varför Karl XIV var konservativ, vad fruktade han skulle hända om samhället förändrades för snabbt. Påverkades han av att ha upplevt Franska revolutionen? - Berätta om kvinnors arbeten och jämför tex. ammans situation med en statares. - Jämför barnens arbetstidens med hur det är idag – för barn? – för vuxna? Landet styrs av Fördelar Nackdelar Enväldig kung Adelsmän i riksråd Parlamentarism Ansvar: S. 216 -219 Skriv fakta resonera

Städer, folkrörelser och maskiner Lektion 1 v 20 Analysmodellen Städer, folkrörelser och maskiner Se filmen Nya maskiner på sli.se 2. Läs s 220-225 Skriv en tankekarta med fakta 3. Gör arbetsbladet ”skolor och folkrörelser” (träna analysmodellen) 4. Skriv en kort faktatext om ångmaskinen -fördelar - vilka förändringar de nya förändringarna skapade - ångmaskinen gjorde oss beroende av olja och kol vilket inte är miljövänligt så vad försöker vi hitta tillbaka till för energikällor idag? 2 Orsaker till problemet 1. Vad är problemet? 3. Vilka kan konsekvenserna bli? 4. Lösning Analysmodellen Ansvar: S. 220-225 Arbetsblad samt faktatext

Det nya Sverige. Klassamhälle och utvandring Lektion 2 v 20 Begrepp, konsekvenser Det nya Sverige. Klassamhälle och utvandring Läs s 226-229 och svara på frågorna nedan. År 1863 får Sverige en ny organisation. Mellan vilka olika delar i samhället fördelades ansvaret och makten? På vilket sätt kan man säga att ståndssamhället blev ett klassamhälle? Vilka grupper i samhället hade fortfarande inte något att säga till om? Varför lämnade människor Sverige i slutet av 1800-talet? Vilka likheter kan du se mellan 1800-talets svenskar som flyttade från Sverige med de människor som flyttar till Sverige idag? Ansvar: S. 226-229 Svara på frågor

Träna inför provet Använd dina anteckningar från lektionerna, uppgifterna från power pointen samt s. 190- 229 i Boken Upptäck historia. Du ska kunna det här: Vad som menas med Frihetstiden. Hur Sveriges ekonomi förändrades under frihetstiden. Några viktiga vetenskapsmän/kvinnor från upplysningstiden. Några viktiga upptäckter och deras betydelse. Hur Sverige styrdes. Jämföra det med tiden före och hur Sverige styrs idag. Hur Gustav III tog makten. På vilket sätt Gustav III förändrade Sverige. Varför Gustav III mördades. Vem Carl Michael Bellman var. Hur det var att leva i Sverige på 1700-talet. Hur jordbruket förändrades. Orsaker och konsekvenser av det förändrade jordbruket. Hur befolkningen kunde öka så snabbt. Orsaker och konsekvenser. Vad Upplysningen är? På vilket sätt upplysningen förändrade Sverige. ( kunna ge exempel) Hur livet var i städerna? Nya uppfinningar, fabriker och transporter. Om problem i samhället och folkrörelser. Hur Sveriges nya organisation fungerar. Viktiga begrepp (Se längst ned på sidorna i boken) Ansvar: Plugga väl