Bedömning för lärande 31/10

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Advertisements

Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
BFL Bedömning för lärande
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Exklusive nyanlända elever
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
XX kommun Kommunikationsplan.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Riktlinjer för betygssättning
BFL Nuläge och framåt ….
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Bedömning för lärande 31/10 9-11 Christian Lundahl 11-12.30 Lunch 12.30-13.30 Christian Lundahl 13.30-14 Fika 14-14.45 Frågor Välkomna!

Detta har hänt 25/11 2011 alla rektorer CL 1/1dag 31/5 Piloter o rektorer CL 1/1 dag 19/6 Piloter ½ dag 27/8 Piloter o rektorer ½ dag 19/9 Piloter ½ dag 1/10 Piloter o rektorer CL 1/1 dag

Detta kommer att hända 30/10 Lärare CL 1/1 dag 31/10 Lärare CL 1/1 dag 15/11 Piloter ½ dag 12/12 Piloter o rektorer ½ dag Vt-13 BFL i praktiken, Lärare provar och delar med sig 26/2 Piloter o rektorer ½ dag 11/4 Piloter o rektorer ½ dag

Syfte Högre måluppfyllelse Vart skall eleven? Vart är eleven nu? Bli allt bättre på den formativa bedömningens kärna: Vart skall eleven? Klargöra och skapa delaktighet i intentionerna med undervisningen och skolans utgångspunkter för att eleverna ska lyckas med sitt lärande Vart är eleven nu? Skaffa tecken/bevis som kan visa i vilken utsträckning eleverna lärt/förstått samt vad och varför eleverna har svårt med vissa saker Hur kommer man dit? Ge återkoppling som för lärandet framåt, återkopplingen får konsekvenser och leder till revidering av arbetet/tanken

Varje lärare utvecklar sin praktik med gruppens stöd Utgångspunkter Lärare lär av varandra Lärare möts i samtalsgrupper med en samtalsledare Personlig handlingsplan utarbetas, detta prövar jag Varje lärare utvecklar sin praktik med gruppens stöd

Förväntade effekter Alla rektorer och lärare har goda kunskaper om BFL Samtalsledare leder BFL-grupper på sin skola där lärare blir medvetna om de avgörande stegen I BFL Lärare och elever använder BFL som ett redskap för elevers lärande Lärare anpassar undervisningen och arbetet utifrån var eleverna befinner sig i förhållande till målet

Blogg http://bedomningforlarandeiornskoldsvik.wordpress.com/