Bedömning för lärande 31/10 9-11 Christian Lundahl 11-12.30 Lunch 12.30-13.30 Christian Lundahl 13.30-14 Fika 14-14.45 Frågor Välkomna!
Detta har hänt 25/11 2011 alla rektorer CL 1/1dag 31/5 Piloter o rektorer CL 1/1 dag 19/6 Piloter ½ dag 27/8 Piloter o rektorer ½ dag 19/9 Piloter ½ dag 1/10 Piloter o rektorer CL 1/1 dag
Detta kommer att hända 30/10 Lärare CL 1/1 dag 31/10 Lärare CL 1/1 dag 15/11 Piloter ½ dag 12/12 Piloter o rektorer ½ dag Vt-13 BFL i praktiken, Lärare provar och delar med sig 26/2 Piloter o rektorer ½ dag 11/4 Piloter o rektorer ½ dag
Syfte Högre måluppfyllelse Vart skall eleven? Vart är eleven nu? Bli allt bättre på den formativa bedömningens kärna: Vart skall eleven? Klargöra och skapa delaktighet i intentionerna med undervisningen och skolans utgångspunkter för att eleverna ska lyckas med sitt lärande Vart är eleven nu? Skaffa tecken/bevis som kan visa i vilken utsträckning eleverna lärt/förstått samt vad och varför eleverna har svårt med vissa saker Hur kommer man dit? Ge återkoppling som för lärandet framåt, återkopplingen får konsekvenser och leder till revidering av arbetet/tanken
Varje lärare utvecklar sin praktik med gruppens stöd Utgångspunkter Lärare lär av varandra Lärare möts i samtalsgrupper med en samtalsledare Personlig handlingsplan utarbetas, detta prövar jag Varje lärare utvecklar sin praktik med gruppens stöd
Förväntade effekter Alla rektorer och lärare har goda kunskaper om BFL Samtalsledare leder BFL-grupper på sin skola där lärare blir medvetna om de avgörande stegen I BFL Lärare och elever använder BFL som ett redskap för elevers lärande Lärare anpassar undervisningen och arbetet utifrån var eleverna befinner sig i förhållande till målet
Blogg http://bedomningforlarandeiornskoldsvik.wordpress.com/