Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra? Vad gör vi idag? Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra? Centralt innehåll: matematik, svenska, hälsa, natur – hänger ihop med 1-3 Synliggöra uppdraget Måluppfyllelse föräldraenkät: Intresseväckande undervisning som är utvecklande för barnen. Verksamheten behöver utveckla arbetsro samt anpassas mer efter barnens behov. Måluppfyllelse skolornas analys: Förberedda för skolan – svenska, matematik och socialt Mål för verksamheten behöver tas fram utifrån kap 5. Dialog i förskoleklass Lgr 11 & stödmaterialet Besök i verksamheten SKA-dokument Bro mellan förskola och skola. Vad är centralt i uppdraget? Dialoger och samtal Erfarenhetsutbyte Sluta med skolifiering – lustfyllt, nyfiket lärande Ämnesövergripande -inspireras av förskolan Mer tematiskt arbete Implementering och målformulering - Kompetens för livet, Lust att lära rätt att lyckas Informera föräldrar om vad förskoleklass är Vad är kvalitet i förskoleklass? Hur mäter vi måluppfyllelse? Leken – vad betyder ordet? Social träning Modersmål Samverkan skolan Tro på egna förmågan Rast i förskoleklass? Organisation – tid och rum Genus Övergångar Problemlösning Relationer/förhållningssätt Kommunicera på olika sätt Utforska, beskriva och rörelse Demokratiskt och empatiskt Förhållningssätt. Digital teknik