Nätverksträff 14 febr 2018 Uppföljning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Norlandia Care Group – Preschools – Norlandia Förskolor, skolor Verksamhetsplan Förskolan Solkatten 2016.
Advertisements

Projekt: Nöjesparken - Ett samarbete mellan Byteatern och omsorgsförvaltningen i Kalmar kommun (Norrlidshemmet)
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Detta är miljömåltider
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Exklusive nyanlända elever
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Föräldraenkät 2017 Förskola
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
XX kommun Kommunikationsplan.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Måltidsservice levererar mat till: - skolor och förskolor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Åtgärdswebben.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Hammarens förskola.
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Måltidsservice levererar mat till: - skolor och förskolor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
Hållbar utveckling måste vara
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kreativa verktyg och metoder
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Nätverksträff 14 febr 2018 Uppföljning

21/15 15/3 8/4 9/9 4/3

Deltagande ledare/LHU referensgrupp Åsa Grundström Brännland, Sörfors, Överboda Västra Maria Andersson Centrum/norr, ledare Centrum/norr Katarina Markström Fsk Hissjö, ledare Centrum/norr Lennart Olofsson Förskolan Varglyan och Måttet Norra Nathalie Druart Sandström Mariehemsskolan, ledare Norra Lennart Olofsson Förskolechef, ledare Norra Marcus Eskelind Grubbeskolan, ledare Västra Anna Stålnacke fsk Sandvik ledare Östra Carina Axroth område öst ledare Östra Johanna Karlsson Solbacken och Hörnan ledare Östra Annacarin Gritzner rektor, ledare Östra Andreas Stoltz Ålidhemsskolan f-3, 4-6, fritids Östra Erica Bengtsson Tomtebogård skola och förskola f-3 Östra Gunnar Olofsson Skolstrateg ledare Utbildningskontoret Erika Åberg ledare Naturskolan

Antal enheter representerade 61 enheter representerade räknat på pedagoger Av totalt 135 enheter = 45 %

Norr Ersängskolan Ersmarks skola Östra Ersbodaskolan Sandalidens Skola Förskolan Berghem Förskolan Måttet Förskolan Varglyan Pilbacken Mariehemsskolan Östra Storsjöskolan Ålidhemsskolan Obbola skola Sjöfruskolan Skärgårdsskolan Tomtebogård förskola Tomtebogårds skola Carlshöjdsskolan Förskolan Dungen Förskolan Grönstenen Förskolan Karusellen Förskolan Sandvik Förskolan Solbacken Förskolan Stengången Förskolan Tanden Förskolan Tränset Förskolan Växthuset Grönstenens förskola Hörnan förskola Sandviks förskola Skutan förskola Västra Grisbacka skola Västangårdskolan Grubbeskolan Sörfors Skola Tavelsjö skola Backenskolan Förskolan Kornetten Kungsgårdens förskola Missionärens Fsk Sörfors förskola Västangårds förskola Brännland, Sörfors, Överboda Centrum/Norr Ersmarks skola Östermalmsskolan Bodbyn, Bullmark och Botsmark Fsk Myrstacken Bodbyn Fsk Sanda Fyrens Förskola Förskolan Flurkmark Förskolan Gungan Förskolan Kringlan Förskolan Marinan Förskolan Östermalm Reveljen Förskolan Hissjö Södra Tegs Centralskola Böleängsskolan Stöcksjö skola Förskolan karusellen Förskolan Kragen Stöcksjö förskola Yttersjö fsk

Utvärdering

Utvärdering, kommentarer Fortsätt med samma upplägg dvs en blandning av fortbildning, olika projekt/samarbetspartners att vända sig till och ev jobba med samt gruppdiskussioner. det kollegiala lärandet är nog så viktigt. Fortbildning för all personal, typ under en stängningsdag Mer riktad föreläsning till arbetet i förskolan. Kanske varannan gång skola och förskola, skulle kunna vara ett koncept. Mycket som sägs/görs ska sedan vridas på hemma på förskolan, för att ta ner det på förskolenivå. Kanske ta dit en förskola som har jobbat länge med LHU, för att få tips, t ex. till arbetet yngre barn. Hur kan det digitala lärandet kombineras med LHU? är en annan frågeställning. Mera workshops är också en idé. En nätverksträff där större fokus läggs på konkreta tips hur man kan använda sig av den informationen vi fick på förskolenivå! Fortsätta med bra föreläsare har varit nöjd med det som varit. En blandning mellan fakta och pedagogiskt kopplade inslag. T ex föreläsning men sedan en mer styrd gruppdiskussioner. Kan behövas en diskussionsledare tex. Önskar en blandning av åldrar/stadier som ger en mer helhetsvinkling. Jättebra m inspirerande föreläsning så att kunskapen ökar o framför allt inspirationen. Bra frågeställning hur representanterna ska nå ut till övriga kollegiet, men jag fick inte så många svar på den frågan. Skulle vilja ha mer information, inspiration och tips hur jag rent praktiskt kan jobba med de globala målen i de lägre årskurserna och då framförallt de mål som inte handlar om rena miljöfrågor då jag har rätt bra koll på det men inte på de sociala och ekonomiska målen. Pär är bra, men i mitt fall har jag läst så många kurser på UMU som är kopplade till miljöförstöring och klimatförändring, så det var inget nytt för mig. Men det är bra för alla att få en påminnelse, kanske något för samtlig personal i skola/förskola. Bra föreläsning av Pär! Kanske lite svårt m parkering.. Tack! Alltid fina arrangemang! Alltid gott fika i LHU anda! Uppskattas! Det är bra initiativ ni tar, men jag upplever att LHU inte är så högt prioriterat inom skolans traditionella ram. Det innebär att det är vissa krafter som tar initiativ men det lakas ut när det inte finns tid för att förankra i verksamheten, åk7-9. Det är andra viktiga saker som ska genomföras, så som olika lyft inom matte och svenska. Hur ska kommunen göra för och återvinna matsvinnet , kan exempelvis öppen gemenskap ta dl av matrester som ej varit framme på förskolan istället för och slänga maten ? Blir ju då en vinst för alla

Sammanfattning av gruppdiskussionerna I sammanställningen har synpunkter och frågor sorterats utifrån vem som skulle kunna ansvar för uppföljning. Naturskolan kommer att ta ansvar för att följa upp alt. genomföra de som grönmarkerats. Ytterligare information om uppföljning kommer.

Utbildning Mer kunskap/fortbildning till alla!! Konkreta övningar/material/aktiviteter tillsammans med barnen. Vilka normförändringar vill Umeå kommun se hos sina enheter för att klara FN:s globala mål? Naturskolan: Praktiska exempel kan läggas ut på hemsidan eller komma ut till förskolor. Umeå kommun/Vakin: Komma ut och prata/föreläsa/workshops med grupper. Utmaningar till förskolan. Teaterföreställningar: Barnföreställningar om hållbar utveckling ur olika perspektiv.

Utbildning forts. Tips om var man kan hitta bra material för små barn. Diskussionsmaterial till arbetslaget. Ej Metodfestival under höstlovet, blir lidande i förskolan. Vi har fortfarande många barn, svårt att hitta vikarier. VI har behövt ställa in många gånger vilket känns tråkigt. Fler föreläsningar riktat till små barn. Studiebesök på andra förskolor, utbyte av erfarenheter. LHU i Umeå – en idébank! Konkreta tips för de yngre barnen (mer än att återvinna, spara papper etc…)

Utbildning forts. Tid Stöd och engagemang från förskolechef Stående punkt på APT Regelbunden uppföljning/utvärdering Tips från andra förskolor/skolor (konkreta) Mer tid till utbyte (årshjul, struktur, organisation för att göra saker) Hur kan man arbeta med De globala målen? Konkreta tips. Att förskolecheferna går på LHU-träffarna! Pedagog Västerbotten. Samverka mellan skolor. Jobba för att få en certifierad skola, Skola för hållbar utveckling/Grön Flagg.

Utbildning forts. Boktips: bra tips på böcker som tar upp LHU-frågan med förskolebarn. Tips på arbetsmaterial, gärna på Naturskolans web-sida Exempel från andra förskolor Att personal på förskolan skulle behöva få fortbildning, helst ”bara” anpassat till förskolan. Att många får ta del av informationen. T ex en stängningsdag för hela förskolan/området (som område Väst hade 2017). Skulle vara jättebra att få ihop kök/pedagoger för att nå Umeå kommuns mål. Vilka odlingar kan man ha i skolan? Koldioxidfällor. Stort engagemang/synligt engagemang från kommunen och ev kompisskolor i andra länder som jobbar på hållbara sätt. Laga leksaker, undvika plast.

Utbildning forts. Undvika kopiering/kopiera sparsamt. Ta del av Umeå kommuns projekt, Anna Gemzell. Engagera chefer Mer kunskap om exempelvis Energifallet, andra organisationer som har bra material. Lågprioriterat område fortfarande! Certifieringen hamnat i bakvattnet pga andra ”viktiga” områden Hållbar utveckling – ej lika mycket tid avsatt Behov av driv uppifrån och från oss själva! Rektorer ska avsätta tid och initiera fortbildning för alla och följa upp lärarnas arbete med klasserna.

Måltidsservice Matsvinn: Dialogen med Måltidsservice, cheferna i dialog med Måltidsservice. Ha koll på matsvinnet. Vem har ansvar? Väga? Dialog med föräldrar angående närvaro vid exempelvis lov. Kostar att laga mat till fler än vad som behövs. Varför sänka målet för andelen ekologiska livsmedel? Ta bort andelen hel- och halvfabrikat, tillagafrångrunden. Fler vegetariska måltider, minst 2 ggr/vecka. Maten i förskolan – Varför så mycket hel- och halvfabrikat? Massor av mat slängs fast man skriver upp antal! Varför är inte Måltidsservice med någon gång emellanåt? Varför serveras importerad mat? Skulle vara jättebra att få ihop kök/pedagoger för att nå Umeå kommuns mål. Samverkan mellan verksamheter, t ex Måltidsservice, Fastighet, Städ. Servera vegetarisk kost, ej slänga. Mindre glas, små tallrikar. Minimera svinnet på mat, ev utmaning.

Fastighet Skicka bra, tydliga material, riktlinjer, för resurs- och elbesparing. Tydliga mål för alla i kommunen, detta skall alla göra! Vattenförbrukning – sensorer till blandare. Varför är det inte timer på alla motorvärmare på Umeås förskolor? Sensorer på all belysning Alla klasser/skolor i kommunen får sorteringskärl med samma utseende till klassrummen, enhetliga oavsett var barn/elever går. Samverkan mellan verksamheter, t ex Måltidsservice, Fastighet, Städ. Vill ha levande kompost Något smart sätt att synliggöra för barnen/eleverna att t ex släcka lampan på toaletten gör skillnad.

Städ Tvålpumpar – tvålkasetter Samverkan mellan verksamheter, t ex Måltidsservice, Fastighet, Städ.

Övrigt Vi önskar gemensamma riktlinjer kring material på förskolan i Umeå kommun, t ex minskad plastanvändning, glas istället för plastglas, porslinstallrikar istället för plast, inköp av material till barnen. Laga leksaker, undvika plast.