Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Beställning av tjänster
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Beslut i kommunfullmäktige
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Strategi för patient- och brukarmedverkan
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Analysera, justera och fastställa
Att planera och följa upp verksamhet inom
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Verktyget Utmärkelsen….
Ett kommungemensamt system för presentation av resultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning i ledning och styrning
Park- och naturförvaltningen
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat

Hur skall vi förhålla oss till mätningar och mätresultat Hur skall vi förhålla oss till mätningar och mätresultat? Politiker Tjänstemän

Vad skall jag som politiker efterfråga i min organisation Vad skall jag som politiker efterfråga i min organisation? Hur skall jag förhålla mig till/tolka resultat?

Göteborgs stads vision för kvalitetsutveckling Offensiv kvalitetsutveckling – framgångsrikt Göteborgssamhälle Systematiskt förändringsarbete Tillgängliga resurser tillgodoser göteborgarnas behov Som stöd för utvecklingen används gemensamma verktyg Utgångspunkten - de vi är till för

Kvalitetsvisionen (1999) Gemensamma verktyg - Balansen (styrkorten) och Utmärkelsen Göteborgarna Verksamheterna Kommunledningen Kunskap Jämförelser Uppföljning Utveckling Kunskap för ledning Uppföljning av målen Utvärdering och analys Information Påverkan Upplevelser Generella och jämförbara mätetal på enhetsnivå, verksamhetsnivå och stadsdelsnivå   Hur upplever Gbg? Hur upplever ledare/medarbetare? Analys Vilka resurser och förutsättningar? Vad och hur gör vi?

Vad är balansen och balanserade styrkort? Ett mätsystem som presenterar den operativa verksamhetens resultat ur olika perspektiv Ett kvitto på hur Göteborgarna uppfattar vår service ur ett verksamhetsperspektiv En diskussionsunderlag för dialog mellan politiker och tjänstemän, för dialog i förvaltningar och bolag

KF budget 2005 ”Användandet av styrkort för redovisning möjliggör ett lärande och en fokusering på prioriterade frågor. System för att mäta kvalitet ska utvecklas successivt för alla verksamheter.” ”Nödvändiga verktyg och relevanta kunskaper behövs för att kunna kommunicera kring resultaten och för att kunna formulera målen för verksamheten Hur gör vi då? (

Balansen De vi Medarbetare finns till & utveckling för Uppdrag & Mätetalen = mått på framgångsfaktorer De vi finns till för Medarbetare & utveckling Uppdrag & Ekonomi Verksamhet & Processer Fokus: Verksamhetsutveckling - ej siffror

SYFTET MED MÄTNINGAR

Att mäta att vi når våra mål – att vi fångar rätt saker Kräver SMARTA mål

Vi styr inte genom att mäta – vi mäter för att öka kunskapen och förståelsen för att kunna styra och möta behoven hos de vi är till för

De vi finns till för är utgångspunkten Mål och mätetal för att få underlag för frågorna: - Hur ser Göteborgarna på oss? - Hur tillgodoser vi och möter behoven av förändring och utveckling? - Vad måste vi utveckla? - Vilka är våra styrkor och förbättringsområden?

Processen för Balanserad styrning ”Kvalitet” Rätt från början Kunna jämföra Mål och budget Tilltro Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering Indikationer Väcka frågor

Modell för Balanserad styrning Uppdrag/ ekonomi Mätetal Mål Den vi finns till för Verksamhet/ processer Verksamhetsidé Vision Värderingar Strategier Mätetal Mål Mätetal Mål Medarbetare/ utveckling Mätetal Mål

Analys av ett mätresultat Mätresultat = Indikation Styrande formuleringar Processer Framgångsfaktorer Varför? Vad beror resultatet på? Vad är problemet? Hur? Hur kan resultatet förbättras? Vilka åtgärder är bäst? Handlingsplan - aktiviteter

Hur skall vi förhålla oss till mätningarna? Politiker - Tjänstemän

Rollfördelning VAD Vision och förhållningssätt Inriktningar och strategier Prioriterade mål HUR Målvärden Aktiviteter och åtgärder

Uppföljning på olika nivåer i organisationen KF´s budget Kommunfullmäktige Mål och inriktning Nämnd Förvaltning Budget verksamheten Enhet

Analysera resultaten – mätetalen ger oss en indikation som underlag för dialog om: Hur det är Hur vill vi att det skall vara/Hur bör det bli Hur går vi från är till bör