Universitet- och högskolerådet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning utan fullständig dokumentation
Advertisements

Sv Att bedöma utländska kvalifikationer En växande verksamhet NUAK-konferensen Lars Petersson.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Lotten Hultgren Viklund.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Verksamhet för asylsökande – nytt särskilt regeringsuppdrag till studieförbunden Helene Lindgren, handläggare Uppsala 5/
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
SeQF Utgår från EQF – European Qualification framework Ett sätt att jämföra utbildningar och andra kvalifikationer (utbildningsbevis, certifikat, diplom)
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Sv Bedömning av utländsk utbildning - ett steg på vägen mot arbetsmarknaden EMN-konferens Lars Petersson.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Utlandsprocessen Nordiska studiestödskonferensen Helsingfors 8-10 juni 2016 Henrik Strömberg Croné, CSN Chris André Eidsaunet, Lånekassen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
INTERNATIONELLA AVDELNINGEN, LTH
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Uppsala 6 oktober 2016 BHV-forskningsnätverket (BNF) i diskussion med representanter BNP, Rikshandbokens redaktionsråd och BHVQ . Jag som deltagare i.
Studie- och yrkesvägledning
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Rättssäker examination
Arbete i både Sverige och Danmark för olika arbetsgivare
Antagning och utländska meriter
Mats Embertsén EQF- SEQF.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Kritiskt förhållningssätt
Jämförande mätning NFS 2004:6 samt Handbok 2004:3
Scenarier för tillgodoräknanden del 2 webbutbildning
Att diskutera och argumentera!
Brottsförebyggande Information
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Studie- och yrkesvägledning
Valideringsdelegationen 2013
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
FINLAND: Från högskolan till arbetslivet?
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Elektronisk hantering i stället för blanketter – är det möjligt?
Vägen till svensk legitimation
Typiska kännetecken för instruktioner
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Magisterexamen i Fysioterapi vid Mälardalens högskola
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Redovisning vid Åbo Akademi
- Att vara personlig och beröra
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Universitets- och högskolerådet
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Öka effektiviteten och produktiviteten
Catha Glaas Herrängens skola
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Presentationens avskrift:

Universitet- och högskolerådet 2014-05-20 Cecilia George Universitet- och högskolerådet European Area of Recognition (EAR) Manual – en guide till goda exempel i arbetet med erkännande och bedömning av utländsk utbildning vid universitet och högskolor

Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning Bedömer utländska Gymnasieutbildningar Eftergymnasiala yrkesutbildningar Högskoleutbildningar Enheten för bedömning av utländsk akademisk utbildning (ENIC-NARIC Sverige) Bedömer utbildning som avslutats med examen eller motsvarande, utfärdade av erkända lärosäten, som tillhör sektorn för högre utbildning i utbildningslandet Bedömningen leder till ett utlåtande där den utländska utbildningen beskrivs motsvara närmast jämförbara svenska examen I utlåtandet beskrivs även utbildningens innehåll och syfte Julieta. Antal ärenden gy, aka 5-6000 var per år. Yrkes lite färre. 2012 utfärdades >4000 utlåtanden över utländsk högskoleutbildning. Länder beror mycket på flyktingströmmar: nu Syrien

Samt två följebrev: till sökande med utbildningsanpassat innehåll till arbetsgivare med beskrivning av metodik och syfte

EAR-m tiken. En sammanfattning och tillämpning av Lissabonkonventionens och dess stödtexters beskrivning av hur bedömning av utländsk utbildning kan gå till i praktiken vid universitet och högskolor. EAR-manualen – en guide till U&H med goda exempel för arbetet med erkännande och bedömning av utländsk utbildning Tidgare ENIC-Naric manual >> www.eurorecognition.eu/News.aspx

Bakgrund: Enic-Naric www.enic-naric.net Erkännandefrågor – inget nytt Naric-kontoren inrättades av Europarådet (Council of Europe) (1984) för att underlätta erkännande av utb. mellan medlemsstaterna Enic nätverket grundades 1994 av Europarådet + Unesco, och uppgifterna för kontoren beskrivs i LRC (1999) Kontoren ska underlätta erkännande och rörlighet mellan länderna genom att ge information om om erkännandeprocessen i landet Landets utbildningssystem Information om utlandsstudier och mobilitet Högskoleverkets avdelning för bedömning av utländsk utbildning fick uppgiften att vara Sveriges Enic-Naric kontor 1995.

Bakgrund: Lissabonkonventionen Information och stödtexter på www.enic-naric.net Lissabonkonventionen är det enda juridiskt bindande ramverket för erkännande av utländsk utb. både för akademiskt syfte och yrkesmässigt syfte. Undertecknades 1997 och trädde i kraft 1999. 53 stater har ratificerat konventionen; senast Tadjikistan och San Marino. Sverige undertecknade konventionen 1997, och den ratificerades (beslutades) i riksdagen 2001, och finns sedan dess inskriven i Högskoleförordningen. Kärnan i konventionen är att den enskilde i ett land ska kunna få möjlighet till rättvist erkännande av sina utbildningsmeriter i ett annan land, om inte den mottagande institutionen kan visa på att det finns väsentliga skillnader i utbildningarna. 2018-12-29

Bakgrund: Bolognaprocessen www.ehea.info Bakgrund: Bolognaprocessen Bolognaprocessen inleddes (1999) med målet att utveckla det europeiska utbildningsområdet European HE Area (EHEA) till ett attraktivt val för studenter och forskare från hela världen. Ett delmål i detta är att harmonisera utbildningssystemen mellan länderna och göra dem jämförbara i examensstruktur och kvalitet och på så sätt kunna öka rörligheten mellan länder. Med andra ord är erkännande är ett centralt begrepp i Bolognaprocessen, just för att studenter ska kunna flytta lättare inom European HE Area. Utbildningsministrarna från länderna som deltar i processen träffas med ett par års mellanrum. Senaste mötet var i Bukarest i april i år, och erkännandefrågor diskuterades ingående. Ett problem inom EHEA har varit att erkännandeprocessen är så olika i olika länder, vilket gör att det är svårt för en student att vara säker på hur ett lands examina erkänns i ett annat land. Ministermötets budskap var att Enic-Narickontoren ska informera om EAR, så att manualen används i det dagliga arbetet med erkännande. 2018-12-29

European Area of Recognition Manual EAR-manualen Den enda europeiska manualen för arbete med akademiskt erkännande av utländsk utbildning Syfte: underlätta akademisk rörlighet mellan länder Bygger på gemensamma överenskommelser av ”best practise” och framtagna exempel Kunskapsbank Stöd till beslutsfattare i erkännandefrågor Syftet med EAR är alltså att försöka göra processen för erkännande mer enhetlig mellan de U/H i EHEA. Tillträde till studier ofta mycket olika process, p ga universitetens oberoende. Tagits fram av en arbetsgrupp Narickontor, NL projektledare + universitetsrepresentanter. 2 enkäter har skickats ut, över 450 svar. Manualen är en sammanfattning av de skrifter och beskrivningar om bästa tillämpning och tolkning av LRC som finns publicerade, med särskilt fokus på akademiskt erkännande, antagning och tillgodoräknande av utlandsstudier.

Manualens struktur Del 1, Introduktion: Lissabonkonventionen, erkännandets syfte, olika typer av utbildningssystem, ”The five elements of a qualification” (nivå, omfattning, kvalitet, syfte, lärandemål) Del 2, Bedömningsprocessen: Detaljerad beskrivning av best practice i olika moment av erkännandeprocessen Del 3: Organisation av erkännande/bedömningsarbetet vid en högskola: Processer och praktiska exempel Del 4, Information: Internetkällor, Diploma Supplement, Kvalifikationsramverk Del 5, Särskilda fall: Kvalifikationer för tillträde; Examina utfärdade efter validering av arbetslivserfarenhet; Dubbla och gemensamma examina; Bedömning utan dokumentation; Språktester, Del 6, Tillgodoräknande av studiemeriter efter utbytesstudier: Credit mobility Ordlista och källförteckning

Informationsupplägg per kapitel Sammanfattning + flödesschema Beskrivning av ämnet Rekommendationer för arbetsgång Exempel ”ur verkligheten” Källhänvsningar + relevanta paragrafer i LRC & tillämpn. texter

Tack för uppmärksamheten! Frågor? Cecilia George UHR – Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning Enheten för Akademisk utbildning/ENIC-NARIC Sverige E-post: enic-naric.sverige@uhr.se, cecilia.george@uhr.se Tel: 010-4700337 Tack för uppmärksamheten!