Nationell Patient Översikt En fungerande informationsdelning bedöms vara en framgångsfaktor för att de gemensamma resurserna ska räcka till även morgondagens vård och omsorg För att nå målen i det nationella eHälsoarbetet krävs mer samordning och bättre samarbete menar SKL. I ett första steg rekommenderas alla kommuner och landsting inklusive vårdcentraler att ansluta sig till den nya NPÖ 2.0. De flesta är överens att mycket av framtidens vård kommer att flytta ut till hemmet och kommunerna. Ny patientlag ger rätt till second opion och vård över landstingsgränser.
Bakgrund Kommunal eHälsa syftar till att skapa och förstärka samverkan mellan kommunerna, och mellan kommunerna och landstingen, avseende IT- användning och –utveckling i vård och omsorg. Vi vill uppnå: Ökad delaktighet och ökat medbestämmande Effektivisering och minskad administration Bättre kvalitetsuppföljning Ökat erfarenhetsutbyte Ökad samverkan kring IT-stöd av gemensamt intresse Nationell eHälsa många spännande utmaningar. Uppdaterad version av NPÖ, en vårdgivaringång, NOD och MVK. Projekt journal och läkemedel ett exempel. 2018-12-28
Ökad vårdkvalitet En helhetsbild av patientens tidigare diagnoser, provresultat och medicinering gör det lättare att ställa rätt diagnos och ge rätt behandling i tid. Informationsbehovet är olika beroende vilken målgrupp som situationen berör men generellt uppstår det ett informationsbehov i vårdövergångar inom landsting, inom kommuner och mellan kommuner, landsting och vårdföretag. Målgrupper: Äldre, vuxna med somatisk sjukdom och vuxna med funktionsnedsättning, psykisk sjukdom, kroniskt sjuka, barn och ungdom. 12/28/2018
Ökad patientsäkerhet Rätt beslutsunderlag minskar risken för felbehandlingar eller felmedicinering. Viktigt att epikris och läkemedelsberättelser är utförligt gjorda och synliga i NPÖ. Patient exempel Demens Psykiatri Ortopedi 12/28/2018
Ökad effektivitet Delad information minskar kostsamt dubbeljobb och innebär att patienten kan få hjälp snabbare. Vårdpersonal slipper att sitta i telefon för att efterfråga information som ej gått med patienten vid vårdövergångar. Pat som varit på mottagning ex akuten 12/28/2018
Nyttoperspektivet Nyttan för patienten är förstärkta möjligheter till rätt och säker vård och omsorg och förbättrad rättsäkerhet Nyttan ur vårdens perspektiv är bättre och säkrare vårdkvalitet med effektivare informationsprocesser Förutsätter att man har ordning på sitt journalsystem och vad man mappar. Hur man använder sökord mm 12/28/2018
Förändrat arbetssätt? Vad ska vi göra för att öka antal användare och antal slagningar? Hur når man ut till personal i verksamheten? Samtycke, är det ett hinder? Tekniken, är det problem med att använda NPÖ? Hantera information från andra vårdgivare, avsaknad av fysiskt dokument att hänvisa till? 12/28/2018
Kontaktpersoner för NPÖ Västra Götalandsregion och kommuner i Skaraborg Lena Bernhardsson Funktionsförvaltare Melior, Alingsås lasarett Objektspecialist med samordningsansvar, OSSV, Huvudprocess Vård lena.bernhardsson@vgregion.se Karl Fors Länssamordnare Västkom Karl.fors@vastkom.se Ann-Charlotte Klarén eHälsosamordnare Skaraborgs kommunalförbund Ann-charlotte.klaren@skaraborg.se 12/28/2018