”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Vår verksamhet Har verksamhet i skolans gym Har aktiviteter med bollsporter Är en del av Jönköpings skolidrottsförbund Anordnar idrottsrelaterade utbildningar.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
The Capital of Scandinavia Optimala lärmiljöer Kungsholmens grundskola är det självklara valet där vi ständigt arbetar med att skapa optimala lärmiljöer.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vi ger oss själva och andra arbetsro
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Informationsmöte Välkomna!.
Gymnasiearbete 100 p.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
GYMNASIEVALET 2018.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Gunilla Nylund, Lotta Lundell, Carina Söder och Thomas Tollsner
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Välkomna till gymnasieinformation
Lärares planeringsarbete!
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Samordnad individuell plan (SIP)
Gymnasiearbete 100 p.
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Om Hamnedaskolan!!! Världens bästa skola!!!!!!!!!!!!
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Angereds unga stadsutvecklare
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan. Jag hade och har fortfarande ingen aning om vad jag vill bli. Iallafall så var det väldigt mycket snack om ”det stora valet”, vilken linje och vilken skola. Jag förstår att alla lärare vill elevernas bästa (hoppas jag), de vill få oss att förstå att utbildning är väldigt viktigt, men herrejävlar vad de har misslyckats med deras förmedling och budskap som ska vara för vår fördel. Det har förvandlats till något som förstör så många ungdomar. Det enda som är viktigt är vad för betyg man får eller vilken linje man kommer in på.” Källa: www.jippiebyus.se

Vilka är vi - Frillesåsskolan Susann Aspling Förstelärare No Programmering Teknik, Matematik Annika Ohlsson Förstelärare Entreprenöriellt lärande, So

SYV SSO VL EL SSA

SYV-glasögon Det är all personal inom förskolans och skolans uppdrag att se till att barnen/eleverna får möjlighet att utveckla förmågor att kunna göra väl underbyggda framtidsval Det är viktigt att vi alla tar på oss våra ”syv-glasögon” för att synliggöra och uppmärksamma barnen/eleverna på vilka möjligheter som finns i framtiden Vi ska också stärka barnen/eleverna så att de inte göra sina val begränsade av kön, klass och etnicitet.

Bakgrund Bakgrunden till vår arbetsmodell grundar sig i att eleverna i årskurs 9 inte känner sig förberedda att göra ett aktivt gymnasieval Man kan se att färre söker sig till de yrkesförberedande programmen och att många byter från de teoretiska programmen eller hoppar av Vi ser att vi behöver förbereda våra barn/elever och föräldrar mycket mer för att kunna göra bättre underbyggda val. Detta arbete vill vi utveckla redan i förskolan och följa som en röd tråd genom hela skolgången Uppdraget har vi fått av Kungsbacka kommun som deltar i projektet Yrkeskompassen efter att vi fick priset Utmärkelsen som utses av SAK-rådet

Arbetsmodell – Min framtid Vårt mål är att genus- och värderingsfrågor ska genomsyra modellen från förskola till årskurs 9 Arbetet ska ske i samverkan med barn/elever, personal och föräldrar Modellen är uppbyggd i fyra olika moduler med fokusområden som sker i en progression kopplade till våra styrdokument i Lpfö och Lgr 11

Fokusområde 1 SSA – Samverkan Skola Arbetsliv Lära sig mer om yrken Träffa människor med olika yrken Samarbeta med olika yrkeskategorier

Fokusområde 2 Individuell och social utveckling – Vem är jag Arbeta med genusfrågor för att förebygga stereotypa könsnormer Träna barnen att göra självständiga val Arbeta aktivt med värdegrunden Digital portfolio

SSA Jag 7 - 9 7 - 9 4 - 6 4 - 6 F – 3 Fritids F – 3 Fritids Förskola Förskola

Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla

Förskola SSA – Digitala verktyg

Förskola Jag – Aktivitetstavla och bildstöd

Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla

F-3 och Fritids SSA – Yrkespromenad och programmering https://youtu.be/Gfm0iDRlObM https://youtu.be/DMifWRRLFqU https://youtu.be/ccWDJ1vD02w F-3 och Fritids SSA – Yrkespromenad och programmering

F-3 och Fritids Jag – Värdegrundsarbete

Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla

https://ungforetagsamhet.se/grundskola 4-6 SSA – Vårt Samhälle

4-6 Jag – Självständiga val

Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla

https://syvonline.se/ 7-9 SSA – Förmågor

7-9 JAG – Vem är jag i en grupp

Samarbete med vårdnadshavare Vi ser i dag att vårdnadshavare har en stor påverkan på vilka val våra nior gör och ibland väljer eleverna inte själva utan vad vårdnadshavaren vill Vikten att redan på föräldramöten i förskolan och hela vägen genom grundskolan diskuterar dessa frågor för att barnen/eleverna inte ska påverkas och göra sina val begränsade av kön, klass och etnicitet På högstadiets föräldramöten är det viktigt att informera om att man kan få högskolebehörighet även om man går ett yrkesförberedande program

Sammanfattning Målet är att våra elever kontinuerligt och med progression med denna modell ska få en ökad förståelse och ökad insikt om sig själva och om vad arbetslivet efterfrågar samt vad som krävs på arbetsmarknaden och därmed kunna göra ett väl underbyggt gymnasieval Modellen ska vara integrerad som en naturlig del i den ordinarie undervisningen och ska utvärderas i det systematiska kvalitetsarbetet varje år